Father John Misty - God’s Favorite Customer (2018)

Label: Sub Pop

1. Hangout at the Gallows (4:55)
  2. Mr. Tillman (3:03)
  3. Just Dumb Enough to Try (4:02)
  4. Date Night (2:30)
  5. Please Don’t Die (3:24)
  6. The Palace (4:09)
  7. Disappointing Diamonds Are the Rarest of Them All (2:23)
  8. God’s Favorite Customer (5:21)
  9. The Songwriter (3:45)
  10. We’re Only People (And There’s Not Much Anyone Can Do About That) (5:02)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Father John Misty zal ook zijn opwachting maken op diverse festivals aankomende zomer, dus er zal vast wat gespeeld worden van deze nieuwe worp. Daarom interessant om in de gaten te houden!

avatar van Venceremos
De eerste songs klinken in ieder geval een stuk geïnspireeerder dan Pure Comedy. Geen oeverloos gekabbel/gewauwel wat het tot de irritantste plaat van vorig jaar maakte.

avatar van VladTheImpaler
Venceremos schreef:

Was voor mij juist een van mijn favorieten van 2017 . Ik was al blij verrast toen ik las dat er dit jaar waarschijnlijk weer een nieuw album zou komen, maar is alleen maar geweldig nieuws.

avatar van Wickerman
Van de eerste vier nummer van Pure Comedy was ik erg onder de indruk, van de rest niet. De plaat duurde ook zeker een half uur te lang. Snel aan de kant geschoven deze jongeman.

De eerste single van deze plaat, ‘Mr. Tillman’, was echter bijna angstaanjagend catchy. Nu al grijs gedraaid hier in huis!

Het deed me besluiten verder te luisteren met I Love You, Honeybear. Duidelijk een betere plaat dan die van vorig jaar en een meesterwerk in de dop.

Ik zit al met al dus in een behoorlijke Father John Misty flow en kan eigenlijk niet wachten op deze. Gelukkig ook een stuk korter.

De vorige plaat was toch vrij geweldig. Wat is er mis met lang uitgesponnen songs als die goed in elkaar zitten? Hij is net heel goed in lange songs. Dan viel de de 1ste single echt wat tegen. Blijkbaar heb ik een tegenovergestelde mening dan de persoon hierboven.

Dan lijkt deze plaat met 38 minuten een stuk minder ambitieus dan de vorige. Eerder een tussendoortje? Benieuwd naar de 2 songs die vandaag gelekt zijn.

avatar van Venceremos
Langdradig en eentonig en daarbij ook nog eens gelardeerd met het nodige pseudo-intellectualisme. Niks mis met lange songs zolang ze maar boeien. De essentie van Pure Comedy had echter wel in een stief kwartiertje verpakt kunnen worden.

Gelekt

thrm
We hadden het aan kunnen zien komen. Na de grotendeels charmante lofzang op zijn huwelijk dat I Love You, Honeybear vormde, werden we vorig jaar met Pure Comedy onaangenaam verrast met maar voort meanderende ballades van een onuitstaanbare pseudo-intellectueel. De goede verstaander kon toen al horen dat Father John Misty zich niet alleen aan de wereld aan het vertillen was maar toch vooral ook aan zichzelf. De onontkoombare mental breakdown die zou volgen is nu op God's Favorite Customer vastgelegd; Joshua Tilman schreef de plaat grotendeels in een zelf-verkozen isolement. Het reflectieve is gebleven, alleen kan daar nu het woordje 'zelf' voor vastgeplakt worden. Per definitie een stap voorwaarts dus. Tot zover het goede nieuws. Het album laat zich vooral luisteren als een argument vóór de stelling dat achter iedere sterke man een sterke vrouw staat. Uitzonderingen daargelaten ('Mr. Tillman', 'Date Night') laat FJM zich toch weer verleiden om zijn eigen misère op piano-gedreven ballades tot onpersoonlijke nihilistische algemeenheden te promoveren.

avatar van Hendrik68
Nou nummer 2,3 en 7 staan op Youtube en daar is toch helemaal niks mis mee? Kan natuurlijk zijn dat de rest niet zo geweldig is, maar heeft de rest hetzelfde niveau dan is dit toch sowieso een dikke voldoende wat mij betreft. Ik heb begrepen dat de beste man op Take Root te zien is in november. Wat dit met roots te maken heeft snap ik dan weer niet.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Hendrik68 schreef:

Ook op Best Kept Secret. Daar heeft hij ook weinig te zoeken aangezien hij zijn eigen plaat niet eens geheim kan houden tot de releasedatum.

avatar van mattman
Ik vond Pure Comedy nog net iets beter dan ILYH. En in ballads blinkt Vader John net uit. Hij heeft er het de stem, het schrijftalent en het gevoel voor elegantie wel voor.

Heb de plaat deze ochtend eens half beluisterd en dat klonk goed. Stuk voor stuk heel knap in elkaar stekende nummers, met de titeltrack voorop. Voor een cijfer is het veel te vroeg uiteraard, maar dit belooft wat voor verdere luisterbeurten.

avatar van repelstefan
Ik vind alle 3 de nummers die tot nu toe zijn uitgebracht heel fijn. Als het hele album van dit niveau ga ik heel blij worden .

Zijn vorige werk overtuigde mij niet, maar de drie nieuwe gelekte tracks zijn buitengewoon boeiend. De sound komt geheel overeen met dat wat ik hoopte voor het nieuwe album van Jonathan Wilson. Dat is helaas niet het geval, echter kan 'God's Favorite Customer' dat gemis goedmaken. Ik ben daarom zeer benieuwd hoe de rest van het album klinkt.

avatar van muziekobsessie
ik volg J. Tillman al vanaf zijn 2e album en grappig genoeg heb ik al zijn albums met een 4 gewaardeerd. Nooit echt minder of beter. Bij dit album heb ik hetzelfde. Luistert lekker weg maar gaat ook snel weer verdwijnen ergens ver weg op een harde schijf

avatar van muziekobsessie
Na meerdere luisterbeurten neem ik mijn woorden terug!!! Tatata tata! Mijn eerste 4,5 voor mr. Tillman!!! Dumb enough to try en gods favorite customer zijn schitterend. De gehele plaat klopt! Zijn beste album tot nu toe!

avatar van mattman
Sommige mensen vinden dat de nieuwe van Arctic Monkeys (TBH+C) veel weg van Father John Misty. Maar nadat ik deze plaat nog eens oplegde vielen de aapjes toch wat licht uit. Deze productie is een stuk voller, swingender, dwingender en gelaagder. Geweldige zang van mr. Tillman. Deze evenaart Pure Comedy nét niet, maar ook God's Favourite Customer vind ik een paar waarin je jezelf heerlijk kan verliezen.

Gaat in 2018 nog veel voorbij komen, deze. En ik weet nu al dat ik bij elke luisterbeurt nog meer zal genieten.

avatar van Voorprogramma!
Na meerdere luisterbeurten moet ik zeggen dat het Mr.Tillman is gelukt, om dicht bij het niveau van ze voorganger te komen, en dat was van te voren eigenlijk ondenkbaar omdat het album de Pet Sounds was van deze tijd.

“God’s Favorite Customer is weer een prachtplaat en laat je bij elk nummer weg dromen..

avatar van Voorprogramma!
Het is weer zo ver met Mr.Tillman..

“Hij maakt voor de 3e keer op rij een meesterwerk”

“Kan niks anders geven dan aan dikke 5,0”

avatar van OscarWilde
Eerste luisterbeurten positief. Vreemd dat er hier amper wordt gepost.

UnknownPleasure
Ik vond hem eigenlijk vrij matig in het begin, maar hij groeit gestaag.

avatar van Wickerman
Met God's Favorite Costumer levert Father John Misty een introspectief album af. Zijn vorige worp was bombastisch, groots en 'up against the heavens'. Met dit album keert hij terug op aarde en in zichzelf. Moeilijk te plaatsen nog, daarvoor is het nog te breekbaar op sommige momenten.

Het zou me overigens niet verbazen als dit de laatste onder de noemer 'Father John Misty' was. Het laatste nummer hint dat wel een beetje op.

avatar van jokerman
4 draaibeurten verder... VETTE PLAAT!!!

avatar van Venceremos
Gewoon een uitstekende plaat en dat had ik niet meer verwacht. Hulde Mr. Tillman.

avatar van TheRiverPoet
Wat een plaat! Was nogal teleurgesteld in Pure Comedy. Ik miste daar goeie melodieën. Had niet verwacht dat hij zo snel alweer een nieuw album klaar zou hebben en al helemaal niet zo'n indringende als deze. Hij heeft een zwarte bladzij in z'n leven omgezet in fantastische liedjes die hoe meer je ernaar luistert alsmaar meer indruk maken en steeds meer blijven hangen. Knap gedaan hoor. Hoop dat hij nog lang door mag gaan.

UnknownPleasure
Just Dumb Enough to Try is echt van grote klasse.

avatar van vinylbeleving
UnknownPleasure schreef:
Just Dumb Enough to Try is echt van grote klasse.

Eens! En de rest mag er ook zeker zijn. Heerlijke plaat die precies lang genoeg duurt!

avatar van E-Clect-Eddy
Hoor daar Natalie Mering van Weyes Blood in de achtergrondzang op het titelnummer.

Blijkt nog te kloppen zie ik in de release nieuws van het label Sub Pop Records

De single Mr. Tillman is een prachtig nummer, en na de eerste beluistering blijft die favoriet.

avatar van junglefire
1,0
Heerlijke Schmaltz.

avatar van dafit
Uit mijn nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek:

Father John Misty bracht drie jaar geleden de meesterlijke popplaat I Love You, Honeybear uit. Het album had een groots, orkestraal geluid dat muziek uit de jaren zeventig in herinnering riep - met gevatte, ironische teksten van zanger Josh Tillman. Opvolger Pure Comedy kreeg vrijwel even positieve recensies, maar was een wel erg lange (74 minuten) en op den duur wat saaie zit.

De nieuwe plaat God’s Favorite Customer is bijna de helft zo lang, maar misschien wel twee keer zo goed. De eerder verschenen single Mr. Tillman was al een fijne voorbode, met mooi xylofoon- en pianospel. Het nummer is geschreven vanuit het perspectief van een medewerker van het hotel, waarin Tillman twee maanden leefde toen hij kampte met een depressie. Is there someone we can call? / Perhaps you shouldn’t drink alone, zingt de zanger waarna hij een fluitdeuntje inzet.

Die drank zien we terug in de knappe, wat lugubere stop-motion video bij misschien wel het mooiste nummer Please Don’t Die. Daarin zit de zanger in zijn hotelkamer, omringd door lege flessen en sigaretten. De grond splijt open en Magere Hein leidt hem met een kano via dansende skeletten naar een begraafplaats, waarop een graf voor hem is gegraven.

Dit keer zingt hij vanuit het perspectief van zijn vrouw die zich zorgen om hem maakt. You’re all that I have so please don’t die / Wherever you are tonight. Uiteindelijk is zij degene die hem in de videoclip met hulp van boven weet te redden van de dood.

Het is knap dat Tillman zelfs in donkere tijden lichtvoetige teksten met subtiele humor en ironie schrijft en dat zijn muziek nergens al te zwaarmoedig wordt.

avatar van Cor
Cor
Ik ben fan van de barokke pop van Josh Tillman. Weelderige arrangementen, mooie melodieën en een fijne stem. Ook hier schiet hij weer raak. Gevarieerde songs, soms uptempo met zo'n lekker hamerende piano, dan weer melancholieke ballads. Milde zelfspot en maatschappijkritische opmerkingen wisselen elkaar natuurlijk af. Het mag dan een vreemde snuiter zijn, muziek maken kan 'ie wel.

avatar van lowieke
ongekend...

avatar van OscarWilde
Pure Comedy, Josh Tillmans vorige album, was iets tussen tragedie en farce. Father John Misty, het al dan niet uitvergrote narcistische en misantropische alter ego van Tillman, bekeek de wereld gedurende een uur en kwartier met scherpe blik. Het resultaat was een album met interessante ideeën maar een uitvoering zonder focus en wel heel zelfgericht. Dat laatste is niet veranderd op God's Favorite Customer, maar ditmaal fileert Misty vooral zichzelf en, zo doen de teksten vermoeden, de diepe crisis waarin hij zich tijdens het schrijven van de plaat begon. De productie is kraakhelder, de melodieën zijn sterk en melancholisch en de teksten en stem van Tillman zijn ontegensprekelijk top. Dit keer heeft Tillman minder dan 40 minuten nodig om zijn verhaal te vertellen. Het komt de kwaliteit en de aandachtspanne enkel ten goede.

Albumaanraders Q2 | De Profundis - wp.me