Fischer-Z - F01 (2018)

1. Big Wide World (4:34)
  2. No Bohemia (3:06)
  3. Vitriol Skies (4:08)
avatar van E-Clect-Eddy
John Watts heeft een nieuw project voor dit jaar en dit is de eerste van 4 releases die uitkomen, je kunt er meer over lezen op zijn website.

Het is verschenen op een bijzonder medium: een USB-kaart ter grootte van een creditcard. Als het niet al 1 april was geweest had ik gedacht dat dit een grapje was, maar helaas lijkt dit echt serieus bedoeld. De zin hiervan anders als collectable ontgaat me. Onzin om dit in je portemonnee te hebben. Bovendien lijkt het dat je een apart kabeltje nodig hebt om het aan te sluiten. Die zal je dus ook bij je moeten hebben. Ik zou de nummers overzetten naar een MP3-speler of mobiel (of PC) want dan kan ik ook nog naar andere muziek luisteren dan de 3 nummers die hierop staan.

Dan de muziek zelf is ook al licht teleurstellend bij de eerste beluistering, het lijkt dat John een eigen studiootje aan huis wil hebben waar met computers / samplers / sequencers etc. nummers gemaakt worden. Niets nieuws, miljoenen anderen doen dit ook op hun 'zolderkamer'. De samples zijn van goede kwaliteit en de zang en teksten zijn op zich aardig tot prima. Alleen die drum(computer)patronen zijn soms bedroevend saai. Naar mijn mening zou je altijd de voorkeur aan een drummer moeten geven als je een wat levendige ritme in je nummers wilt. Drums uit een kastje zijn goed voor strakke Dance nummers maar te saai / voorspelbaar als je een singer-songwriter bent die ze gebruikt.

Ook ben ik minder te spreken over het type galm(kastje) dat John gebruikt heeft, iets te kil en koud. Nu heeft John Watts geen echt warme stem, nooit gehad, maar dat past ook goed bij de vaak kritische en maatschappij observerende teksten.

Wel goed is het gebruik van de backing-vocals waar diverse dames hun bijdrage aan leveren. Het lijkt er dan ook op dat hij andere muzikale paden gaat bewandelen op zijn 'ouwe' dag. Niks mis mee, maar dit is dus niet in het verlengde van de laatste albums en klinkt gedeeltelijk nog als een beginner. John kan beter er iemand anders bij halen voor de drumbeats (programmeren is een aparte kunst weet ik uit eigen ervaring) dan wel een echte drummer erbij.

Big Wide World tekstueel de meest interessante, alleen de galm op de zang vind ik niet zo geweldig, de bas lijkt uit een kastje te komen.

No Bohemia - ingetogen, rond de piano gemaakt, lijkt een echte drummer te hebben, dan wel er eentje gesampled te hebben. Hier nauwelijks galm op John's stem en hier klinkt hij vocaal op zijn best / warmst.

Vitriol Skies vooral hier hier hoor ik de drumcomputer, verder klinken het koor (samples) soms wel mooi en ook iets anders van John, richting Gospel met koper-samples, het transponeren van diverse koor samples vind ik goedkoop, laat het echte koor gewoon diverse noten zingen en sample en gebruik dat dan.

Ik zou zeggen dat dit meer klinkt als het werk dat John solo maakt als Fischer-Z zo eind van de 80s.

Ben een groot fan van John Watts, maar vermoed dat ik dit niet vaker dan 10-15 keer ga luisteren. Heb het nu 5x beluisterd en het groeit gelukkig wel... van 3* al opgewaardeerd naar 3,5*