LA Synthesis - Matrix Surfer (1997)

Electronic / Dance
Label: Shield

1. Matrix Surfer (5:45)
  2. Positive Negative (5:43)
  3. Fromage Centralle (8:47)
  4. Wasteland (6:05)
  5. Frozen Tundra (6:52)
  6. Agraphobia (9:08)
  7. If (5:13)
  8. Du Androids Dream (6:33)
  9. Frozen Tundra Dub (9:55)
  10. Zyllvakrynn (7:38)
avatar van John Doe
Een diep en emotioneel album. Als ik me hiervoor openstel en me erin op laat gaan maak ik een epische tocht door de ruimte en over de aarde. Bloedmooie melodica voert de toon die kan doen denken aan Black Dog of B12 of eerste generatie Detroit techno als je die kent. Dit is tweede generatie Detroit techno (op z’n best) met idm invloeden. Black Dog, B12 en Autechre maakten het rond ’93 ook, elk op hun eigen manier. Ik denk dat deze muziekstroming mijn meest favoriete is geworden, door de abstracte schoonheid, complexiteit, emotie en fantastie die erin verpakt zit.

Wervelende synths worden uitgekiend ingezet op Matrix Surfer naast mooie sterk staande beats en percussie. Er wordt een rijke textuur mee gemaakt en een goede compositie waar veel subtiels in gebeurd. Als je luistert hoor je steeds kleine gebeurtenissen die het verhaal van de muziek doen ontvouwen. Dit is het Noorderlicht zien en wat al niet meer ...

avatar van John Doe
Ben hier weer eens naar aan 't luisteren. Blijf het namelijk een lekker warm techno album vinden. De percussie is vergeleken met andere techno wel wat licht en goedkoop klinkend moet ik opmerken. Het is weinig opgepompt met effecten. Maar begin ik eenmaal te surfen op de matrixen dan vergeet ik dat en dan blijkt het gewoon goed aan te sluiten.

De opener begint luchtig en oppervlakkig verwelkomend. Zo van ''hey waar ben jij geweest? ''. 4*

Bij Positive Negative begint het album echt te leven voor mij. Wat een leuke track. Die synths die fleurig van hoog naar laag gaan, een bijzondere emotionele lading meedragend, hoewel niet al te zwaarmoedig, maar vooral een subtiel onderbuikgevoel. De melodie is erg uitgebalanceerd, een soort balans is gezocht van donkere en lichte tonen en ritmes met melodieën, die best bijzonder is, en dat is met meer nummers hier overigens het geval. 4.75*

Fromage Central daar begint het hevig te wervelen met een trillende synthesizer. Een erg mooie lange trip door slecht weer. 4.5*

Wasteland is een heel mooi chill vervolg. De goedkope percussie begint zacht, terwijl bloedmooie slepende waves al staan te wachten. Verder geen opzienbarend vervolg, wel chill...letterlijk, want ik zie het als een soort vlucht over poolgebied. 4.5*

Frozen Tundra doet me wat minder. Melodieus wel weer inventief, maar het straight beatje vind ik maar weinig. Verder trekt het de ontspannen lijn wel redelijk door. Opeens komt even een aardige break met een nieuwe beat die best wel vet is. 3.5*

Agraphobia. Hier hebben ze wel een hitje mee gescoord. De hoofdmelodie is ongelovelijk kalmerend en mooi. De percussie is weer gebruikelijk goedkoop, , maar hier wel inventief en tegelijk lekker bescheiden. Hoor dat banjo gitaartje ook zachtjes meetokkelen. De hemelse ambient maakt het helemaal af. Dit is een all-time favoriet van me. 4.9*

If komt met een lekker cheesy snelle melodie die me doet denken aan de muziek bij één of ander oud actiespel op de superninento. Het is knap gemaakt en heeft ook de zachte opzuigende vortex eigenschappen die in het hele album verweven zitten. 4*

Du Androids Dream gaat een beetje verder met die actiespel gevoel. Het is wel nog een stukje gaver, vooral de breakbeat die heerlijk erin ligt. Ook de melodieen zijn ontzettend mooi. 4,5*

Frozen Tundra Dub is een soort mix van Frozen Tundra, maar echt een apart staand nummer daarentegen. Alles spoelt als een stroom over je heen... Erg sterke ambient techno. 4.5*

Zyllvakrynn. 4.9*

Tom Middleton (man achter Global Communication en Jedi Knights) over dit album en Zyllvakrynn:

"Oef, dat is een ongelofelijk nummer. Ik ben verbaasd dat je het nummer kent, want er zit een triest verhaal aan vast. LA Synthesis waren twee producers uit Londen, Anthony Gallagher en Carl Grant, die in 1996 een album maakten voor het Plink Plonk label van Mr. C, getiteld Matrix Surfer. Enkel ging er iets fout met de uitgave: de muziek van het LA Synthesis album zat verpakt in de hoes van het album Augur van Interloper, dat bijna gelijktijdig bij Plink Plonk verscheen. Een jaar later kwam Matrix Surfer weliswaar opnieuw uit, toen via het Shields label, maar de schade was al gedaan en Matrix Surfer werd vergeten. Wat bijzonder spijtig is, want het is een van de beste techno albums van de jaren negentig. Anthony Gallagher gebruikt op het LA Synthesis album nota bene een Fairlight synthesizer, de allereerste synthesizer waarmee je kon sampelen, ergens uit begin jaren tachtig. En om zo'n ouderwetse kolos als het hart van je studio te gebruiken, is nogal bijzonder. Dat nummer wat ik heb gebruikt op de 3D compilatie, Zyllvakrynn, herinnert me aan de instrumentale muziek van [Britse jaren tachtig groep] Talk Talk."
bron

Net als Middleton zou ik dat nummer ook aan het einde van een thuisluistersessie geplaatst hebben, in feite heb ik dat zelfs weleens gedaan. Mooie diepte en emotie heeft het en lekker goedkope percussie weeral Desolaat, kalmerend, zwaar melancholisch...

Ik hoop dat deze groep weer een comeback gaat maken, want al gauw nadat dit album zijn ze gestopt, maar ze staan na 10 jaar overmorgen weer ineens op dit brilliante festival: http://www.blocweekend.com/

avatar van brooklyn
Zyllvakrynn is de enige die ik ken en een prachtig nummer. Ik ga op zoek naar de rest.

thejazzscène
Dit is echt materiaal voor mij. Wat je hier allemaal leert kennen via andere users.

avatar van John Doe
Qua gebruik van muzikale middelen ligt deze muziek enigzins in lijn met albums als 'More Songs About Food And Revolutionary Art' van Carl Craig, 'Amber' van Autechre, 'A Collection of Short Stories' van Reload en de techno/electro van Model 500.

Oer dit album blijf ik dezelfde mening hebben. Het is vrij constant en er zit heel wat gevoel in. Kortgeleden las ik op discogs dat de band onder meer door Steve Reich geïnspireerd was toen ze begonnen. Dat is terug te horen in hoe hypnotiserend te werk is gegaan met repetitieve patronen. Ietwat jammer vind ik dat de ritmes zacht en iel klinken in vergelijking met andere dansmuziek. Hierdoor zijn de tracks lastig in dance sets te verwerken en de impact van de muziek wordt er kleiner door. Hier ligt niet zozeer de kracht. Deze muziek is voor een groot deel vrij introspectief.

De single 'Agraphobia' uit '94 blijft samen met 'Zyllvakrynn' voor mij de beste. Ze spreken het meest tot de verbeelding wanneer je het hele album luistert, zoals bij veel mooie tracks het geval is.

Hier maar twee stemmen is onvoldoende electronic community Prachttechno/IDM

brooklyn schreef: