Nicki Bluhm - To Rise You Gotta Fall (2018)

Country / Folk
Label: Compass

1. How Do I Love You (3:38)
  2. Battlechain Rose (3:40)
  3. To Rise You Gotta Fall (4:56)
  4. Staring at the Sun (5:32)
  5. Something Really Mean (2:00)
  6. I Hate You (3:59)
  7. Can't Fool the Fool (3:38)
  8. Things I've Done (3:21)
  9. You Stopped Loving Me (4:39)
  10. It's Ok Not to Be Ok (3:32)
  11. Last to Know (4:33)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Nicki Bluhm - To Rise You Gotta Fall - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Nicki Bluhm maakte de afgelopen jaren met haar band The Gramblers twee hele aardige platen, die ik overigens pas kort geleden heb opgepikt. Het zijn platen die in de Verenigde Staten heel positief zijn besproken, maar die in Nederland helaas nauwelijks werden opgepikt en lange tijd zelfs niet op de streaming media diensten te vinden waren.

Nicki Bluhm opereerde lange tijd vanuit San Francisco, maar verhuisde vorig jaar naar Nashville. In het nabij gelegen Memphis nam ze haar nieuwe plaat op en op deze plaat doet Nicki Bluhm het zonder haar band The Gramblers.

De door haar man geformeerde band raakte op een zijspoor nadat het huwelijk van Nicki Bluhm op de klippen was gelopen. De stevige liefdescrisis vormde vervolgens de basis voor een heuse breakup plaat en zoals zo vaak blijkt persoonlijke misère een sterke basis voor een prima plaat.

Voor To Rise You Gotta Fall deed Nicki Bluhm een beroep op Matt Ross-Spang, die de plaat produceerde, en op niemand minder dan Ryan Adams, die meeschreef aan twee songs. Het einde van het huwelijk van Nicki Bluhm staat centraal op haar nieuwe plaat en To Rise You Gotta Fall is daarom zeker geen vrolijke plaat.

Hoewel ik Nicki Bluhm natuurlijk haar liefdesgeluk gun, ben ik zelf wel blij met het stemmige en melancholische geluid op de plaat. Het is een geluid dat wat ouderwets aan doet, wat ongetwijfeld de verdienste is van producer Matt Ross-Spang, die eerder Margo Price een aantal decennia terug in de tijd wierp.

Op To Rise You Gotta Fall hoor ik wat minder country dan ik van Nicki Bluhm gewend ben en hebben invloeden uit de soul aan terrein gewonnen. Het geluid op de plaat is stemmig en hier en daar zelfs broeierig en ademt de sfeer van het Zuiden van de Verenigde Staten. Hier en daar gaat het de kant op van de plaat die Dusty Springfield ooit in hetzelfde Memphis opnam, maar Nicki Bluhm blijft ook de country trouw.

Zeker in de songs waarin de invloeden uit de country domineren, kun je het leed van de songs van Nicki Bluhm afscheppen, maar ook als de Amerikaanse singer-songwriter kiest voor wat meer soul, komt de persoonlijke ellende uit haar tenen.

Ik vond Nicki Bluhm ook op haar vorige platen geen typische countryzangeres, maar ze kan het genre absoluut aan. Het wordt wat mij betreft nog overtuigender wanneer invloeden uit de soul en blues aan terrein winnen en Nicki Bluhm het verdriet over haar gebroken hart op gepassioneerde en soulvolle wijze over de luisteraar uitstort.

Het levert een in vocaal opzicht grootse plaat op, maar ook in muzikaal opzicht maakt To Rise You Gotta Fall indruk, al is het maar vanwege de subtiel spelende ritmesectie, het sfeervolle gitaarspel en het heerlijk zuigende orgeltje.

Nicki Bluhm is in Nederland vooralsnog geen bekende, maar met haar nieuwe plaat moet ze liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek toch kunnen veroveren lijkt me. Zelf laat ik de plaat nog maar eens uit de speakers komen en To Rise You Gotta Fall groeit maar door. Ik heb het steeds meer te doen met de tegen haar verdriet vechtende singer-songwriter uit Nashville, maar wat levert de misère een goede plaat op. Erwin Zijleman

avatar van fish
Dank aan Musicmeter en erwinz voor het leten kennen van dit album en deze Nicki Bluhm. Een eerlijk, puur album als dit geeft je hoop voor de mensheid. Blaast al die Ariana's en Taylors uit het water.

Nicki's stem is warm met een heel licht korzelig laagje, de muziek warm en nergens opdringerig, en de teksten komen uit het hart, haar gebroken hart. Dat ze haar liefde kwijt is, leidt niet tot een bak treurnis, nee, het leidt tot rock en soul, blues en pop. En net zo vaak vind je die stijlen terug in 1 liedje.

Een puur album van een zangeres die zingt vanuit haar hart. Een absolute aanrader, maar ik vrees dat de Ariana's en Taylors het altijd zullen winnen als het gaat om verkoopcijfers. Jammer. Nicki verdient lof en succes.