Esther en Mateusz - What Saturday Brought (2018)

1 stem

Belgiƫ / Polen
Jazz
Uitgebracht in eigen beheer

1. What Saturday Brought (6:25)
  2. On the Street Where You Live (3:36)
  3. I'm Nobody's Baby (1:46)
  4. The Windmills of Your Mind (3:58)
  5. Till There Was You (2:30)
  6. New Life Born in the Heart of the Heart (2:56)
  7. The City of Lost Feeling and Betrayed Emotion (5:54)

met Bart Wirtz

8. What'll I Do (4:32)

met Bart Wirtz

9. Guilty Memories (4:10)
  10. What Saturday Brings (6:17)
Recensie geplaatst op Muziekwereld:

Esther en Mateusz is een duo dat gevormd wordt door de Vlaamse jazzzangeres Esther van Hees en de Poolse gitarist Mateusz Pulawski. Het nieuwe album van dit duo, getiteld What Saturday Brought, verschijnt op 19 april a.s.

De tien nummers kunnen het best worden omschreven als een unieke mix van avant-garde jazz. Uniek, omdat de stem van Esther fantastisch kleurt bij het sublieme gitaarspel van Mateusz. Naast eigen werk spelen zij ook bewerkingen van standards. Die bewerkingen zijn dermate fijnzinnig dat ze absoluut geen afbreuk doen aan de originele composities, zij vormen juist een toegevoegde waarde en dat is het resultaat van absoluut vakwerk. Dat liet zich reeds beluisteren en aankondigen op het debuutalbum van het duo, waar de liefde voor tragische liefdesnummers al naar voren kwam. Een debuutalbum dat goed ontvangen werd door de Nederlandse en Belgische jazzrecensenten. Goed voorbeeld van de kunstzinnigheid van Esther en Mateusz is wel het alom bekende Windmills Of Your Mind van Michel Legrand. De uitvoering is dermate sprankelend en gelardeerd met eigen interpretatie dat oude opnamen, zoals die van Barbra Streisand en Dusty Springfield naar mijn mening moeiteloos worden overtroffen en verbleken. Hetzelfde geldt in principe voor de daaropvolgende track Till There Was You van Meredith Wilson (1957) dat op een verrassende wijze uitstekend beantwoordt aan de toenmalige intenties van de componist. Ook de uitvoering van On The Streets Where You Live verdient alle lof voor de geweldige uitvoering.

De verwachtingsvolle trend, die met het debuut What’s Hard To Find werd ingezet, wordt met het nieuwe album volledig waargemaakt, ergo zelfs nog overtroffen. Er is op dit album sprake van nog meer ingetogenheid en nuances. De 4 eigen composities, gelijk al op de eerste track ingezet met het titelnummer van het album, zijn een verrijkende aanvulling op de standards. Datzelfde geldt voor de gastbijdrage van saxofonist Bart Wirtz op twee nummers. What Saturday Brought is een prachtig album van twee talentvolle muzikanten dat in geen enkele collectie van jazzliefhebbers zou mogen ontbreken.