The Rock*A*Teens - Sixth House (2018)

Label: Merge

1. Billy Really (4:59)
  2. Lady Macbeth (3:15)
  3. Turn and Smile (4:06)
  4. Go Tell Everybody (3:58)
  5. Baby's on to Me (3:27)
  6. Closest to Heaven (4:42)
  7. Count in Odd Numbers (3:49)
  8. Lost in Sound (3:43)
  9. Listen, Sonny Boy (2:52)
  10. Crystal Skies (4:29)
The Rock*A*Teens heeft gekozen voor de sterretjes in hun bandnaam, anders zou je al snel terecht komen bij een Rockabilly band uit de jaren vijftig, en niet bij deze indierockers. Vanaf 1994 actief collectief welke hun oorsprong heeft in Cabbagetown, een oostelijk gelegen buurt van Atlanta in de Amerikaanse staat Georgia. Bekend vanwege de vele actieve graffiti artiesten. Eigenlijk was deze groep net zo passé als de tags uit verleden tijden, welke nog verschillende gebouwen versieren. Na de eeuwwisseling werd het stil, en verscheen er nog een plaat Sweet Bird of Youth en EP Noon Under the Trees, en vervolgens ruim zeventien jaar helemaal niks meer. Verrassend dat er dan vrij onverwacht nieuw werk verschijnt, in het vorig jaar uitgebrachte Sixth House.

Het begin is allemaal net zo donker en onheilspellend als hun oudere werk, maar het resultaat is een stuk minder hard en niet zo rommelig. Billy Really heeft het verfijnde Paisley Underground garagesound, zanger Chris Lopez weet hier de nodige dramatiek aan toe te voegen. Niet te vergelijken trouwens met de berg ellende die ons muzikaal ten gehore komt in het bezwerende Lady Macbeth, waar er dieper en pijnlijker in de ziel van de band gepord wordt. Het verfrissende dromerige Turn and Smile heeft een ander karakter. Heerlijke no nonsense rock, de woorden op punkwijze op ons bordje opgediend worden; gelijk de volle mep, zonder verdere poespas. Rauw als een niet goed doorbakken steak. Lekkere opzwepende drumpatronen vliegen ons om de oren in het toegankelijkere Go Tell Everybody, hoge backings zorgen voor het psychedelische element. Een doordachte dansbare track met een heel erg sterk wij gevoel, zou zich zo als publiekslieveling kunnen ontwikkelen tijdens concerten. Ook terug in de tijd ligt de inspiratie voor Baby’s on to Me. Hier zou je door de bevlogenheid je zo op een college party wanen, met beginnende acts hun plaatselijke minute of fame incasseren. Zo horen jonge honden te klinken, puur en onbevangen.

Stampende rock waar Chris Lopez nog net vocaal overheen kan komen, in het verder krachtige statement Closest to Heaven met alle verwijzingen naar de gitaarband van de jaren 90. Je zou bijna vergeten dat The Rock*A*Teens daar ook toe behoorden. Niks nieuws dus eigenlijk, alleen blinkend opgepoetst. Knap hoe juist de vocalen na al die jaren zo heerlijk jeugdig klinken. Ook de luistervriendelijke chaos die ze proberen op te roepen met Count in Odd Numbers gaat terug naar waar ze ooit hun aftrap hadden. Lost in Sound is een flink door de blender gegooide combinatie van gitaarrock, punk en Britpop; shaken en serveren. De romantische benadering van Listen, Sonny Boy verwacht je niet, dit zou zo zelfs door hipster meisjes massaal omarmt kunnen worden, al is dit geen compliment. Als er een stroming is geweest welke al vanaf het begin belachelijk over kwam, dan is het deze wel. Hip is in een paar jaar terug gebracht tot bordurende en breiende jonge verliefde stelletjes. De hippies van het heden. Gelukkig verder een prima track, ondanks de associaties die het oproept. Crystal Skies heeft raakvlakken met de do it yourself sound uit de jaren tachtig, al is hier de stofzuiger wel thuis gelaten. Blikkerig en rammelend, en zo komt dit het beste tot zijn recht. Na zoveel onproductieve jaren, gaat The Rock*A*Teens verder waar er jaren geleden gestopt werd. De aansluiting met nieuwe acts kan probleemloos gemaakt worden. Terug van weg geweest.

The Rock*A*Teens - Sixth House | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com