Absolute Elsewhere - In Search of Ancient Gods (1976)

Alternatieve titel: An Experience in Sound and Music Based on the Books of Erich van Däniken

Label: Warner Bros.

1. Part A: Earhtbound, Part B: Future Past (9:10)
  2. Moon City (4:50)
  3. Part A: Miracles of the Gods, Part B: El Enladrillado, Part C: The Legend of Santa Cruz, Part D: Pyramids of Teotihuacan, Part E: Temple of the Inscriptions (11:45)
  4. The Gold of the Gods (2:35)
  5. Toktela (1:35)
  6. Chariots of the Gods (10:35)
  7. Return of the Stars (9:55)
avatar van WoNa
Jaren 70 nostalgie. Toch recentelijk nog eens uit de kast getrokken. Dat viel helemaal niet tegen. Veel gezweef, maar hele stukken zitten goed in elkaar. Oude synths en Bruford op drums.

avatar van Mssr Renard
Wat een lage score voor deze plaat.

Dit is toch wel een fijne instrumentale prog/space plaat. Het heeft wel wat weg van Rick Wakeman en ik hoor ook wat Tangerine Dream invloeden.

Veel toetsenwerk waarvan piano, mellotron en synthesizer. Mooi en subtiel gedrumd door Bill Bruford en ook wel fijn gitaarwerk hier en daar.

avatar van WoNa
Mssr Renard schreef: Het is nogal een mysterieuze plaat, waarvan ik denk dat ik het op vinyl ga zoeken, omdat ik wel nieuwsgierig ben naar de linernotes.

Ik heb de plaat sinds 1978. Een vriend uit die tijd had hem en speelde de plaat regelmatig. Dat was de reden dat ik de plaat kocht. Nooit spijt van gehad overigens. De muziek is geïnspireerd door de boeken van Erich von Däniken, een futuroloog die er zweverige theorieën op nahield over de oorsprong van onze beschaving. Ieder zijn ding natuurlijk. De muziek past goed bij de theorieën.

Je opmerking over linernotes triggerde me. Ik heb de plaat even uit de kast getrokken. (Hij staat helemaal vooraan.) Er zit een heel boekwerk bij, waarin ieder nummer wordt toegelicht, met verwijzingen naar Von Dänikens boeken. Dus als je de plaat tegenkomt, let dan goed op of het boekwerkje er nog bij zit.