Cryptic One - The Anti-Mobius Strip Theory (2004)

Label: Day by Day

1. Intro (1:56)
  2. Anti-Mobius Strip Theory (Should I Be Sick? I Guess Not... Thanks) (3:40)
  3. Pulp Non-Fiction [Remix] (4:52)
  4. Unicycle (Water Cycle) (2:34)
  5. Half-Life (4:34)
  6. Tempt Fate (3:31)

met Windnbreeze en Alaska of Hangar 18

7. Intricate Schemes (5:39)
  8. Bicycle (Gold Cycle) (2:17)
  9. Apocalypse Zone (3:36)

met Aesop Rock

10. Uncomfotable Silence (3:34)
  11. Death of Regret (5:20)
  12. Tricycle (Lawn Cycle) (2:02)
  13. Peace of Time (5:46)
  14. Rebirth of Regret (4:16)
  15. Willow (6:32)
  16. Life After (5:38)
  17. Pulp Non-Fiction [Original Version] (4:45)
avatar van Osiris Apis
Cryptic One is een producer en mc en lid van Atoms Family. Hij deed ook een gastoptreden op Cold Vein.

Dit album heeft een vrij duistere sfeer en is best experimenteel. De sound is vergelijkbaar met El-P, Company Flow en Cannibal Ox.
De meeste productie zijn gedaan door Cryptic One zelf. Blockhead doet ook 3 producties namelijk de Cycle-tracks.

De track Apocalypse Zone met Aesop Rock vind ik erg sterk. Het deed met een beetje aan Illogic denken. Verder zijn Unicycle (met ATCQ sample), Tempfate en Life After favo tracks. Maar een aantal tracks vind ik niet lekker in het gehoor liggen.

avatar van waxs
Ik vind het zelf ook een erg goed album, moet hem nog wat vaker luisteren om tot een goed oordeel te komen, daar ga ik de komende week aan besteden

avatar van Stapler
Lekker album. Het laatste nummer durf ik zelfs wel geniaal te noemen, het refrein en die beat .

avatar van Stapler
En als ie begint met: "the bigger the fish.." Dat hele stuk in die track .

avatar van Elohim
Stapler, net je post gezien bij Labor Days, en dit is een goede! Bedankt daarvoor!

avatar van niels94
Alsjeblieft zeg: liefhebbers van alternatieve hiphop, meld u! Dit is een bijzonder sfeervol en constant project met krachtige, donkere beats en bovenal geweldige teksten! Maar echt. Veel te veel mensen missen een enorm tof album van een rapper uit het collectief Atoms Family, waar ook Vast Aire en Vordul Mega van Cannibal Ox in zaten.

Denk underground, rauw, duister en een tikkie melancholisch. Qua stijl doet Cryptic One me denken aan Illogic, verder zegt zijn naam genoeg. "And if I only had 60 seconds left on this Earth, I would waste one questioning my life's worth" vat zijn zienswijze wel samen, zeg maar (al zegt hij het vaak een stukje subtieler). Op de relatief kale maar uiterst sfeervolle beats zitten verder Cryptic One zelf, Blockhead en Blueprint. En je krijgt er nog een heerlijke gastbijdrage van Aesop Rock bij ook. Al met al een grote aanrader voor mensen die houden van het type hiphop dat ze vijftien jaar geleden onder meer bij Definitive Jux en Anticon maakten.

En dus ga ik in mijn enthousiasme wat mensen taggen die dit weleens zouden kunnen waarderen: BoordAppel, Ataloona, Gyzzz, Sjaakspeare, JLjuju, Osiris Apis. Omdat je het waard bent.

"A pessimist looks at this land of milk and honey
And sees only calories and cholesterol, dummy
"