Boys - Rest in Peace (2018)

Zweden
Label: PNKSLM

1. It Is Silly (2:43)
  2. Hemtjänsten (5:27)
  3. Rabbits (5:47)
  4. End of Time (4:33)
  5. Love Isn't on My Mind (4:29)
  6. That Weekend (2:30)
  7. What If You Would Die? (2:56)
  8. My Baby (3:05)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Boys - Rest In Peace - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Zweedse muzikante Nora Karlsson maakte als Boys al twee EP’s met op haar slaapkamer opgenomen popliedjes.

Het waren popliedjes die lieten horen dat de muzikante uit Stockholm de kunst van het schrijven van een goed popliedje uitstekend beheerst. De songs van Boys klonken ook nog eens eigenzinnig, waardoor ik absoluut nieuwsgierig was naar haar vorige week verschenen debuutalbum.

Voor haar volwaardige debuut verruilde Nora Karlsson haar slaapkamer voor een echte studio en formeerde ze bovendien een band, deels gerekruteerd uit de Zweedse band HOLY, waar Nora Karlsson ook deel van uit maakt.

Het wekt daarom geen verbazing dat Rest In Peace wat voller klinkt dan de EP’s van Boys, maar gelukkig is Nora Karlsson er in geslaagd om het intieme, dromerige en charmante geluid van haar EP’s te behouden.

Rest In Peace duurt maar iets langer dan een half uur, maar laat in dat half uur een geluid met meerdere gezichten horen. In de openingstrack pakt de elektronica flink uit en lijkt Boys te kiezen voor de synthpop. Het is zeker geen alledaagse synthpop, want naast atmosferische synths en dwingende ritmes, voegt Boys ook iets rauws en tegendraads toe aan de elektronische klanken en zijn er natuurlijk ook de heerlijk lome en dromerige vocalen van Nora Karlsson.

De Zweedse muzikante en haar bandleden blijven niet lang steken in de synthpop, maar gooien het roer al snel om richting honingzoete 60s girlpop, die Phil Spector zonder enige twijfel in extase zou hebben gebracht. De muziek van Boys kan nog veel meer kanten op, want Rest In Peace flirt ook met dreampop en shoegaze, is niet vies van een flinke dosis psychedelica en kan ook nog eens uit de voeten met de veelkleurige indiepop waar een band als Belle & Sebastian al zo lang het patent op heeft.

Dit alles wordt samengesmeed in een geluid waarin de bijzonder aangename fluisterzang van Nora Karlsson als smeerolie fungeert. Rest In Peace van Boys verleidt bijzondere makkelijk, maar wat zit het ook allemaal goed in elkaar en wat kleurt de band uit Stockholm lekker buiten de lijntjes.

Zweden heeft een naam hoog te houden wanneer het gaat om nagenoeg perfecte popliedjes en het schrijven van deze popliedjes zit ook bij Nora Karlsson in de genen. Op haar debuut laat ze echter ook horen dat perfecte pop prima samen gaat met ruwe randjes, plekjes roest en andere oneffenheden.

Op de eerder verschenen EP’s vond ik de muziek van Boys nog net wat te weinig onderscheidend, maar Rest In Peace is wat mij betreft een voltreffer en het is er een die bij iedere volgende beluistering nog net wat harder en tegelijkertijd lekkerder aan komt. Erwin Zijleman