Kissy Fleur - Ripened Fruit (2018)

Australiƫ
Folk / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Opening: Little Girl (3:42)
  2. Interlude: Where Are You Going Darling? (2:19)
  3. Hope Is a Hungry Stomach (5:00)
  4. Interlude: Look Inside (1:51)
  5. Tic Tac Toe (2:48)
  6. The Garden Way (2:52)
  7. Conversations with Past Lovers (4:31)
  8. Interlude: You Are Falling Down (1:34)
  9. Sedated (Forbidden Fruit) (3:18)
  10. Two Teaspoons of Trouble (6:19)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kissy Fleur - Ripened Fruit - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Kissy Fleur is een jonge singer-songwriter die werd geboren in Nederland, opgroeide in het Australische Sydney, maar sinds kort weer is teruggekeerd in Nederland.

De afgelopen drie jaar knutselde ze op haar slaapkamer haar debuutalbum in elkaar en dat heeft een buitengewoon opvallend en indrukwekkend album opgeleverd.

Ripened Fruit valt allereerst op vanwege de thematiek. Het album vertelt het heftige verhaal van een jong meisje dat wordt verkracht en sluit hiermee aan bij de #MeToo beweging van het moment, die dit soort verhalen bespreekbaar maakt en de daders aanklaagt.

Kissy Fleur vertelt het trieste verhaal van een jong meisje dat wordt getekend door seksueel geweld op bijzondere wijze en concentreert zich hierbij op alle emoties rond zo’n ingrijpende gebeurtenis.

Ripened Fruit is een dromerige en soms bijna sprookjesachtige klinkende plaat, wat flink contrasteert met de aardedonkere thematiek. Kissy Fleur verpakt al het vreselijks dat de hoofdpersoon is overkomen in metaforen, wat de trefzekerheid van haar teksten uiteindelijk alleen maar vergroot en al het leed op de plaat net wat draaglijker maakt.

De songs op de plaat zijn zoals gezegd dromerig en sprookjesachtig, maar het zijn ook songs vol muzikaal avontuur en songs waarin de emotie in een aantal gevallen flink opbouwt. Kissy Fleur heeft haar songs voorzien van atmosferische elektronische klanken, die vervolgens worden gecombineerd met klassiek aandoende arrangementen en het veelkleurige en betoverende geluid van haar harp.

Het past uitstekend bij de dromerige en vaak wat meisjesachtige stem van Kissy Fleur, die op fascinerende wijze in de huid kruipt van de hoofdpersoon op Ripened Fruit; een hoofdpersoon die ze uiteraard best zelf kan zijn.

In de songs wordt de spanning langzaam opgebouwd wanneer de voorgeschiedenis van het verhaal wordt verteld, wat Ripened Fruit voorziet van een bijzondere lading en onderhuidse spanning. Kissy Fleur trekt je steeds dieper in de bijzondere wereld die ze creëert op haar debuut, waardoor je steeds meer compassie voelt voor het slachtoffer en steeds meer afschuw voor de dader. Het zorgt ervoor dat Ripened Fruit niet alleen een verhaal vertelt, maar ook op subtiele wijze seksueel geweld aanklaagt.

De thematiek valt uiteindelijk niet los te zien van de plaat en dat zorgt voor diepe contrasten. Zo donker als het verhaal op de plaat is, zo wonderschoon is de muziek. Kissy Fleur maakt indruk met songs die maar weinig associaties oproepen met muziek uit het verleden en een duidelijk eigen geluid laten horen. Ik moest er even aan wennen, maar inmiddels ben ik diep onder de indruk van het emotionele debuut van Kissy Fleur. Erwin Zijleman

Recensie op Muziekwereld:

Ripened Fruit is het debuutalbum van Kissy Fleur. Deze 21-jarige singer-songwriter uit Sydney - die inmiddels weer is teruggekeerd naar haar geboorteland Nederland - speelt tevens verdienstelijk harp en schreef niet alleen alle liedjes, maar produceerde het album ook zelf.

Ripened Fruit is een conceptalbum, verschenen op 6 april j.l., dat verhaalt over een 15-jarig meisje dat seksueel misbruikt is. Kissy Fleur heeft maar liefst drie jaar toegewerkt naar haar debuut. We kunnen dus vaststellen dat zij ‘niet over een nacht ijs is gegaan’ en haar inzet en toewijding hebben geresulteerd in een prachtig en bovenal wonderschoon album. Dit in weerwil van het uiterst geladen onderwerp. Zoals op een conceptalbum te doen gebruikelijk, vloeien de tien songs naadloos in elkaar over om op passionele wijze chronologisch de opeenvolgende, deels dramatische, gebeurtenissen te volgen. Daarbij hanteert miss Fleur voornamelijk de harp om op akoestisch-vocale wijze in een lo-fi, dreampop-stijl de luisteraar mee te voeren in het persoonlijke verhaal van het slachtoffer. Hierin is zij verdienstelijk geslaagd, hoewel qua concentratie het een en ander van de luisteraar wordt gevraagd om zich niet te veel af te laten leiden door de dromerige klanken en zodoende niets te missen van de indrukwekkende teksten.

Met haar debuut etaleert Kissy Fleur zich als een veelbelovend talent. Haar sterkste troef is haar gave om sterke songteksten te schrijven, maar de wijze waarop zij musiceert en haar album zelf produceerde verdient ook alle lof. In een tijd waar seksueel misbruik door de MeToo-discussies al ruim een half jaar versterkt in de publieke aandacht is gekomen, verschijnt Ripened Fruit op een actueel moment. Ik heb echter het sterke vermoeden dat Kissy Fleur met de release van haar album niet op die huidige actualiteit heeft ingespeeld. Daarvoor heeft zij immers jarenlang met veel vlijt en geduld toegewerkt en toegeleefd naar dit moment - zeg maar gerust haar moment - met Ripened Fruit als fraai eindresultaat. Ben benieuwd wanneer en in welke vorm we in de toekomst meer gaan horen en zien van deze sympathieke Australisch-Nederlandse.