Paco and John - Live at Montreux 1987 (2016)

Spanje / Verenigd Koninkrijk
Jazz / Wereld
Label: Eagle Rock

1. One Melody / My Foolish Heart (10:03)
  2. El Panuelo (6:42)
  7. David (11:44)
  8. Sichia (7:47)
  9. Guardian (6:35)
avatar van Brunniepoo
Met enige regelmaat gooit de organisatie van het befaamde Montreux Jazz-festival de archieven open en dan verschijnt er weer een prachtig concert. Soms alleen op dvd, maar in dit geval als pakketje met een dvd een twe cd's.

John McLaughlin en Paco de Lucia speelden al sinds de jaren '70 samen, soms met Al di Meola als derde gitarist. Op 15 juli 1987 stonden ze als duo in Montreux, als onderdeel van een grotere gezamenlijke toernee.

De heren stuwen elkaar naar grote hoogte. Beide krijgen eerst een eigen moment, eerst McLaughlin, vervolgens De Lucia, maar vanaf de Chick Corea-compositie Spain vullen ze samen het podium. Met zichtbaar plezier, want behalve twee gitaristen die het maximale van elkaar vragen, waren het ook goede vrienden.

Het is moeilijk favorieten aan te wijzen, ook omdat ik veel beter bekend ben met de stijl van McLaughlin dan met die van De Lucia. De opener, Florianopolis, David en Guardian hebben bij mij dus al snel een streepje voor. Toch word ik ook bijzonder blij van de De Lucia-composities, alsmede van de twee covers, het eerder genoemde Spain en Frevo van de Braziliaan Egberto Gismonti.

Na de eerdere uitgave van het gezamenlijke optreden van McLaughlin en Carlos Santana is dit ook weer zo'n prachtig monument. Opdat er nog maar veel van dit soort uitgaven mogen verschijnen...