Joe Henderson - Our Thing (1964)

Jazz
Label: Blue Note

1. Teeter Totter (8:33)
  2. Pedro's Time (10:04)
  3. Our Thing (5:36)
  4. Back Road (6:19)
  5. Escapade (8:05)
  6. Teeter Totter * (7:10)
avatar van platedraaier
Kan iemand me misschien vertellen wat dit album zo goed maakt?

pretfrit
Joe Henderson en Andrew Hill

PlaysWithMatches
Wat een plaat, Henderson kleurt hier al aardig buiten de lijntjes en zou die lijn voortzetten op Inner Urge en Mode For Joe, mijn favoriete plaat. Op deze plaat een prachtbezetting met Andrew Hill op piano, Kenny Dorham op trompet en Pete La Rocca op drums, allen uitstekende leading men maar hier assisteren ze Henderson. Ik zie Henderson met Jackie McLean als mijn favoriete saxofonisten tijdens de hardop periode.

avatar van Sandokan-veld
Met Joe Henderson (tenorsax), Kenny Dorham (trompet), Andrew Hill (piano), Eddie Khan (bas), Pete LaRoca (drums)

Our Thing staat op de discografie van Henderson op Musicmeter boven het bekendere Page One. Laatstgenoemde is echter zijn debuut, en dit is de tweede plaat, een maand of vier later opgenomen.

Weer met Kenny Dorham in de gelederen, op trompet en feitelijk als co-leider (drie van de vijf composities zijn van hem). Ik was daar een beetje huiverig voor na Page One, waarop ik toch niet altijd heel enthousiast word van Dorham. Ook op deze plaat moet ik bekennen dat ik de twee composities van Henderson (‘Teeter Totter’ (heerlijke titel alleen al!) en ‘Our Thing’) afgemeten het beste vind. Die nummers zijn echt één groot muzikaal avontuur.

De composities van Dorham blijven wat meer op het veilige hardbop/ blues/ latin-terrein, dat we kennen van Page One, en het gevoel blijft hangen dat vooral Henderson daar wel een beetje uit aan het groeien was. Tegelijkertijd is het fascinerend om te horen hoe de band zich ontwikkeld heeft in een paar maanden: er wordt veel avontuurlijker gesoleerd, veel slinkser op elkaar ingespeeld.

Ten opzichte van het debuut is de band op twee plekken veranderd. Eddie Khan speelt bas, en brengt een lekkere dosis extra pit in de ritmesectie. En Andrew Hill speelt piano, en Andrew Hill op deze plaat, pfff… jongens, jongens. Bij hem merk je niet het verschil tussen de composities van Henderson of die van Dorham. Overal is hij buitencategorie. Zijn begeleiding, zijn solo’s, alles. Pete LaRoca, ten slotte, zal niet snel mijn favoriete drummer worden denk ik, maar hier is hij lekker losjes en gevarieerd.

Overwegend zitten de heren al lekker in de postbop-vibe die de jazz aan het binnensluipen was, en is Our Thing een lekker tegendraadse, speelse, ontzettend spannende plaat met in het centrum, zoals het hoort, een warm kloppend hart. Misschien zou de relatieve voorspelbaarheid van Dorham me tot vier sterren kunnen bewegen, maar vanwege Henderson en Hill toch een halve ster erbij. Dikke aanrader.

avatar van Tony
Zoals Sandokan-veld terecht opmerkt, zijn het met name de beide Henderson composities, Teeter Totter en titelnummer Our Thing, die overtuigen. Ook de bijzondere vermelding voor pianist Andrew Hill is volkomen terecht, hij weet inderdaad op ieder nummer te overtuigen. Met een zelfverzekerde Monk-achtige sound zoekt hij al zeer nadrukkelijk de vrijheid van de post bop op, daarmee het hele album naar een hoger niveau tillend. Luister maar eens naar zijn solo in Pedro's Time.

Je kunt op dit album dus al heel goed horen welke richting het voor Andrew Hill op zou gaan. Black Fire, Hill's debuut als leider dat slechts een luttele 8 weken later werd uitgebracht, laat eenzelfde avontuurlijke instelling en onvoorspelbaarheid horen van het duo Henderson / Hill dat ook hier voor het vuurwerk zorgt. Alleen wordt op Hill's album alweer veel meer het avant-gardistische (the new thing in jazz) idioom opgezocht. Mooi om ze na elkaar te draaien en te horen hoe Hill en Henderson in een tijdsbestek van weken op de nog veel avontuurlijker composities van Hill ook weer excelleren.