Sam Brown - April Moon (1990)

Blues / Pop
Label: A&M

1. April Moon (3:39)
  2. With a Little Love (3:46)
  3. Mindworks (4:07)
  4. Kissing Gate (3:21)
  5. Where You Are (3:47)
  6. Contradictions (4:38)
  7. Once in Your Life (4:14)
  8. Hypnotised (4:27)
  9. As One (2:46)
  10. Eye for an Eye (4:30)
  11. Troubled Soul (6:27)
  12. S'envoler (2:57)
  13. Henry * (3:20)
  14. Pride and Joy * (4:32)
  15. Now and Forever * (4:37)
  16. The Way I Love You * (2:37)
avatar van axel33
De opvolger van hit-album 'Stop!' hinkt enigszins op twee gedachten. Het is duidelijk dat Sam Brown zich eigenlijk meer wilde ontwikkelen en geen clonen van de hit Stop wilde blijven produceren, maar de platenmaatschappij dacht daar anders over. Vandaar dat dit album vol staat met popnummers die net niet poppy genoeg zijn en ambitieuzere liedjes die dan weer net niet genoeg 'credibility' uitstraalden om 'n publiek van fijnproevers ervan te overtuigen dat 't met meer dan 'n wel aardige eendagsvlieg te maken had. Gevolg was dat 't album tussen wal en schip viel, veel minder verkocht dan 'Stop!', Sam door de oncommercialiteit van de overigens meesterlijke opvolger '43 Minutes' uiteindelijk gedumpt werd door A&M en zich sinds die tijd geheel independent en grotendeels onopgemerkt in de muziekwereld beweegt.
Ondanks het lichte "vleesch noch visch" karakter van deze CD, vind ik dat ' ie wat onterecht in de vergetelheid is geraakt. Het album geeft weliswaar meer de indruk van 'n verzameling losse nummers dan van 'n coherent album en daardoor is 't geheel niet meer dan de som der delen, maar er zit 'n aantal meer dan aardige losse nummers bij - titelnummer, Mindworks, Where You Are, Contradictions o.a. - die de CD als geheel toch wel degelijk de moeite waard maken en sowieso staan er eigenlijk geen slechte liedjes op. Ook zijn de artistieke ontwikkeling en 'n meer volwassen karakter t.o.v. Stop! onmiskenbaar.

Alles bij elkaar dus weliswaar geen meesterwerk, maar voor wie er de tijd voor neemt, zou dit album toch nog wel eens 'n groeiertje kunnen blijken te zijn.