Tunng - Songs You Make at Night (2018)

Electronic / Folk

9. Evaporate (2:55)
  10. Like Water (4:35)
  11. Dream Out (1:55)
avatar van PaulKemp48
Benieuwd naar deze nieuwe Tunng maar ik moet nog even in de wachtkamer.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
review on: De krenten uit de pop: Tunng - Songs You Make At Night - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ik was vijf jaar geleden zeer te spreken over Turbines van de Britse band Tunng.

De band uit Londen stond met platen als This Is...Tunng: Mother's Daughter And Other Songs en Comments Of The Inner Chorus, allebei verschenen in 2006, aan de basis van het genre folktronica, maar persoonlijk vond ik het geluid op Turbines veel interessanter.

Waar ik het trucje van de folktronica over het algemeen na een paar songs wel ken, intrigeerde de mix van elektronica, psychedelica, synthpop, en folktronica op Turbines van de eerste tot de laatste noot.

Turbines was tot voor kort het laatste wapenfeit van Tunng, maar met Songs You Make At Night is de band gelukkig terug. Met haar nieuwe plaat trekt Tunng de lijn van Turbines door en zet de band bovendien een aantal volgende stappen.

De openingstrack roept bij mij associaties op met de vroege platen van Genesis (met Peter Gabriel nog in de gelederen), om vervolgens snel op te schuiven richting Elbow, wat feitelijk maar een klein stapje is. Het zijn invloeden die vaker terugkeren op Songs You Make At Night, maar Tungg verkent ook dit keer nadrukkelijk de grenzen van de elektronische popmuziek.

Invloeden uit de folk zijn nog altijd duidelijk hoorbaar in de muziek van Tungg, maar waar deze in het verleden slechts werden voorzien van een dun laagje elektronica, pakt de band nu stevig uit en schiet het qua invloeden alle kanten op. Folk wordt op Songs You make At Night verrijkt met onder andere psychedelica, progrock, synthpop, electropop en een vleugje avant garde.

Dat klinkt waarschijnlijk pretentieus en ingewikkeld, maar de nieuwe plaat van Tunng staat vol buitengewoon aangenaam klinkende songs. De titel van de plaat dekt absoluut de lading, want ondanks het volle geluid is Songs You Make At Night een ingetogen plaat die inderdaad gemaakt lijkt in en voor de kleine uurtjes.

Als folktronica pioniers weet Tungg inmiddels wel hoe je akoestische en elektronische muziek kunt laten samen smelten, maar de Britten doen dit op hun nieuwe plaat op razend knappe wijze. Akoestische instrumenten vloeien naadloos over in elektronische instrumenten, waardoor verstilde folk in een keer om kan slaan in synthpop voor de dansvloer of in Kraftwerk achtig experiment.

Dit zal bij de meeste bands gekunsteld klinken, maar Tunng slaagt er in om een natuurlijk klinkend geluid te creëren met uitersten. Het is een geluid dat soms uitnodigt tot wegdromen, maar dat je net zo makkelijk aangenaam wakker schudt. Het is een geluid dat het oor heerlijk kan strelen, maar het is ook een geluid dat de fantasie bijna eindeloos prikkelt.

Ik ben nooit een heel groot fan geweest van Tunng, maar Turbines overtuigde me drie jaar geleden wel. Songs You Make At Night gaat nog wat verder en is een plaat die van alles met me doet. Tunng neemt me mee terug naar de folk en progrock van oude helden, maar sleept deze invloeden ook op fascinerende wijze het heden in. Tunng is misschien niet meer zo hip als ruim tien jaar geleden, maar heeft echt een fantastische plaat afgeleverd. Erwin Zijleman

avatar van ohmusica
Ook weer eens beluisterd nav de mooie recensie van erwinz, het zijn imo zeer lichtvoetige liedjes in de beste Engelse traditie.
Bijna altijd worden de stemmen gedubt, af en toe wat uptempo ertussen, maar het klinkt beschaafd beheerst en dromerig, folkish. De geluidseffecten zijn smaakvol geplaatst.
Alles bij elkaar best aangenaam met een tikkel naar enige voorspelbaarheid en prettige verveling.

avatar van Mausie
ABOP is echt een machtig goede track! Andere nummers van dit album die ik gehoord heb verbleken daar erg bij helaas.

avatar van Ponty Mython
erwinz schreef:
recensie op de krenten uit de pop:

Recensie

Niet geheel onbelangrijk om te vermelden is dat Tunng op deze plaat weer in de originele bezetting opereert. Na Good Arrows was frontman en mede-oprichter Sam Genders iets anders gaan doen.

avatar van overmars89
Leuk plaatje. Altijd al fan geweest van Tunng. Toch wel een ondergewaardeerd bandje naar mijn mening. Wat ik leuk vind aan "Songs You Make At Night" is dat elk nummer zich ontwikkeld in een fijn mengelmoes van klanken. Elk nummer begint kalm en evolueert dan rustig aan in een mooie brei.

In de rustige stukjes vind ik alleen de zang niet bijzonder genoeg om het een hele hoge waardering te geven.

avatar van staralfur
Ik ontdekte Tunng bij toeval op Lowlands 2006, ik was erg onder de indruk van de mengelmoes aan klanken. Na een paar jaar op de achtergrond sudderen (heel af en toe komen Jenny Again en Bullets nog voorbij in oude Spotify mixen) is mijn aandacht weer helemaal terug bij het mooie Songs You Make at Night. Er is weinig veranderd: nog steeds de combinatie van fijne, relaxte zang met traditionele instrumenten en lichte elektronica. Of het album mijn eindejaarslijst gaat halen weet ik nog niet, maar het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik mijn Spotify lijsten ga updaten...

Dim
Tunng is bij uitstek een band die ik graag over de oortjes gooi op plekken waar ik me niet geheel op m'n gemak voel (Schiphol, bijvoorbeeld). Rustgevend maar ook weer niet té laidback of slaapverwekkend. En (het werd hiervoor al gezegd) smaakvolle en op de juiste wijze ingezette interessante geluidseffecten. De melodietjes klinken hier en daar een beetje kinderachtig, maar dat heeft dan weer als voordeel dat ik dit ook in de klas kan draaien.