Ólafur Arnalds - re:member (2018)

IJsland

10. undir (6:30)
  11. ekki hugsa (4:41)
  12. nyepi (4:14)

avatar van meneer
Ja, dit is mooi. Dit zijn van die nummers waarvoor je alles om je heen zou kunnen laten vallen en ergens naar toe vertrekt waar een realistische wereld van werk, stress, media en verplichtingen niet meer bestaat.

Maar waar...

Urrim
Jeetje, wat ik kijk ik uit naar zijn nieuwe album. Voor degenen die van Olafur houden, kijk ook eens naar 1+1=X, een album van verschillende artiesten van Erased Tapes ter ere van het tienjarig bestaan van het label.

avatar van ohmusica
meneer schreef:
Maar waar...

Dit verklaart dan ook helemaal het succes van deze muziek of genre, waar ik ook erg van hou. Oppassen wel, een foute stap en je gaat door voor kitch of het wordt te gewoon. Kwetsbaar genre!

De video van saman is vandaag online gezet: Ólafur Arnalds - saman (Official Video) - YouTube

avatar van blackrider
Erg benieuwd naar dit nieuwe album.
Eind oktober live meemaken in Nijmegen

avatar van -SprayIt-
Ook erg benieuwd, eerste track klinkt goed. Leuk ook dat hij met SOHN samenwerkt.

avatar van Ducoz
Prettig dat de samenwerking met SOHN redelijk subtiel is en de invloed van SOHN minimaal is.
Verder lijkt mij dit weer een prettige soundtrack voor de aankomende winter. Maar ligt het aan mij, of begint ieder nummer van Arnalds steeds meer op een reclame voor een volgende Nikon te lijken..?

avatar van perrospicados
Ben benieuwd, vorige reguliere album, For Now I am winter, vond ik erg tegenvallen terwijl Island Songs weer van een ongekende schoonheid was

avatar van ohmusica
Binnen het genre van neoklassiek, album met veel afwisseling. Gemaakt met een groot gevoel voor sfeer, akkoorden die lekker in het gehoor liggen met een prima gevoel voor entertainment. Dit klinkt gevaarlijk als je wilt gaan voor mystiek en diepgang. Gaandeweg komt die sfeer er ook wel, maar we mogen ons niet vervelen bij deze Ólafur. Die uptempo ritmes gooien wat mij betreft wat roet in het eten, maar misschien komt het nog wel goed, want het is al met al een knap 'ambachtelijk' werkje.

avatar van willymeuf
Jammer genoeg weet dit album mij nog niet zo te pakken als olafurs eerdere werk. Het is zeker mooie en goede muziek, maar er zitten (nog) geen echte kippenvelmomenten in waar je je hart even sneller voelt kloppen van enthousiasme. Ik hoop dat dat nog komt bij het vaker luisteren van dit album. Voor nu 3.5 maar ik hoop op meer.

RichardKoning
"inconsist"..

Dit is waarom ik van Neoklas...ehhm, ..muziek ben gaan houden.

Vond Island Songs net iets beter.
Deze moet je wat in komen, deze middag 3x na elkaar mogen van genieten.

Inderdaad een album die je met gemak een paar keer achter elkaar kunt opzetten. Moet het geheel nog even laten bezinken. Ben voorlopig niet zo gecharmeerd van de twee openingstracks, maar het wordt over de duur van het album veel beter.

avatar van Mausie
De openingstrack is werkelijk waar prachtig Ik hoor hem net voor de eerste keer en de tranen springen bijna in mijn ogen.

avatar van Cor
Cor
Voor mij een nieuwe artiest en nieuwe muziek (neoclassical?). Maar weer heerlijke rustige, maar indringende composities, die mooi worden uitgevoerd. Spannend wordt het nergens, maar dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling.

avatar van harencoor
Mooi album. Gaat het goed doen dit najaar en winter.

avatar van Pinsnider
Vond de hierboven genoemde term "kwetsbaar" wel heel treffend. Inderdaad kwetsbaar, omdat dit soort muziek ook snel zou kunnen gaan vervelen of tegenstaan, maar op de één of andere manier doet dat het niet. Sterker nog; wat een heerlijk warm klankenbad. Ik vind het op sommige momenten juist wel spannend worden als er bijzonder vernuftig een beat in de muziek wordt gebracht. Echt erg goed gedaan allemaal!!

avatar van Sake
Gisteren deze man live mogen zien in Groningen. Erg indrukwekkend, met vier strijkers, een percussionist en zijn twee zelf-spelende piano's. Iets waar ik van tevoren geen verwachtingen van had, maar me positief opviel: de lichtshow. De bezwerende mix van neoklassiek met elektronische stukken werd fantastisch versterkt door het bijbehorende lichtplan. Op deze manier werd niet alleen muzikaal maar ook visueel bij elk nummer een geheel eigen sfeer neergezet. Een aanrader, mocht iemand de kans krijgen hem live te zien.

avatar van bas2204
Weer een heel mooi album geworden, maar het kan niet tippen aan het magistrale Island Songs voor mij