Queen of the Meadow - A Room to Store Happiness (2018)

Frankrijk
Pop / Folk
Label: Only Lovers

1. Withdrawn (3:59)
  2. Heavenly Start (3:56)
  3. Fairytopia (3:53)
  4. Valentine’s Day (2:25)
  5. Royal Garden (3:10)
  6. Ashes Adèle (5:10)
  7. Slumber (3:50)
  8. Perfect Harmony (3:25)
  9. Empty Room (3:17)
  10. Orpheus (2:50)
avatar van WoNa
Het tweede album dat Helen Ferguson via Tiny Room Records in Nederland uitbrengt. Samen met haar partner Julien Pras heeft ze opnieuw een bijzonder album uitgebracht, dat naar mijn mening dieper graaft dan 'Aligned With Juniper' uit 2016.

Het eerste dat in mij opkomt als ik naar Queen of the Meadow luister, is het woord pastoraal. Dat is inclusief beelden van de Franse koningin Marie Antoinette die met haar hofdames voor herderin speelt in de achtertuin van het paleis in Versailles. Ik stel me Helen Ferguson zo voor, die in een hoekje zit te spelen, terwijl de voorname dames zachtjes meezingen.

Daarmee heb ik gelijk het innerlijke contrast van A Room To Store Happiness te pakken. Als ik aan het album denk, zie ik deze rustgevend folkmuziek die bij wijze van spreken 230 jaar geleden opgenomen had kunnen zijn, maar als ik luister komt er iets heel anders naar voren.

Hierin verrast en soms verbaast het album mij telkens weer. In de details van het album zitten zoveel verrassingen. Kleine toevoegingen die sommige nummers zelfs iets dreigends meegeven. (Het einde van het Ancièn Régime dat zich buiten de poorten al aankondigde?) Deze toevoegingen geven dit album een enorme meerwaarde.

Daarnaast is Ferguson alom aanwezig. Haar vrij zachte en ijle stem is veelvuldig gemultitracked. Dat geeft aan alle nummers ook een aparte lading mee. Iets dreigends ook soms. Wederom verstoring van een idylle. Juist dat maakt A Room To Store Happiness een enorm goed album.

Deze bijdrage is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van O.B.B.
En hoppa..! Na een maandje gewoon doorgegroeid van 4,5 naar 5*. Het album waar ik de afgelopen jaren het meest naar uitgekeken heb. Was ik in eerste instantie nog licht teleurgesteld (mijn verwachtingen waren torenhoog), blijkt dit tweede album uiteindelijk toch minstens net zo goed, zo niet beter als het debuut album.

Heerlijke sfeervol aangeklede folk/pop muziek maar met een donker, dreigend randje.

In that room there's a man who drowns puppies in his piss
A man who might want to beat you with his fists

Dit zingt Helen Ferguson in Fairytopia. Geen teksten die je in eerste instantie verwacht als je de muziek hoort. Die muziek is, hoewel enigzins melancholiek, namelijk heerlijk warm en melodieus. Blijkbaar is het in het hoofd van Helen niet altijd zo licht en harmonieus als de muziek doet vermoeden. Helen beschikt niet over een heel bijzonder stemgeluid, maar om de een of andere reden komt het bij mij enorm binnen.

Ik ben geen folk liefhebber pur sang, zeker niet de meer traditionele soort. De omschrijving 'pastoraal' staat voor mij vrijwel gelijk aan ´saai´ en geldt dan ook niet direct als een aanbeveling. Echt een betere omschrijving als warm en sfeervol weet ik echter ook niet te bedenken. Qua sfeer doet het mij nog het meest denken aan Midlake´s, The Trials Of Van Occupanther, maar dit album doet mij vele malen meer.

Wat maakt het dan dan dit duo voor mij zo ver uitstijgt boven alle andere releases..? Ik weet het niet precies, maar wellicht zijn het de onwaarschijnlijk mooie, melodieuze zanglijnen en wendingen die Helen Ferguson te voorschijn tovert en mij blijven verrassen. Iets waarvoor misschien wel herhaalde beluistering nodig is om te groeien. Waarna je langzamerhand beseft dat je echt nooit meer zonder wilt. Waar het album bij eerste beluistering misschien nog wat gewoontjes overkomt blijkt dit echt weer een groeibriljant.

Helaas wordt dit duo massaal over het hoofd gezien. Dood- en doodzonde..! Mensen gaat dit horen!

Rest mij nog één dilemma. Welke ga ik nu in mijn top tien zetten? Deze, of toch het debuut..?

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Queen Of The Meadow - A Room To Store Hapiness - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Bescheiden meesterwerken vallen momenteel makkelijk tussen wal en schip, maar dit is een plaat om te koesteren

Wat was ik ruim twee jaar geleden onder de indruk van het debuut van Queen Of The Meadow, maar desondanks verdween de nieuwe plaat van het tweetal uit Bordeaux vorige maand te makkelijk op de stapel. Wat ben ik blij dat de plaat er ook weer af is gekomen, want A Room To Store Hapiness is een plaat van een bijna onwerkelijke schoonheid. De instrumentatie is subtiel maar prachtig, de stem van Helen Ferguson is er een om intens van te houden, terwijl de songs van het duo zo intiem zijn dat je je soms schuldig voelt dat je er naar luistert. Door de persoonlijke en indringende teksten en de nog wat mooiere songs overtreft deze plaat het debuut van het duo en zijn de jaarlijstjes het meest logische volgende station.

Ik was iets meer dan twee jaar geleden behoorlijk onder de indruk van Aligned With Juniper van Queen Of The Meadow. Het debuut van het duo uit Bordeaux was een bescheiden meesterwerk dat zich in eerste instantie niet heel erg opdrong, maar uiteindelijk naar grote hoogten wist te stijgen.

Aligned With Juniper verscheen twee jaar geleden in de zomer; een periode waarin het aantal nieuwe releases relatief beperkt is. De tweede plaat van het Franse duo verscheen ruim een maand geleden, in een week met een duizelingwekkend groot aantal releases. Het zijn weken waarin bescheiden meesterwerken die zich ook nog eens langzaam opdringen een groot risico lopen om tussen wal en schip te vallen en dat is ook precies wat leek te gebeuren met de tweede plaat van Queen Of The Meadow.

Meerdere lezers van deze BLOG, die ik ooit op het spoor zette van het debuut van het duo, wezen me echter bij herhaling op A Room To Store Hapiness, waardoor de tweede plaat van Queen Of The Meadow toch nog in de cd-speler verdween. Gelukkig maar, want ook de tweede plaat van het duo uit Bordeaux is een plaat van grote schoonheid.

Helen Ferguson en Julien Pras borduren op hun tweede plaat nadrukkelijk voort op het zo bijzondere debuut, maar hebben ook een plaat gemaakt die nog mooier, intiemer, intenser en indringender is.

Helen Ferguson was na het debuut een tijd door haar inspiratie heen, maar hervond die inspiratie door een nogal heftige persoonlijke gebeurtenis. Nadat ze verkeerde medicijnen voorgeschreven had gekregen raakte ze in een vier dagen durende psychose en was ze bang krankzinnig te worden. Het liep uiteindelijk goed af, maar de heftige gebeurtenis heeft zijn sporen nagelaten in de songs van Queen Of The Meadow. A Room To Store Hapiness is een intieme en persoonlijke plaat vol melancholie, maar het is ook een plaat die kracht uitstraalt.

In muzikaal opzicht is er als gezegd niet eens zo gek veel veranderd. Helen Ferguson en Julien Pras maken nog altijd uiterst ingetogen en vaak zelfs fluisterzachte popliedjes. Het zijn popliedjes die zijn voorzien van een ingetogen akoestische instrumentatie, die vooral bestaat uit akoestische gitaren en hier en daar wat strijkers, en die de meeste kleur halen uit de bijzonder mooie stem van Helen Ferguson, die ook op A Room To Store Hapiness het oor streelt met vocalen waarvan je alleen maar zielsgelukkig kunt worden, zeker ook wanneer de stem in meerdere lagen tot je komt.

Queen Of The Meadow maakt nog altijd muziek die is geworteld in de Britse en Amerikaanse folk uit de jaren 60 en 70, maar het tweetal uit Bordeaux geeft ook een eigen draai aan deze invloeden, waardoor de muziek van het tweetal fris en eigentijds klinkt.

Het is muziek die heerlijk loom en dromerig voortkabbelt op de achtergrond, maar Queen Of The Meadow maakt muziek die het verdient om uitgeplozen te worden. Luister naar A Room To Store Hapiness met de volumeknop wat verder open of met de koptelefoon en je hoort dat de instrumentatie veel rijker en veelkleuriger is en je hoort bovendien nog beter hoe mooi en bijzonder de stem van Helen Ferguson is.

Ik ben inmiddels talloze luisterbeurten verder en hou inmiddels zielsveel van deze plaat, die nog een stuk beter is dan zijn voorganger. A Room To Store Hapiness is veel te bescheiden om een plek in de jaarlijstjes af te dwingen, maar hoort hier absoluut thuis. Wat een prachtplaat. Erwin Zijleman

avatar van erwinz
Happiness natuurlijk