Low - Secret Name (1999)

Label: Kranky

1. I Remember (4:11)
  2. Starfire (3:06)
  3. Two-Step (5:49)
  4. Weight of Water (4:21)
  5. Missouri (4:04)
  6. Don't Understand (6:56)
  7. Soon (5:12)
  8. Immune (3:31)
  9. Lion / Lamb (4:13)
  10. Days Of... (5:57)
  11. Will the Night (2:23)
  12. Home (2:26)
  13. Old Man Song *
  14. Last Breath *
avatar van bonothecat
Prachtig.....weight of water en Missouri....wat een intens

avatar van Bruno Banani
En two-step...

Relax
Zoveel stemmen zo weinig berichten... dat is redelijk zeldzaam.

jeko
Relax schreef:
Zoveel stemmen zo weinig berichten... dat is redelijk zeldzaam.

Woorden schieten te kort, dat is de reden!

Low ken ik eigenlijk maar heel beperkt. Ja, wel wat van gehoord en daar bleef het dan weer bij ook al is het een favoriet bandje van een aantal users hier op de site die ik qua smaak wel goed kan volgen.
Toch ben ik juist aan dit album begonnen doordat zanger Scott Matthew het beschouwt als zijnde zijn persoonlijke favoriet.
Een favoriete artiest van mij moest dus het beslissende duwtje geven en dat is niet slecht bevallen. Ik snap wel dat Matthew dit mooi vindt omdat zijn eigen muziek qua sfeer er goed bij aansluit.
Het is allemaal heel breekbaar en intens en de schoonheid druipt er van af: traag komt het op je af en moet je er voor zorgen dat je het opneemt. Als dat eenmaal goed lukt is Secret Name als een geweldig album te betitelen en ben ik benieuwd of dit een startsein voor mij is om dan ook maar de rest van Low op te gaan zoeken.

Half jaren 90 tot begin 2000 grossierden Low in fantastische platen en intense live optredens, met name in Paradiso wat natuurlijk (Alan en Mimi zijn mormomen) een perfecte plaats is.
Starfire is briljant, een van hun mooiste nummers ooit gemaakt on par met Hey Chicago van hun experimentele Songs for a dead pilot wat dan ook op Kranky is uitgebracht.
Secret Name is wat mij betreft samen met The curtains hits te cast en Things we lost in the fire de mooiste.
Wellicht dat sommigen dat al weten maar Alan Sparhwak zit ook een zeer luidruchtige blues/punk band a la Jon Spencer, the Black Eyed Snakes, ook heel intens maar dan heel anders

Lukk0
Staat voor mij zowaar op gelijke hoogte met I Could Live in Hope. Had ik eigenlijk niet verwacht, maar met zo'n middenstuk kan het eigenlijk ook bijna niet anders. Ontzettend intense plaat, erg moeilijk om hier verder wat over te zeggen.

avatar van itchy
Op de vinylversie komen na Home twee nog erg mooie nummers: Old Man Song (het beste nummer van de plaat, ik zou echt niet zonder willen) en Last Breath.

avatar van E-Clect-Eddy
itchy schreef:

Gelukkig staan ze ook op het album A Lifetime of Temporary Relief : 10 Years of B-Sides & Rarities

Arbeidsdeskundige
Dit is een buitenaards mooi album. Hier wordt zo'n unieke sfeer neergezet. Daar geef ik me helemaal aan over. Ik vind deze zelfs nog iets mooier dan hun openingsalbum.

avatar van davevr
Will the night is ❤️

avatar van Cor
Cor
Pff, wat een mooie plaat weer. Geluid verrast al lang niet meer, maar de intensiteit en schoonheid waarmee dit 'Secret Name' wordt neergezet is weergaloos.