Etan Huijs - The Secret Us (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Forleikur (0:55)
  2. Little Bird (3:47)
  3. Isaac and the Fallen Temple (6:21)
  4. Silhouette Dancer (5:04)
  5. Blue Moon (3:57)
  6. Lonesome Traveler (4:22)
  7. Nocturnal Overdrive (2:36)
  8. The Islander (3:53)
  9. Counterweight (5:08)
  10. The River’s Flow (4:53)
avatar van Lura
Op 1 september begint de meteorologische herfst en het is ook traditiegetrouw het startsein voor het weer op volle stoom komen van de releasestroom. Als je als artiest geluk hebt, dan heb je een platenlabel, dat je promotie verzorgt of kun je een promotor inhuren om dat te laten doen.

En dan heb je nog een groep, die alles zelf moeten regelen. Tot die laatste groep behoort Etan Huijs, een singer-songwriter uit Venray, die zelf zijn cd’s rondstuurt inclusief een handgeschreven briefje met toelichting. En daarnaast erg veel optreedt om zijn muziek onder de aandacht te brengen.

Zijn nieuwe album The Secret Us werd voorafgegaan door de single Little Bird, die terecht al door Dolf Jansen omschreven werd als een heel fijn liedje en vandaag nog door hem gedraaid werd op NPO2. Een liedje met een heerlijk ritme, ijzersterk refrein en prachtige samenzang tussen Etan en Jori van Gemert.

Jori is een zeer talentvolle zangeres van tweeëntwintig lentes, die ook de vocale arrangementen op het album verzorgde. Ook speelt ze de piano in één van de hoogtepunten, Silhouette Dancer, wat verder opgesierd is met fraaie strijkers, welke afzonderlijk werden opgenomen door cellist Jonas Pap in Kytopia.

De overige opnames vonden plaats in Boxmeer, in studio Wild Verband van multi-instrumentalist BJ Baartmans. Hij lijkt hier wel onderhand Mike Oldfield op Tubular Bells, want hij neemt maar liefst zestien instrumenten ter hand.

Opener van het album is het nog geen minuut durend, instrumentale Forleikur (IJslands voor voorspel) en is een soort preview, wat gaat volgen. Opvallend is de gebruikte dynamiek in Isaac and the Fallen Temple.

Vergelijkbaar met het eerder gememoreerde Little Bird is Lonesome Traveller, eveneens met een ijzersterk refrein, zij het dat dit nummer mij nog meer weet te beklijven, absoluut een van mijn grote favorieten op het album. Ook het stevigere, uptemponummer Nocturnal Overdrive bevalt meer dan prima.

De strijkers duiken weer op in een ander hoogtepunt, The Islander, de ingetogen zang is hier de spreekwoordelijke kers op de taart. Ingenieuzer van opbouw is Counterweight, waarin ook de trombone van Pieter van Vliet opduikt. Overigens bevalt mij het drumwerk van Jesper Albers mij erg goed. Waardige afsluiter is The River’s Flow.

De tekstuele rode lijn op The Secret Us is, wat maakt je tot wie je bent en wie zou je zijn zonder de invloeden van buitenaf (vandaar de titel). De productie van Baartmans is bijzonder warm. Zowel Baartmans als Jori van Gemert waren een gouden greep.

Etan had voor ogen om een rijk geproduceerde, tijdloze plaat te maken. Naar mijn bescheiden mening is hij daarin geslaagd. Volgende week vrijdag is de releaseshow in Odapark, centrum voor hedendaagse kunst in Venray. De entree is slechts vijf schamele eurootjes. Kaarten zijn eventueel nog verkrijgbaar via zijn e-mailadres, [email protected].

Afgelopen vrijdag live gezien in Venray en eerlijk is eerlijk een super optreden van Etan en zijn band.
Het album bevat wat meer up-tempo nummers en is een zeer prettige plaat om te beluisteren. Isaac and the fallen temple is toch wel het hoogtepunt van de cd voor mij waarbij Etan wordt bijgestaan door Jori van Gemert en dat blijkt inderdaad een gouden greep.
De hele cd heeft een hoog country/americana/folk gehalte en wat mij betreft toch wel een van de betere albums van het jaar.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
detweeling jullie waren er ook Inderdaad een super tof optreden van een strakke band en een release met humor en goeie muziek. Voor geinteresseerden de plaat is ook te koop op de bandcamp site van Etan Music | Etan Huijs - etanhuijs.bandcamp.com

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Ben ik bevoorrrecht? Ik ken Etan erg goed, en we spreken elkaar regelmatig. We maken samen popkwissen en gaan samen muziek luisteren. Ik was dan ook bij de presentatie en alhoewel ik in Mei al eens de ruwe versie mocht horen was ik toch vrij positief verrast. Etan heeft een gevarieerd album gemaakt met een hoog meezing gehalte en oorwurmen. Luister naar Blue Moon en mijn favoriet Lonesome Travelller. And you know what I mean.

Ben ik bevoorrecht, ja omdat ik hem ken, maar ben ook trots op deze Venrayse entertainer die hier gewoon een erg goed album afleverd.

Jaren geleden Etan Huijs live gehoord tijdens een popquiz.
Een beetje schuchter stond hij daar in de ondergeschikte rol als pauze opvuller.
Zijn stem was toen nog jong, en daar hoor je nu wel degelijk een groei in, het gaat meer naar Jeff Buckley, maar ook David Eugene Edwards hoor je terug.
Er zit een warm, korrelig randje op zijn stem, wat vroeger de rokers onder ons ook hadden.
Roken, mag dat dan?
Ja vroeger massaal in kroeg, disco en andere feestgelegenheden.
Muzikaal wordt het allemaal mooi omlijst, veel Americana invloeden, doet mij denken aan de druilerige herfstdagen.
Nocturnal Overdrive heeft wat van het Counting Crows en John Hiatt geluid
Zijn vorige album The Battle of Everything klonk nog lief en onschuldiger, hier hoor je dat muzikaal ook nog terug, maar de kracht ligt echt bij de zang; die onderscheid zich van de rest.
Ik denk dat zijn stem alleen maar mooier wordt, en dat hij daar weinig energie in hoeft te stoppen; dat talent heeft hij gewoon, muzikaal kan het nog beter worden, ondanks de prima sessiemuzikanten en de strijkers.
Er mag meer pit in, of de rustmomenten moeten anders worden ingevuld.
Nu nog een contract bij Excelsior Records of iets dergelijks, en dan de productionele steun daar, want daar zou een artiest als Etan Huijs een kans moeten krijgen om zich verder te ontwikkelen; een logische volgende stap na 3 overtuigende albums in eigen beheer.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Etan Huijs - The Secret Us - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Nederlandse singer-songwriter levert een buitengewoon knappe en opvallend veelkleurige plaat af
Een jaar of twee geleden wist Etan Huijs me onvoldoende te overtuigen, maar wat heeft hij een sprong gemaakt op The Secret Us. De muzikant uit Venray verrast op zijn nieuwe plaat met over het algemeen rijk georkestreerde popliedjes en het zijn popliedjes die meerdere kanten op schieten en zowel raken aan pop als aan roots. De instrumentatie is bijzonder, de productie is fraai en de vocalen op de plaat (waaronder die van zangeres Jori van Gemert) doen de rest. Etan Huijs schrijft bovendien popsongs die vermaken, die blijven hangen en die intrigeren. Het levert een hele knappe plaat op die alle aandacht verdient.

Waar het aan ligt weet ik niet (misschien is het de eindeloze zomer?), maar de Nederlandse popmuziek floreert op het moment. Met de platen van Judy Blank en Yorick van Norden verschenen de afgelopen twee weken al twee platen die wat mij betreft mee kunnen met het beste dat momenteel verschijnt en nu heeft ook Etan Huijs zo’n plaat gemaakt.

De singer-songwriter uit Venray leverde een jaar of twee geleden een voornamelijk ingetogen plaat met een aantal veelbelovende tracks af, maar heeft een flinke stap vooruit gemaakt op zijn nieuwe plaat The Secret Us.

Met zijn ingetogen songs wist Etan Huijs zich wat mij betreft onvoldoende te onderscheiden van alles dat er al is en daarom is het een verstandige zet dat hij op zijn nieuwe plaat kiest voor een rijker en veelkleuriger geluid.

Voor The Secret Us heeft Etan Huijs een flink arsenaal aan instrumenten uit de kast getrokken en ook in productioneel opzicht is de nieuwe plaat van de Nederlandse singer-songwriter een opvallende plaat, wat de verdienste is van producer BJ Baartmans.

Na een korte, atmosferische en instrumentale openingstrack vervolgt The Secret Us bijzonder sterk met Little Bird. Het is een uptempo popliedje dat na één keer horen niet meer uit je hoofd te krijgen is en dat goed laat horen wat Etan Huijs in huis heeft. Little Bird is voorzien van een spannende en zeer trefzekere instrumentatie en laat bovendien horen dat Etan Huijs een prima zanger is. De tempowisselingen maken de track nog wat interessanter en dan beschikt Etan Huijs ook nog over een geheim wapen in de vorm van de geweldige zang van Jori van Gemert, die de zo knappe track naar een nog wat hoger plan tilt.

Ook op The Secret Us neemt Etan Huijs af en toe gas terug met ingetogen folksongs, maar ook deze zijn voorzien van prachtige arrangementen), waardoor ze zich makkelijk weten te onderscheiden. Naast de fraaie klanken is er vaak die mooie stem van Jori van Gemert, die er voor zorgt dat de stem van Etan Huijs nog wat beter uit de verf komt. Het is een stem met een eigen geluid en het is bovendien een stem die emotie legt in de songs, waardoor de fraaie popliedjes op The Secret Us niet zomaar aan je voorbij gaan.

Etan Huijs maakt op The Secret Us muziek die zich niet zomaar in een hokje laat duwen. De songs van de muzikant uit Venray bevatten flink wat invloeden uit de pop, maar ook folk en country hebben hun sporen nagelaten in de muziek van de Nederlandse singer-songwriter. The Scret Us heeft hiernaast wel iets van de platen van Jeff Buckley, zeker als Etan Huijs de hogere regionen opzoekt, al is de muziek op The Secret Us wel wat opgewekter dan die van de grootheid die ons veel te vroeg heeft verlaten.

Het knappe van The Secret Us is dat Etan Huijs steeds kiest voor een net wat andere invalshoek, waardoor de plaat spannend blijft. Het ene moment vliegen de instrumenten je om de oren, het volgende moment klinkt de plaat sober of worden flink wat strijkers ingezet. Ik beluister platen van eigen bodem altijd net wat kritischer dan die van Britse of Amerikaanse muzikanten, maar kan op The Secret Us geen smetje vinden, zodat ik na Judy Blank en Yorick van Norden ook Etan Huijs kan voorzien van het predicaat “van internationale allure”. Erwin Zijleman

avatar van johans
Mijn recensie op het Altcountryforum.nl

“Beste Redactie,

Mijn naam is Etan Huijs. Hierbij mijn nieuwe album ‘The Secret Us’. Een plaat vol tijdloze invloeden uit (vooral) de country en folk. Hopelijk valt hij in de smaak en willen jullie er iets over schrijven! In ieder geval alvast veel luisterplezier!”

Deze handgeschreven persoonlijke noot had de muzikant uit Venray op een A-4tje toegevoegd bij zijn nieuwe album. Een sympathiek gebaar. Etan Huijs heeft zijn zaakjes prima op orde. Zijn vorige albums leverden hem een goed gevuld touragenda op, en ook met “The Secret Us” zullen de zaaleigenaren van zich laten horen. Zeker nadat hij eerder dit jaar een publieksprijs won voor Het Mooiste Liedje (Little Bird). Een stimuleringsprijs voor jongere singer-songwriters, die ter ere van de afgelopen jaar overleden Brabantse muzikant Ad van Meurs in het leven is geroepen.

Iedereen die in eigen beheer een album uitbrengt verdient wat mij betreft per definitie een veer in de kont. Zo, die heeft Etan alvast binnen. Rondom de albumtitel (The Secret Us), het prachtige hoesontwerp en de naam van de maker ervan (Someone) hangt een aura van geheimzinnnigheid. Kortom, nog meer veren in de kont want zo creëer je extra aandacht. En als dan ook blijkt dat “The Secret Us” is opgenomen in de Wild Verband studio van BJ Baartmans, verantwoordelijk is voor de productie én een hele rij aan instrumenten bespeelde kan deze plaat echt niet meer stuk.

De negen zelfgeschreven liedjes en de korte instrumentale opener Forleikur trekken op basis van akoestisch instrumentarium op een aangename wijze aan je voorbij. Waar het materiaal op zijn vorige albums nog een overwegend subtiel en ingetogen karakter had zijn de popliedjes op “The Secret Us” rijkelijk gearrangeerd en georkestreerd met onder meer strijkers en blazers. Nummers die ingenieus en vakkundig in elkaar zitten. Soms uptempo (The River’s Flow, Noctural Overdrive), danwel met een melancholische ondertoon (Counterweight, Silhouette Dancer, Isaac and the Fallen Temple)