Shylmagoghnar - Transience (2018)

Label: Napalm

1. Transience (12:10)
  2. The Dawn of Motion (7:45)
  3. As All Must Come to Pass (7:06)
  4. This Shadow of the Heart (4:09)
  5. The Chosen Path (6:02)
  6. No Child of Man Could Follow (12:00)
  7. Journey Through the Fog (10:09)
  8. Life (13:29)
avatar van Dr.Pat
Zo dan! Hier komt eventjes een berg kwaliteit voorbij! Verpakt in soms breed uitwaaiende passages, wordt hier heerlijke atmosferische/melo black/Death gespeeld. Geen highspeed geraas en gekerm, maar goed opgebouwde nummers waar melodie alle ruimte krijgt. Tapijtje van keyboard met daaroverheen continu muzikale lijnen die mijn aandacht opeisen. Soms subtiel, soms iets opvallender, soms een dikke riff, maar meestal slim opgezette riffs die de muziek goed dragen. Zang die er erg netjes ingemixt is, ook hier dus niet te opvallend, en wederom dragend voor de totale sfeer. Maar soms, zoals het einde van “as all must come to pass”, komt het geheel toch eens flink bombastisch naar voren, wat een heerlijk nummer!

Deze band komt uit Nederland, het is dat je dat weet, want aan alles lijk je hier naar een Scandinavische band te luisteren. Ongelooflijk!
Een band als het legendarische Windir schiet even door mijn gedachten, maar dit is zeker niet een kopie. Ook Insomnium zal je er zeker in terug horen.
Dit zou wel eens een band kunnen worden die een groter publiek aan zich zou moeten kunnen binden.
Geniet, en Nederlanders, wees trots op deze band!

avatar van Mr. Olaf
Dit is toch zeker wel een van de beste platen van 2018. Wat Dr. Pat hierboven al zegt, de naam, de stijl en de muziek heeft alles weg van een band die zich prima kan meten met de grootheden van onze Noorderburen. Heb verder niks toe te voegen aan het alomschrijvende commentaar. Gaat luisteren allen!

avatar van berwt
Plaat van het jaar. Nu al!

avatar van Gerards Dream
Metalen kwaliteitsmuziek uit ons kikkerlandje zou ik dit willen omschrijven. Iedere compositie is adembenemend mooi en brengt me in hogere sferen en tegenstribbelen helpt geen snars, want er zit een drive in om u tegen te zeggen. Zo op het gehoor moet het geweldig zijn om de band live aan het werk te zien. In gedachte zie ik de muzikanten geheel opgaan in hun werk. Nu zo thuis gezeten bij de stereo hoor ik een muur van muzikale enthousiasme uit de boxen komen. Shylmagoghnar laat zoals hier door andere al i s opgemerkt meten met de grote der aarde. Rest mij nu te tikken dat de productie van het album door een ringetje kan worden gehaald.