Bootblacks - Fragments (2017)

Rock / Electronic
Label: Manic Depression

1. Hold & Dissolve (3:17)
  2. The Longest Night (3:44)
  3. Memory Palace (4:47)
  4. Sudden Moves (3:55)
  5. A Pale Fire (3:22)
  6. Reincarnate (4:07)
  7. For You (Lois) (3:49)
  8. Gone (4:33)
Jean-Maurice
Indrukwekkend album! Ik heb het een paar keer beluisterd en het is een sterk geheel. Alle liedjes passen bij elkaar. Geen enkel liedje valt me op deze plaat tegen. Een mooi warm geluid mede dankzij de warme zangstem die bij de meeste liedjes bescheiden op de achtergrond blijft en alleen bij het refrein er af en toe boven uit komt. Er wordt ook wat geëxperimenteerd met synths en 'vrolijke' gitaargeluidjes waardoor het album muzikaal rijker wordt -er gebeurt van alles en bij elke luisterbeurt hoor je weer nieuwe geluiden. Enige invloed van de vroege Simple Minds hoor ik er ook in terug. De band wordt in het hokje 'postpunk' gestopt, ik noem het liever new wave of postwave zoals het tegenwoordig ook wel wordt genoemd. Het is wat mij betreft zeker geen postpunk. Interessante band.

Voor wie niet weet wat 'Bootblacks' zijn? Dat waren schoenpoetsers in het New York van de 19e eeuw die op straat werkten en daarmee hun brood verdienden. Heb ik ook opgezocht!

Jean-Maurice
Ik neig er steeds meer naar om dit album ook de volle vijf te geven. Het is goed maar ik wil het nog een paar keer beluisteren. Ik heb het gevoel dat de zanger meer met zijn stem kan dan hij hier laat horen en dat weerhoudt me ervan om het als een meesterwerkje te beoordelen. Maar wat niet is kan nog komen. Dit album is qua songs gewoon heel goed geslaagd.

DjFrankie?
Alicia?

avatar van Alicia
Dank voor alle tips, Jean-Maurice we komen nog tijd tekort met al die goede albums!
Ga binnenkort luisteren!

Haha...zeg dat!

avatar van Alicia
Voor de spreekwoordelijke appel en de ei. Waar vind je nog zulke fijne albums te downloaden voor de prijs van een lekker koel biertje!
Juist ja... op Bandcamp!?
Ik begin bij vier sterren, maar dat kunnen er zo maar meer worden.

Jean-Maurice
Ik vind die 'stemmen' het stemmen op albums eigenlijk maar niks eerlijk gezegd. Ik vind het ergens ook wel hard. Een artiest stopt zijn/haar ziel en zaligheid in een album en dan gaan wij afstemmen als het ware...oké het geeft een indicatie hoe goed je een album vindt maar aan de andere kant gaat het me steeds meer tegenstaan. Dit is inderdaad ook een fijn album dat af en toe een beetje poppy is maar dat vind ik geen bezwaar, integendeel.

avatar van Premonition
Het is imo toch post punk, JM. Het heeft ook behoorlijke gothic kantjes, de zanger klinkt als Dave Gahan, die net uit zijn grafzerk is opgestaan na toch die overdosis.
De synth herinneren idd uit ver vervlogen Simple Minds tijden. Eerste indruk, niet onaardig.

Jean-Maurice
Ik vind vooral het stemgeluid erg mooi maar ook muzikaal gebeurt er van alles. Bij elke luisterbeurt ontdek ik weer nieuwe dingen.

avatar van Alicia
Fragments is gewoon een erg fraai album om lekker veel te draaien. Er staan hier hele goede liedjes op, waaronder het geweldige For You (Lois) en het heeft een ijzersterke, licht hypnotiserende afsluiter! Er staat, wat mij betreft, zelfs geen enkele misser op deze schijf.

De oude Simple Minds, Depeche Mode, New Order, maar ook moderne bands als Agent Side Grinder hoor ik - hier en daar - er ook zeker in terug.

Fijne ontdekking, deze post-punk/wave band uit New York!

Jean-Maurice
Ze hebben vorige maand deze live-cd (Part-Time-Punks) samen met hun eerste EP uitgebracht. Wat ik er tot nu toe van gehoord heb klinkt het heel goed live!

Bootblacks - Part Time Punks // Narrowed (CD, France, 2018) | Discogs

Bootblacks - bootblacks.bandcamp.com

Alicia

avatar van Alicia
Yes! Ga ik beluisteren! Thanks! ?

Er komt een nieuw album aan Alicia, Thin Skies

BOOTBLACKS

avatar van Alicia
Ha, dat is leuk nieuws, Jean-Maurice! Ben heel benieuwd! ?

Ja, ik ook!

avatar van Manfield
Lekker plaatje! Hier wil ik meer van.

avatar van Alicia
Nou... dat kan binnenkort! Het nieuwe album Thin Skies, geproduceerd door Jason Corbett (Actors), spoelt aan op 30 september aanstaande.