Oh Sees - Smote Reverser (2018)

Label: Castle Face

1. Sentient Oona (5:34)
  2. Enrique el Cobrador (3:53)
  3. C (4:21)
  4. Overthrown (2:41)
  5. Last Peace (7:41)
  6. Moon Bog (4:56)
  7. Anthemic Aggressor (12:13)
  8. Abysmal Urn (3:25)
  9. Nail House Needle Boys (4:40)
  10. Flies Bump Against the Glass (4:25)
  11. Beat Quest (6:04)
avatar van MusicMan92
Heerlijk, dat orgel dat op dit album in overvloed voorkomt.
Album is inmiddels door een leak in zijn geheel te beluisteren:
Oh Sees – "Smote Reverser" 2018 [Full Album] - YouTube

avatar van Don Cappuccino
Deathmetalplaat van het jaar. Dat kan ik al aan het artwork zien.

avatar van dix
dix
Don Cappuccino schreef:
Dat kan ik al aan het artwork zien.

Ik dacht Hee een nieuwe Motörhead

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Oh Sees - Smote Reverser - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Gitarist John Dwyer stond in 1997 aan de basis van de band Thee Oh Sees. De band uit San Francisco maakt sinds 2006 platen en is tot dusver opvallend productief.

In twaalf jaar tijd maakte de band bijna twintig platen, waarvan de laatste, het vorig jaar verschenen Orc, onder de naam Oh Sees werd uitgebracht.

Op deze BLOG dook de band nog niet eerder op, al heb ik daar heel vaak over getwijfeld. De mix van garagerock, psychedelica en rock maakte bij eerste beluistering altijd indruk, maar uiteindelijk bleef er bij mij nooit zoveel hangen, of was er al weer een volgende Thee Oh Sees plaat, die weer net wat leuker leek dan zijn voorganger.

Het wederom onder de naam Oh Sees uitgebrachte Smote Reverser heb ik inmiddels een aantal weken in huis en dit keer is mijn ervaring met de muziek van de Amerikaanse band anders. Ook Smote Reverser komt direct bij eerste beluistering binnen als een bijzonder lekkerder klinkende mix van garagerock, psychedelica en rock, waarbij ik van alles hoor uit de platenkast die in de jaren 70 werd gevuld met rockmuziek.

Het is muziek die de gitaren alle tijd geeft om te soleren en dat doen ze op indrukwekkende wijze. De ritmesectie zorgt voor een even hechte als opwindende basis en een werkelijk heerlijk orgeltje zeurt overal heerlijk doorheen. Zeker in de wat langere tracks schiet de muziek van Oh Sees alle kanten op, maar Smote Reverser bevat ook een aantal songs met een kop en een staart en nogal psychedelisch aandoende zangpartijen.

Thee Oh Sees begon ooit als garagerock band, maar sinds de metamorfose tot Oh Sees, klinkt de muziek van de Amerikaanse band zo nu en dan behoorlijk complex. Smote Reverser citeert nadrukkelijk uit de psychedelische rock en hardrock uit de jaren 70, maar gaat ook uitstapjes richting jazzrock en symfonische rock uit deze periode niet uit de weg. Net als je denkt dat de band wel erg driftig strooit met muzikale hoogstandjes krijg je echter een oorverdovende bak herrie voor je kiezen en keert de rauwe garagerock van de band in alle glorie terug.

Smote Reverser bevat 11 songs en bijna een uur muziek. Het is een uur muziek dat in duizelingwekkende snelheid aan je voorbij trekt. Steeds hoor je weer wat anders in de muziek van Oh Sees. Van mysterieus en zweverig tot onnavolgbaar en bezwerend tot rauw en meedogenloos. De plaat klinkt als een omgevallen platenkast met een voorliefde voor de jaren 60 en 70, maar een plaat als Smote Reverser durfde niemand in de jaren 60 of 70 te maken.

De vorige platen van (Thee) Oh Sees vond ik vaak net wat teveel los zand, maar op de nieuwe plaat van de band uit San Francisco grijpen alle zandkorrels stevig in elkaar. Heel af en toe is er tijd om adem te halen, maar vrijwel onmiddellijk voert de band het tempo weer op en wordt je meegesleurd in fantastische gitaarsolo’s of bedwelmende wolken vol keyboards.

Smote Reverser is een plaat met een bijna onwaarschijnlijk hoog energieniveau, maar van afhaken is geen sprake, je moet en zal mee. Het levert een luistertrip op die vermaakt en fascineert, die alle energie uit je slurpt, maar je ook weer volledig oplaadt. Het lukte tot dusver niet zo tussen mij en (Thee) Oh Sees, maar ik vrees dat ik nog maar eens beter moet gaan luisteren, want een waanzinnige plaat als Smote Reverser maak je niet zomaar. Nog maar even happen naar adem en door. Sensationele plaat. Erwin Zijleman

dix schreef:
Ik dacht Hee een nieuwe Motörhead

Ja, want die band bestaat natuurlijk nog steeds

avatar van Aladdin
vandaar de verbazing

avatar van mkrake
Leuke plaat maar had 12:13 korter gemogen.

mkrake schreef:
Leuke plaat maar had 12:13 korter gemogen.

Exact

avatar van philtuper
Godallemachtig wat is deze band live goed zeg! Vorige week in Keulen (Gebäude 9 is trouwens een megatoffe plek om concerten te zien) gezien en nog steeds aan het nagenieten...
Die 2 drummers up front, waanzinnig!

Exact
Jullie zijn niet goed wijs. Luister alleen al eens naar die weergaloze drumpartijen!

philtuper schreef:
Luister alleen al eens naar die weergaloze drumpartijen!

I just did. Maar ik word er nog niet heel erg opgewonden van

I just did. Maar ik word er nog niet heel erg opgewonden van
Dat kan. Ik wel, maar waarschijnlijk heeft dat ook te maken met het live-optreden in Keulen dat mij en alle andere aanwezigen volledig van de sokken blies. De vorige, Orc is ook heel erg goed en daar zit geen 12:13 minuten plaspauze in.

Nee, slechts 3 minuten: tijdens de 'drumsolo' in het laatste nummer
Waarschijnlijk heb ik gewoon niet zoveel met die drummers. Geef mij maar de tijden van Floating Coffin en Drop!

Nee, slechts 3 minuten: tijdens de 'drumsolo' in het laatste nummer
Hoe dan ook. Live waanzinnig goed.

avatar van pjh1967
philtuper schreef:
Hoe dan ook. Live waanzinnig goed.
Dat kan ik beamen. In 2012 gezien in Nijmegen als garagerock bandje met freaky orgeltje. Afgelopen juli tijdens Klikofest kwamen ze over als een allesverwoestende psychedelische bulldozer. Die dubbele drums.... Heerlijk! Absoluut mijn favoriete liveband op dit moment.

pjh1967 schreef:

Stond de dag na het optreden nog te trillen op mijn benen. Gelukkig is de piep in mijn oren inmiddels verdwenen maar wat een ongelooflijk pak energie was me dat zeg!

avatar van Erikpol
philtuper schreef:
Eens die track is één van de beste van het album.

avatar van Banjo
Hey philtuper hoe gaat het publiek om met deze muzikale ervaring, blijven ze stil staan aan de grond genageld.. of zit er ook echt wat beleving in de massa?. Daar ben ik altijd wel benieuwd naar. Het kan enorm verschillen in welke pop podium/concert hal je bent en op welke plaats je bent.

avatar van Banjo
Poeh he op het ene moment heel subtiel, en dan weer heel groovy alle hoeken van de kamer in duiken.
Maar ook weer heel dreigend met harde gitaar uitbarstingen op de proppen komen.
En hoor ik daar het Doors orgeltje? plus dat de stem ook nog eens heel erg passend is.
Het is heel fijn allemaal....

Banjo schreef:
Ik kan alleen maar zeggen dat ze in Keulen (Gebaude 9) helemaal los gingen. Tent stond tot de nik toe gevuld en het was snikheet binnen, maar vreemd genoeg droeg dat eigenlijk alleen maar bij aan de feestvreugde. Echt een heerlijk soort van euforie. Helaas heb ik er wel een permanente gehoorbeschadiging aan overgehouden. Niet ernstig maar toch wel flink gewaarschuwd.
En toch, één van de tofste concerten van de laatste 5 jaar!

avatar van Banjo
Toevoeging: leuk bericht maar die permanente gehoorbeschadiging is natuurlijk vreselijk...
Oordoppen is echt noodzakelijk maar de helft draagt ze niet...