Strangelove - Love and Other Demons (1996)

Label: Food

1. Living with the Human Machines (4:48)
  2. Beautiful Alone (3:13)
  3. Sway (4:44)
  4. 20th Century Cold (3:49)
  5. She's Everywhere (5:06)
  6. #1432 (1:36)
  7. Casualties (6:32)
  8. Spiders and Flies (4:49)
  9. Elin's Photograph (4:00)
  10. The Sea of Black (8:17)
titan (crew)
Prachtige plaat waarop Strangelove de passie, bombast en dramatiek van hun grote voorbeeld Suede het best weet te benaderen. Jammer dat ze kort na hun derde album uit elkaar zijn gegaan. 4,5*

*beaam*

Leden van Suede verzorgen trouwens de achtergrondvocalen van She's Everywhere en - als ik me goed herinner - Spiders and Flies.

titan (crew)
Brett Anderson zingt mee op Living with the human machines en She's everywhere. Richard Oakes zingt ook mee op Living with the human machines. Strangelove verzorgde regelmatig het voorprogramma van Suede en Alex Lee speelt tegenwoordig in Suede.

Duidelijk.

En wat is er van Patrick Duff overgebleven? Ik heb nog de eerste vinylsingle van zijn latere band Moon, maar die hebben het ook niet lang uitgehouden.

titan (crew)
Volgens mij zijn de meeste leden (exclusief Duff en Lee dus) verder gegaan onder de naam Astrid (een band met een zangeres die, je raadt het al, Astrid heet).

Meen je dat nou? Ik heb Astrid wel 's live gezien (op London Calling), maar dit wist ik dan weer niet.

Alex is op het moment de eerste solo cd van Patrick aan het produceren. http://www.glam-ou-rama.co.uk/patrick is de pagina waar je op de hoogte wordt gehouden.

De cd is m'n favoriet van Strangelove, kort daarop gevolgd door het debuut. De derde cd vond ik duidelijk de minste. Het concert van Strangelove in Den Haag in 98 (laatste in NL ooit) is tot op de dag van vandaag het beste concert waar ik ooit naar toe ben geweest.

'I'll Remember Stars Above Her,

-Casualties>3,5
-Spiders And Flies>4,0
-Elin's Photograph>4,0
-The Sea Of Black>5,0

Spiders And Flies krijgt van mij ook wel een 5. En 20th Century Cold een 4,5. En die 2 3,5en geef ik een 4. Verder kan ik me er goed in vinden. Geweldige plaat. Stond een paar jaar geleden vast in mijn top 10 allertijden, is nu een beetje weggezakt. Maar nog steeds bloedmooi.

fastpulseboy
heel erg mooi eigenlijk, lang niet gedraaid. zal em weer eens tevoorschijn halen

herman schreef:

Er zijn twee Astrids: een Schots bandje, dat niks met Strangelove te maken heeft, en een Schotse zangeres, die eerst zong bij de band Goya Dress (album Rooms op Nude 1996), vervolgens wat bijkluste bij Electronic, toen een solo-album uitbracht op Nude onder alleen haar voornaam, en deze maand onder haar volledige naam haar derde album uitbrengt. Zij heeft getourd met Strangelove als band.

Ah, dank je wel voor de informatie.

avatar van Omsk
Ik zag toevallig dat ene moderator hem weer in zijn top 10 heeft. Dit is nu een volledig onterecht vergeten band. Bij die eerste creepy tonen van de opener weet je al dat je een topplaat te pakken hebt, en er staat werkelijk geen enkel slecht nummer op, zelfs de niemandalletjes zijn briljant.

Doet me eraan denken: je zult maar ooit zoiets fantastisch gemaakt hebben en tien jaar later door iedereen vergeten zijn. Één woord vat in al haar betekenissen deze CD samen: ongekend.

JolkiPalki
Inderdaad een topplaat! Moet eigenlijk ook wel in mijn top 10 staan, maar ja, er zijn maar tien plaatsen....

avatar van Erwin.c
Briljante niemandalletjes?
Bestaan die?

avatar van DjFrankie
Op de gok gekocht bij Discogs voor 3 euro, aparte sfeer ademt dit album uit. Eerste beluistering komt uit bij een 7, Spiders and Fies mijn topper voor dit moment.

Wat vind je apart aan de sfeer?

herman schreef:
Wat vind je apart aan de sfeer?

Aan de ene kant heeft dit een donkere kant, komt ook door de zware stem van Patrick Duff. Die ademt emotie uit. Daarnaast is er ook een opbouwende poppy britpop kant (waar idd het geluid van Suede in terugkomt) en met de orgelrifjes. Samen vormt dit voor mij een aparte sfeer.

Ik moet nog wennen aan de zanger, maar dit kan een doorgroei plaat worden Herman.

avatar van DjFrankie
Weer een 1/2 erbij toch een zeer fijne plaat die inderdaad een groeiplaatje blijkt.