Father John Misty - God's Favorite Customer (2018)

Label: Sub Pop

1. Hangout at the Gallows (4:55)
  2. Mr. Tillman (3:03)
  3. Just Dumb Enough to Try (4:02)
  4. Date Night (2:30)
  5. Please Don't Die (3:24)
  6. The Palace (4:09)
  7. Disappointing Diamonds Are the Rarest of Them All (2:23)
  8. God's Favorite Customer (5:21)
  9. The Songwriter (3:45)
  10. We're Only People (And There's Not Much Anyone Can Do About That) (5:02)
avatar van Cor
Cor
Ik ben fan van de barokke pop van Josh Tillman. Weelderige arrangementen, mooie melodieën en een fijne stem. Ook hier schiet hij weer raak. Gevarieerde songs, soms uptempo met zo'n lekker hamerende piano, dan weer melancholieke ballads. Milde zelfspot en maatschappijkritische opmerkingen wisselen elkaar natuurlijk af. Het mag dan een vreemde snuiter zijn, muziek maken kan 'ie wel.

avatar van lowieke
ongekend...

avatar van OscarWilde
Pure Comedy, Josh Tillmans vorige album, was iets tussen tragedie en farce. Father John Misty, het al dan niet uitvergrote narcistische en misantropische alter ego van Tillman, bekeek de wereld gedurende een uur en kwartier met scherpe blik. Het resultaat was een album met interessante ideeën maar een uitvoering zonder focus en wel heel zelfgericht. Dat laatste is niet veranderd op God's Favorite Customer, maar ditmaal fileert Misty vooral zichzelf en, zo doen de teksten vermoeden, de diepe crisis waarin hij zich tijdens het schrijven van de plaat begon. De productie is kraakhelder, de melodieën zijn sterk en melancholisch en de teksten en stem van Tillman zijn ontegensprekelijk top. Dit keer heeft Tillman minder dan 40 minuten nodig om zijn verhaal te vertellen. Het komt de kwaliteit en de aandachtspanne enkel ten goede.

Albumaanraders Q2 | De Profundis - wp.me

avatar van bonhovinyl
Deze plaat kan op repeat.
Wat een geweldige songs en heerlijk geluid met een geweldige flow die zich in dit album bevindt.
Stiekem misschien wel zijn fijnste album naar mijn idee, hoewel zijn voorgaande werk wat meer uitdagender en wat 'lastiger' te doorgronden is.
Ach, geen idee wat ik bedoel...

Ik vind dit ook echt een geweldige plaat. Eigenlijk van begin tot eind en die ook keer op keer beter wordt. Het is de enige plaat van FJM die ik tot op heden ken. Heb de lp aangeschaft en dat was een goede keus want de warme sound van het vinyl komt deze muziek echt ten goede.
Ik ga me de komende tijd verdiepen in de andere albums van Dhr. Tillman.