Great Lake Swimmers - The Waves, the Wake (2018)

Canada
Folk
Label: Nettwerk

1. The Talking Wind (4:22)
  2. In a Certain Light (3:23)
  3. Alone but Not Alone (3:17)
  4. Falling Apart (4:36)
  5. Side Effects (3:37)
  6. The Real Work (4:51)
  7. Root Systems (3:20)
  8. Unmaking the Bed (3:57)
  9. Visions of a Different World (2:31)
  10. Holding Nothing Back (3:51)
  11. Mouth of Flames (4:09)
  12. The Open Sea (6:23)
BrotherJohn
Het album A Forest of Arms van drie jaar geleden was ik eigenlijk alweer vergeten... achteraf gezien niet bepaald een hoogtepunt in de discografie, niet echt een album met een eigen smoel terwijl de albums daarvoor dat wel hadden. Benieuwd wat dit nieuwe album brengt. De eerste track (met alleen contrabas, blaasinstrumenten en zang) klinkt in ieder geval verfrissend en tegelijkertijd ook weer dromerig.

avatar van E-Clect-Eddy
BrotherJohn 3 van de nummers op dit album staan al op de EP die vandaag is uitgekomen plus 3 andere nummers

Heb die net ingediend om toe te voegen aan MuMe.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Een band wiens naam ik al vaak voorbij heb zien komen, maar nog nooit iets van heb gehoord. Als voorproefje de tracks 1 en 3 beluisterd en dat klinkt idd erg dromerig. Ik moest wel even wennen, het oogde wat saai op het eerste gehoor. Maar nu ik het in de avond nog een keer beluister, moet ik zeggen dat ik het erg sfeervol vind klinken. Smaakt naar meer!

BrotherJohn
Wat betreft hun geluid hebben The Great Lake Swimmers een welkome verandering ingezet. "Alone but Not Alone" is dan nog wel een folk-rocker van de oude stempel en ook is Tony's zalvende stemgebruik nog altijd hetzelfde. Maar verschillende nummers klinken minimalistischer en frisser dan we van de laatste albums gewend waren, met opener "The Talking Wind" als goed voorbeeld. De eerste kant van de plaat vind ik uiteindelijk toch iets minder spannend dan de tweede kant. Het a capella "Visions of a Different World", het prachtige "Holding Nothing Back" met zijn Zuidoost-Aziatische vibrafoons, het melancholieke "Mouth of Flames" (dat zich moeiteloos kan meten met het songmateriaal uit hun beginjaren) en de wat meer epische en hoopvolle afsluiter "The Open Sea" maken allemaal wel indruk. De tweede helft van de plaat doet me hetzelfde overweldigende gevoel oproepen als Tony Dekker's geslaagde soloplaat uit 2013. Die overweldiging zit hem telkens in de ingetogen, pure, introspectieve, dichtbij de natuur staande elementen die in de muziek zijn verweven. Maar dan is het gevoel eigenlijk nog niet goed in woorden gevangen. Ik ben benieuwd of 29 november de vibrafoon en de andere op deze plaat geïntroduceerde instrumenten ook meekomen naar Vera, het zal ongetwijfeld weer een mooi ingetogen spektakel worden!

BrotherJohn schreef:

Het is geen vibrafoon overigens die ze gebruiken maar een marimba (het verschil maar eens opzoeken), en de marimba was gisteren niet mee waarvoor de band zich verontschuldigde. Wel een mooi optreden gezien, waarbij hun traditionele live-nummers (zoals Your Rocky Spine en I am Part of a Large Family) in een experimenteel jasje waren gestoken. De meeste nummers van dit nieuwe album kwamen wel aan bod, toch met een wisselende uitwerking. Mouth of Flames speelde Tony Dekker solo, prachtig nummer. Volgens mij was het The Open Sea dat uitmondde in een bombastisch post-rock spektakel The Talkind Wind en Visions of a Different World vielen live wat tegen, toch wat te weinig body. Tony vertelde overigens hoe thuis hij zich hier in Nederland voelde na een paar weken door de V.S. getoerd te hebben. Dat gevoel kwam volgens hem misschien ook een beetje doordat zijn grootouders van beide kanten Nederlands zijn. Blijk ik al die jaren al naar een soort van Nederlander te luisteren!