Rolling Blackouts Coastal Fever - Hope Downs (2018)

Australiƫ
Label: Sub Pop

1. An Air Conditioned Man (4:51)
  2. Talking Straight (3:44)
  3. Mainland (4:14)
  4. Time in Common (2:04)
  5. Sister's Jeans (3:16)
  6. Bellarine (2:54)
  7. Cappuccino City (2:54)
  8. Exclusive Grave (3:46)
  9. How Long? (3:06)
  10. The Hammer (4:28)
avatar van coldwarkids
Hier kijk het meest naar uit! Vorig jaar was dit bandje helemaal hot met het nummer French Press. Mainland is de eerste single van dit album en daar moest ik even aan wennen maar uit eindelijk is het geweldig. Sinds gisteren is de tweede single van het debuutalbum online gekomen "Talking Straight". Alweer een topper. Dit zal waarschijnlijk hoog gaan scoren. Al weet je dat op MuMe nooit zeker.

avatar van mr-mucho
Om er maar weer eens wat clichématige vergelijkingen uit de kast te trekken: The Feelies meets The Strokes meets Real Estate. Soms doet het me zelfs denken aan een zonnige versie van Sonic Youth. Misschien heeft het met de manier van ''zingen'' te maken; venijnig (of heeft dat gewoon met het Australische accent te maken?) Waar ze dan op moge lijken, mijn verwachtingen zijn hoog. Alle eerder uitgebrachte nummers zijn extreem aanstekelijk. Een van de weinige hedendaagse rockbands die continu op repeat staat.

avatar van VladTheImpaler
Dit zal vast en zeker de perfecte soundtrack voor de zomer zijn. French Press was een van mijn favoriete nummers van 2017, en ook de The French Press EP was goed. Ik keek dus begin dit jaar al uit naar een debuutalbum en de single Mainland hielp daar alleen nog maar meer aan bij. De nieuwe singele Talking Straight is ook gelijk weer raak.

Trouwens, de laatste tijd/jaren lijken er steeds meer geweldige bands uit Australie door te breken in Europa.

Rolling Blackouts Coastal Fever - Mainland - YouTube

Rolling Blackouts Coastal Fever - Talking Straight [OFFICIAL VIDEO] - YouTube

avatar van bver
Nog een nieuw nummer gereleased, The Hammer: Rolling Blackouts Coastal Fever - The Hammer - YouTube

Toch aan het aftellen voor de release van het volledige album...

1 groot feest op Primavera Sound Barcelona. De beste nieuwe gitaarband!

avatar van samslam
Ik begin met 5* na één luisterbeurt. Band van 't jaar. Geweldig in de AB. We zullen wel zien of 5* gerechtvaardigd blijft na meerdere luisterbeurten.

avatar van Venceremos
Eerste luisterbeurt erop zitten. Het gevoel bekruipt me dat de singles van dit album en de eerdere EP's op een veel hoger niveau staan dan de albumtracks.

Alles bij elkaar toch een lekker plaatje. Ga dit vaker draaien.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Rolling Blackouts Coastal Fever - Hope Downs - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Er wordt inmiddels al een aantal maanden heel druk gedaan over de Australische band Rolling Blackouts Coastal Fever. Heel gek is dat niet, want de twee EP’s die de band uit Melbourne tot dusver afleverde waren echt geweldig en smaakten naar veel meer.

Ook het eerste album van de band is een plaat die ik onmiddellijk heb omarmd, al is het maar omdat je met Hope Downs direct de zomer in huis haalt.

Rolling Blackouts Coastal Fever, op de cover van het debuut afgekort tot Rolling Blackouts C.F., maakt zonnige gitaarsongs zoals The Go-Betweens ze in hun allerbeste dagen maakten, maar Home Downs herinnert ook aan Nieuw Zeelandse bands als The Chills, The Clean en The Bat.

Hiermee zijn we er nog niet, want R.B.C.F. heeft zich ook nog laten beïnvloeden door Britse gitaarpop uit de jaren 80, met afwisselend The Smiths, Prefab Sprout en Aztec Camera als aansprekende voorbeelden. Als ik vanuit de Verenigde Staten nog The Feelies, het vroege R.E.M. en The Strokes toevoeg aan de belangrijkste inspiratiebronnen van de Australische band, moet duidelijk zijn hoe de muziek van Rolling Blackouts Coastal Fever ongeveer klinkt.

Met name door de zonnige gitaarlijnen en de geweldige melodieën klinkt Hope Downs zonnig en onbevangen, maar net als bij een groot deel van de bovengenoemde voorbeelden rammelen en jengelen de songs van de Australiërs bijzonder aangenaam en zit er veel meer moois en bijzonders verstopt in de gitaarsongs van de band dan je bij eerste beluistering zult vermoeden.

Het zorgt er voor dat de soms ook rauw en stekelig klinkende gitaarpop van Rolling Blackouts Coastal Fever direct zorgt voor een goed gevoel en dat de songs van de band direct worden opgeslagen in het geheugen, maar het zorgt er ook voor dat de muziek van de band ook op iets langere termijn interessant blijft.

De songs winnen nog wat meer aan kracht door de dynamiek die is toegevoegd aan Hope Downs. Rolling Blackouts Coastal Fever kiest op haar debuut vooral voor uptempo songs, maar kan in deze songs af en toe ook flink gas terug nemen. Verder sleept de band uit Melbourne er stiekem veel meer bij dan het bovenstaande suggereert. In een aantal songs steekt R.B.C.F. zelfs de Rolling Stones naar de kroon in songs die Mick Jagger en co. echt nooit meer gaan maken.

Het is bijzonder hoe de op het eerste gehoor redelijk rechttoe rechtaan gitaarsongs van de band zijn voorzien van zoveel moois en zoveel diepte. Iedere keer als ik luister naar Hope Downs hoor ik weer nieuwe ingrediënten en ze zijn stuk voor stuk onweerstaanbaar. Het telt op tot een serie songs waarvan je alleen maar heel vrolijk kunt worden en het is een serie songs van een niveau dat maar weinig bands op hun debuut wisten te bereiken.

Natuurlijk wordt er op het moment wel erg druk gedaan over de muziek van de Australische band en wordt er erg driftig gestrooid met superlatieven, maar kan ik er veel op afdingen? Nee. Rolling Blackouts Coastal Fever vermengt op haar debuut invloeden uit een aantal decennia popmuziek en het gaat vrijwel uitsluitend om invloeden van bands die me dierbaar zijn. Het levert popsongs op waarvan ik alleen maar intens kan houden en het zijn ook nog eens popsongs die de zon uitbundig laten schijnen. De soundtrack van een hele mooie zomer lijkt gemaakt. Erwin Zijleman

avatar van Venceremos
Nounou, luister eens naar kant 2. Ronduit irritant.
En leg er voor de gein French Press naast.

avatar van erwinz
Venceremos schreef:
Nounou, luister eens naar kant 2. Ronduit irritant.
En leg er voor de gein French Press naast.

Hier geen problemen met kant 2, maar French Press pak ik er bij

erwinz schreef:

Hier geen problemen met kant 2, maar French Press pak ik er bij

Hier ook geen problemen

avatar van Mausie
Ik moest er even inkomen, maar uiteindelijk is deze toch wel erg lekker. Schommelt nog een beetje tussen 3,5* en 4*, maar voor nu het voordeel van de twijfel. Doet mij erg denken aan de releases van DMA's en shame. Die heb ik geheel niet toevallig ook op 4* staan. Fun records waar het plezier vanaf spat. Favoriete tracks aanwijzen vind ik nog lastig, maar het begin en eind van de plaat vind ik in ieder geval het sterkst.

avatar van coldwarkids
Sister's Jeans en Exclusive Grave! als je dat niks vind weet ik het ook niet meer!

avatar van philtuper
Venceremos schreef:
Helemaal mee eens. Als album trekt het zich te lang en worden de nummers inwisselbaar. Dat had ik met de EP zeker niet. French Press wint het wat mij betreft met gemak van deze, wat ik overigens wel jammer vind want ik had wel zin in deze zomerplaat.

avatar van Ludo
je weet dat je een slechte bandnaam hebt gekozen, als je 'm op je eigen hoes al moet gaan afkorten.

avatar van RichardKoning
philtuper schreef:

Tsja. Album in zijn geheel vind ik ook wat “tegenvallen”. Het denderd maar een beetje voort, zonder dat het werkelijk écht spannend wordt. Paar keer volledig beluisterd, maar geen enkel nummer blijft ontzettend hangen. Waarom ik dan toch blijf luisteren: vanwege de aangename sfeer!

Dat laatste is dan ook tekenend voor veel Ausie & NZ bandjes. Muziek voor tijdens de ellenlange (saaie) autoritten met uitzicht op de eindeloze horizon, stel ik mijzelf zo voor

avatar van iHateDolphins
Hmm ja ja, ik snap de tendens in de comments wel hier. Er zit echt potentie in deze band, maar het pakt je nog net niet helemaal. Ze mogen de gitaren misschien nog wat meer naar voren duwen. De zang en tekst vind ik zelf niet heel erg hoogstaand namelijk. Misschien is tegenvallend niet helemaal de juiste woordkeuze, want ik denk dat elk ander bandje positiever ontvangen zou worden bij een debuut album. Je hoort hier echter dat de mogelijkheden nog niet helemaal benut worden.

Een beetje als een voetballer waarop je verliefd wordt vanwege z'n fluwelen aannames en balbehandelingen, maar het er in de wedstrijd toch net niet elke keer uit komt op een aantal weergaloze acties na. Daar blijf je ook hopen dat ie z'n belofte toch een keer waar gaat maken, in plaats van tot de subtop blijft behoren. Ik hoop dat ze zich nog verder gaan ontwikkelen

avatar van frolunda
Klinkt leuk en herkenbaar en de meeste songs zitten ook goed in elkaar.De zang bevalt me ook wel.
Moet ook allemaal niet te lang duren want na een goed half uur heb je het allemaal wel gehoord,de lengte is dan ook perfect.
En Hope Downs heeft nog een groot voordeel,de plaat komt precies op het juiste moment,voor mij dan toch in ieder geval.
Zeker dan ook een band om te blijven volgen dat Rolling Blackouts Coastal Fever .

avatar van mr-mucho
iHateDolphins schreef:

Ik hoop het niet. Laat ze maar lekker aanrommelen binnen deze muren der muziek. Dalijk wordt het nog een Kings of Leon o.i.d., die in leren jasjes stadion muziek gaan maken. Laat deze heren nooit een synthesizer ontdekken of een rapper tegen het lijf lopen. Dit is precies goed zoals het is. Venijnige, droge rock-muziek. Niet alles hoeft zich te ontwikkelen. Een paar nummer behoren wat mij betreft al tot de top van de subtop. En op vorige EP's hebben ze ook al verdomd sterke tracks op de mat gelegd. Hup, morgen weer een album opnemen, en 0 recensies lezen. Laat deze voetballer maar bij Tottenham ofzo voetballen.

avatar van Venceremos
Deze plaat draai ik nu al nauwelijks meer, itt de frisse EP's die gerust achter elkaar gedraaid kunnen worden om een volwaardig album te vormen.

Goed debuut. Vrolijk en precies uitgebracht in de de juiste tijd van het jaar. Zelf vind ik kant A ook iets sterker dan kant B, maar nergens worst het slecht.

Het is een plaatje dat ik vaak tussendoor opzet, even een vrolijke noot. Echt meer dan geslaagd!

avatar van iHateDolphins
mr-mucho schreef:

haha dan zijn we het daar over eens, ik bedoelde juist dat het misschien nog iets venijniger mag en juist wat meer hun grenzen mogen oprekken, nog creatiever zijn. Het mag nog wel wat meer rocken denk ik

Goede club trouwens, Tottenham is gewoon een topclub hoor!

avatar van Cor
Cor
Ja hoor, echt wel een lekker puntig en sprankelend gitaarbandje, dit RBCF. En natuurlijk hebben ze nog wat te bewijzen de komende jaren, maar dit debuut is strak, voldoende melodieus en met bravoure en ambitie gebracht. Prima de luxe.