Beverly Glenn​-​Copeland - Beverly Glenn​-​Copeland (1970)

Folk / Jazz
Label: GRT

1. Color of Anyhow (3:54)
  2. Ghost House (7:23)
  3. Complainin' Blues (3:23)
  4. Swords of Gold (2:49)
  5. Song from Beads (2:21)
  6. Cumberland Passing (5:13)
  7. My Old Rag or the Hysterical Virgin (1:34)
  8. Erzili (9:45)
avatar van Ataloona
Bijzonder verhaal achter deze (overigens transgendere - hence the name) zanger. Zijn muziek is momenteel online vrij populair in de niche, terwijl zijn twee studioalbums (een uit 1970 en een uit 1986) in zeer geringe oplages in totale obscuriteit uitkwamen. De muziek is ook vrij bijzonder. Waar zijn studioalbum uit 1986 praktisch keyboard new age is met net booming Detroit-techno invloeden, is deze debuutplaat radicaal anders. Echte freefolk (jazz meets folk), ondanks dat deze term destijds nog niet echt geschapen was. Daarnaast is het bijzonder hoeveel Beverly klinkt als Tim Buckley. Muzikaal zijn er genoeg overeenkomsten te benoemen, maar vooral vocaal lijken de heren zeer op elkaar. En dan heb ik het over de experimentele Buckley. De Buckley van het vierluik 'Happy/Sad', 'Blue Afternoon', 'Lorca' en 'Starsailor'. Muzikaal is Beverly misschien hier niet tot in het extreme zo experimenterend als Buckley op 'Lorca' en 'Starsailor', doch is het zeker vergelijkbaar met 'Blue Afternoon'. Het tempo van die plaat komt overeen met dit plaatje eveneens de zo meanderende instrumentatie en het melismatische gezang. Gaat het luisteren! En gaat hem daarna zien op LGW18 komende november. Ik ben zeer benieuwd wat hij gaat spelen, hoe hij het gaat spelen en met welk instrumentarium hij zijn 'songbook' gaat performen.