Oi Va Voi - Oi Va Voi (2007)

Pop / Wereld

6. Black Sheep (0:58)
  7. Nosim (4:01)
  8. Dry Your Eyes (5:49)
  9. Worry Lines (5:18)
  10. Spirit of Bulgaria (2:08)
Beirut scoorde vorig jaar goed met Gulag Orkestar, maar het was Oi Va Voi die met Laughter Through Tears al aan de haal ging met Balkan en Klezmer invloeden.
Ik vond en vind dat debuut van enorme klasse, en nu dan de opvolger. Ze moeten het zonder KT Tunstall en Sophie Solomon doen deze keer, maar dat gaat vast goed komen als ik single Yuri hoor (waar ik energie voor twee door krijg). De luistersamples van elk een minuut zorgen er al helemaal voor dat ik enorm veel zin heb in een nieuwe Oi Va Voi, want oei wat klinkt dat wederom weer spannend allemaal.
Het debuut was goed genoeg voor 4,5* en het zou me niet verbazen als ze dat kunstje gewoon weer gaan herhalen.
Of dat ook echt zo gaat zijn hoort u t.z.t. van mij.

Nu in de 3 voor 12 Luisterpaal

bbaadd schreef:
Nu in de 3 voor 12 Luisterpaal

En bij mij in de cd-speler

Zoals gezegd zou ik nog terug komen op dit nieuwe album van Oi Va Voi, de band die mij zo wist te verrassen met hun vorige cd.

De single Yuri draai ik al een hele tijd via de myspace pagina van de band.
Heerlijke muziek met klezmer invloeden. Ze gaan er dan ook prat op dat zij de eersten waren (in tegenstelling tot b.v. Basement Jaxx of Gogol Bordello).
Ik denk dat dat wel mee zal vallen; er zullen er vast wel eerder zijn geweest, maar dat neemt niet weg dat het aanstekelijk werkt en dat dit nummer gewoonweg een heerlijk begin van deze cd is.
Further Deeper stond ook al op myspace en kende ik dus ook al wat beter voor verschijning van dit album (sinds afgelopen vrijdag in de winkels). Alice McLaughlin neemt de lege plek in die KT Tunstall achterliet en doet dat niet onverdienstelijk. KT wie?
Naast het vertrek heeft ook violiste Sophie Solomon de band verlaten om aan haar solo-carriere te werken. Sophie was overigens een volwaardig Oi Va Voi lid en KT Tunstall niet. Dit nummer doet niet onder voor de werkjes van Laughter Through Tears.
Look Down heeft een warme sound met hier en daar wat leuke spannende foefjes om de mix tussen oosters en westers lekker scherp te houden. Heerlijke trompetpartijen doen mij smelten.
Dissident is een indrukwekkend nummer waarop de Hongaarse folkzangeres Agi Szaloki te horen is. Die Hongaarse invloeden waren op het vorige album ook te horen. De opbouw van dit nummer is erg sterk en zorgt wel voor een hoogtepunt op dit album.
Op Balkanik gooit Oi Va Voi de feest-registers weer open. Gulag Orkestar van Beirut deed het ook goed met deze muziek (ja Oi Va Voi jullie waren eerder). Waan je op een oosterse bruiloft en feest mee.
Black Sheep heeft McLaughlin weer in de hoodrol in dit sterke nummer met een wat weemoedig karakter.
Op het vorige nummer deed ze Tunstall al vergeten en voor de twijfelaars van die stelling bewijst ze het hier dubbel en dwars.
Nosim is een kort tussendoortje gedragen door blazers en Dry Your Eyes is een melancholisch nummer en zorgt voor de veelzijdigheid van dit album (misschien nog wel meer dan op de voorganger).
Worry Lines heeft wat meer electronica. Meng dit met de warme zang, viool en trompet en je krijgt een bijzonder nummer dat als het ware de warmte uit je boxen doet stralen.
Spirit of Bulgaria klinkt desolaat en triest. Waan je helemaal alleen in de straatjes van een of ander Oost-Europees dorpje en denk eens na over alles wat het leven je te bieden heeft.
Jammer dat die voice-over de boel een beetje moet verpesten.

Zoals eerder vermeld was ik heel benieuwd of de band mij weer zo zou weten te raken. Ik moet zeggen dat de verrassing inmiddels verdwenen is. Ik ben te goed bekend met Laughter Through Tears en ook de oost-europese invloeden bij b.v. Basement Jaxx zijn niet aan mij voorbij gegaan. Gulag Orkestar van Beirut is tot op heden ook een cd die ik nog best graag beluister.
Om die redenen zet ik een halfje lager in, maar ik moet daar wel bij vermelden dat dit album niet onder doet voor zijn voorganger en dat de mogelijkheid tot een halfje meer altijd nog aanwezig is. Per slot van rekening blijft dit een leuk schijfje voor muziek-avonturiers die ook weer niet al te gek willen doen.

Overigens moet ik mijzelf herstellen n.a.v. mijn eerste post: Laughter Through Tears was niet hun debuut, dat was Digital Folklore uit 2003, een album dat vrij zeldzaam is en waarvan een aantal nummers terecht kwamen op Laughter Through Tears. Daarom noemen velen dit dan ook niet als zijnde hun debuut

avatar van Justinx
Ik als KT Tunstall liefhebber kon me wel vinden in het 2003 verschenen album Laughter Trough Tears van de Engelse groep Oi Va Voi. Oi Va Voi staat bekend om haar alternatieve jazz- en wereldmuziek met invloeden van klezmer (de band heeft ook een Joodse oorsprong), Oost-Europa en dance. Een combinatie die altijd anders en verrassend uitpakt, merkte ik gebaseerd op mijn luisterbeurten van Laughter Trough Tears. De zang op het plaatje werd verzorgd door Kate Tunstall, die natuurlijk vooral bekend is geworden met haar eigen solocarrière. De geweldige zang en muziek zorgden een paar jaar terug voor een ijzersterk album, wat een mogelijk volgend album moeilijk zou kunnen overtreffen. Als je dan ook nog hoort dat dit volgende album zonder onze Kate is, dan begint de moed al snel te zakken. Toch begin ik aan het gelijknamige album en om meteen maar met de deur in huis te vallen: Het valt me zeker niet tegen. De Balkan en klezmer invloeden zijn zoals vanouds weer lekker aanwezig en voelen vertrouwd aan. Kate Tunstall heeft plaats gemaakt voor zangeres Alice McLaughlin en hoewel ik Kate erg mis kan ik leven met de keuze van Oi Va Voi om McLaughlin de plaat te laten vertolken. Ze doet het erg goed en weet het plaatje naar een ongekende hoogte te tillen. In de eerste instantie lijkt het album wat in te zakken met de wat rustigere nummers als Dissent en Balkanik, maar als je het nieuwe album wat verder ontdekt dan worden juist die rustige nummers aangenaam om naar te luisteren. Het neemt natuurlijk niet weg dat ik wat meer up-tempo nummers had willen zien, maar ik moet eigenlijk niet klagen. De Amerikaanse folk- en wereldband Beirut wordt vaak vergeleken met Oi Va Voi, maar naar mijn mening is dat appels met peren vergelijken. De twee verschillen nog behoorlijk, hoewel ik zeker denk dat liefhebbers van Beirut deze Oi Va Voi kunnen waarderen. Maar ik moet Beirut's Gulag Orkestar toch bekronen als beste gipsy-, balkan-, folk- en wereldband.
Voor nu 3,5* en waarschijnlijk een van de betere zomer '07 albums.

avatar van kappottevic
Wat een verhalen allemaal hier! Welnu het album valt mij niet tegen, al had ik dat wel verwacht na het briljante -al dan niet- debuutalbum Laughter Through Tears! Volgens mij schrijven jullie dat ook, maar hier dan wat samengevat. Ik ben nu wel benieuwd hoe het optreden wordt in Paradiso enzo... Hoe wordt het "oude" werk vertolkt? In ieder geval een lekkere plaat... 4*

avatar van Ali Chemicali
De astronaut op de cover doet me denken aan de cover van Gorki, met hun Homo Erectus

avatar van Rinus
Mooie opvolger van "Laughter through tears" Alleen...wat is het album aan de korte kant, een krappe 40 minuten. Maar "Yuri" (met een originele Russische radio sample erin), "Further deeper", "Look down", "Dissident"en "Balkanik" zijn een paar sterke staaltjes weer.

Ik moet zeggen dat ik dit een heel erg leuk plaatje vind. Dissident, Yuri en Balkanik springen er tot nu toe erg uit. Heel leuk.

zo te zien een niet echt veel beluisterde cd hier op MM.

Ik kende deze band niet maar kon de cd voor 3 euroniet lagen liggen, en hij bevalt goed na 1.5 luisterbeurt!

avatar van Justinx
Na al die tijd nog steeds geen wereldschokkende plaat, maar genieten kan ik hier zeker van. Momenteel is het team de studio ingedoken om zich klaar te maken voor (hopelijk) weer een lekkere zomerse plaat. Ik kijk er in ieder geval alvast naar uit. Voor nu gaat dit album een tandje hoger in beoordeling, naar een welverdiende 4*. Voor wie deze band nog niet heeft ontdekt, is dit absoluut de meest toegankelijke om mee te beginnen.

Further Deeper is prachtig. Met stip het beste nummer van deze toch al vrij goede cd

avatar van sander.h
Leuk album, vooralsnog echter in mijn persoonlijke klassering ondergeschikt aan hun laatste (meesterwerk) Travelling the Face of the Globe.

Echter wederom zijn hier enkele knallers op te vinden zoals Yuri en Balkanik. Schittervol!

avatar van vigil
Het album Memory Drop (4,5*) stond heel hoog in mijn jaarlijst van 2018. Dat was toen mijn kennismaking met deze band en dit is mijn 2de album. Ik heb het tot mijn grote vreugde uit de 2de hands bak kunnen vissen bij Plato in Leiden. De schade was 3 of 4 euro dus dat kon bijna niet tegenvallen en dat doet het dan ook niet.

Weer zo'n enorm muzikaal gelaagd album met allerlei crossover kruisbestuivingen maar toch een geheel. Beetje dance, beetje world, beetje jazz (met bv fabeltastische blaaspartijen in Worry Lines), beetje klezmer, beetje indie en een beetje eigen geluid. Het doet me qua attitude aan The Decemberists denken zonder daar extreem veel op te lijken.

Het album is ietsje minder dan het 2018 album maar goed dat is verder geen diskwalificatie.