Fates Warning - Live Over Europe (2018)

Label: Inside Out

1. From the Rooftops (7:45)
  2. Life in Still Water (5:11)
  3. One (4:35)
  4. Pale Fire (4:10)
  5. Seven Stars (5:40)
  6. SOS (4:27)
  7. Pieces of Me (3:57)
  8. Firefly (5:04)
  9. The Light and Shade of Things (9:26)
  10. Wish (4:22)
  11. Another Perfect Day (4:18)
  12. Silent Cries (3:31)
  13. And Yet It Moves (14:05)
  14. Still Remains (15:06)
  15. Nothing Left to Say (7:13)
  16. Acquiescence (4:21)
  17. The Eleventh Hour (8:12)
  18. Point of View (5:00)
  19. Falling (1:49)
  20. A Pleasant Shade of Gray, Pt. IX (4:17)
  21. Through Different Eyes (4:11)
  22. Monument (6:04)
  23. Eye to Eye (5:00)
avatar van Sir Spamalot
Ook eentje om naar uit te kijken en mijn favoriete format, de double live album met weliswaar opnames van verschillende optredens.

Meer info: Fates Warning To Release 'Live Over Europe' Album In June - Blabbermouth.net.

En nog meer info: INSIDE OUT MUSIC - Fates Warning: : announce "Live Over Europe" album release! - insideoutmusic.com.

avatar van Zagato

Klinkt toch weer lekker, spijt dat ik ze niet ben gaan bekijken.

avatar van buso
Eerste luisterbeurt achter de rug en dit klinkt toch wel heel goed. De muzikanten zijn top en Alder is goed bij stem. Mooie best-of ook van hun repertoire (met Alder weliswaar).

pos
Gewoon uit respect voor deze band en deze geweldig klinkende live plaat gewoon gelijk maar de volle mep.

pos
Dacht dat hier ook een dvd bij kwam, maar toch niet zo te zien. Erg jammer want dit was het perfecte moment geweest.

pos schreef:

Dat zal moeilijk gaan want het is een verzameling live songs uit 8 verschillende steden zo te lezen. De tracklist hier komt in ieder geval niet overeen met de toor setlist die ze in Nederland vier keer ten gehore hebben gebracht.
edit: oh, het is de 2018 leg van de tour, vandaar. Geen reden om m te laten liggen in ieder geval. (talking to myself)

gigage schreef:

Ja dat weet ik. Ik heb ze vorig jaar in Haarlem gezien en een show van bijvoorbeeld die tour was toch perfect geweest om als dvd erbij uit te brengen. Eventueel nog aangevuld met wat losse opnames van andere nummers.

Ja, das waar.

avatar van notsub
Deze verzameling live nummers van Fates Warning is er eentje om in te lijsten. Het ene hoogtepunt volgt op het andere en het valt ook direct op hoe sterk het laatste studio album was. Hier is het niet wachten op een "oud" nummer, alle songs delen gewoon echt mee in de feestvreugde. De band was duidelijk in topvorm en ik ben blij dat ik twee shows heb mogen zien. Deze CD's vervelen geen moment!

avatar van Edwynn
Fates Warning verloor ik een beetje uit het oog na FWX uit 2004 alweer. Niet omdat ik er klaar mee was. Nee, eigenlijk gewoon omdat er zoveel mooi spul verschijnt dat ik het amper kan bijhouden. Tijdens mijn vakantie stuitte ik echter op Live Over Europe.

En ik wilde graag een lang verhaal schrijven over wat er allemaal bij mij loskomt bij beluistering van dit recent verschenen document. Het lukt even niet want woorden schieten te kort. Alleen dat ik snel aan een klein inhaalslagje ga beginnen. Wat een band.

avatar van gigage
Ik waan me toch weer even op het balkonnetje van de Pul (Uden) want zo te horen zijn de zaaltjes waarin dit is opgenomen niet groter. Ik ging toen een beetje op de gok want op het laatste studio album na kende ik de band niet zo goed. Dat in tegenstelling tot het overige publiek die de songs zo mee kon zingen en doet vermoeden dat Fates Warning een solide maar niet al te grote fanbase heeft.
Het geluid van de zanger moet je wel liggen maar oh boy hij is wel erg stemvast en hoeft zich nergens te forceren. Wat een gemak.
De set destijds wijkt nogal af van deze release en dat stelt mij weer in staat om andere songs te ontdekken. Hoewel ik vruuger wel albums van ze geprobeerd heb is er toen niet veel blijven hangen. Dat zal dus nog wel even zijn tijd nodig hebben, schat ik zo.

avatar van Zagato
Heerlijke set list, oud en nieuw gecombineerd (hoewel de John Arch periode er wel heel bekaaid van af komt). Blijft toch een van mijn favoriete bands.Nu op spotify geluisterd maar dit album moet zeker in huis komen!

Ik las trouwens op Facebook dat Arch en Matheos weer samen een album gaan opnemen!

avatar van Edwynn
Beetje jammer is het wel dat het oude spul helemaal genegeerd wordt. Op Still Life hadden we nog Prelude To Ruin. Maar ja, Alder mijdt de hoge uithalen de pest. En we hadden Awaken ... Live ook al om ons aan te laven.

avatar van the crook
Daar waar Ray Alder zich met moeite staande hield bij Redemption, zo krachtig klinkt hij hier. Toch een frappant puntje....

De 5-dubbele vinyl variant heeft toch wel mijn voorkeur, maar dat wordt veel heen en weer lopen naar de platenspeler

avatar van Sir Spamalot
Nou, vorige week heb ik hem kunnen kopen in de Mediamarkt in Oostakker of all places want ik wilde eens weg met de auto. De discografie van Fates Warning "ken" ik nog niet goed genoeg maar ik beschouw mezelf toch altijd als een verkenner om dat goed gevoel te kunnen aanhouden. Hetzelfde gevoel krijg ik bij deze plaat. Het is niet het verslag van één optreden wat altijd mijn voorkeur geniet, maar daartegenover negen kwartier pure muziek van pure muzikanten, wat een geweldenaars samen en wat een geluid. Ray Alder doet het hier buitengewoon fantastisch, wat een zanger (en hij heeft een Duvel tegoed van de Sir hiervoor).

Wanneer ik eens de tijd kan nemen om hier echt eens voor te zitten, volgt meer (en meer sterren), maar het verheugt me enorm om na al die jaren semi ontwijking zo'n groep in mijn armen te kunnen sluiten. Dit zijn de vaandeldragers van de Progressieve Metal, voorheen in de schaduw van Queensrÿche, Dream Theater en consoorten, nu volop in de gouden zonneschijn.