Voivod - The Wake (2018)

Canada
Label: Century Media

1. Obsolete Beings (5:34)
  2. The End of Dormancy (7:42)
  3. Orb Confusion (6:00)
  4. Iconspiracy (5:15)
  5. Spherical Perspective (7:41)
  6. Event Horizon (6:10)
  7. Always Moving (5:11)
  8. Sonic Mycelium (12:24)
  9. Post Society * (6:16)
  10. Forever Mountain * (5:12)
  11. Fall * (6:41)
  12. We Are Connected * (7:26)
  13. Silver Machine * (4:47)
  14. Inner Combustion [Live at 70000 Tons of Metal Cruise 2018] * (4:22)
  15. Order of the Blackguards [Live at 70000 Tons of Metal Cruise 2018] * (5:03)
  16. Psychic Vacuum [Live at 70000 Tons of Metal Cruise 2018] * (4:16)
  17. Lost Machine [Live at 70000 Tons of Metal Cruise 2018] * (6:01)
  18. Fall [Live at 70000 Tons of Metal Cruise 2018] * (6:38)
  19. Voivod [Live at 70000 Tons of Metal Cruise 2018] * (6:23)
avatar van Don Cappuccino
Een nieuwe Voivod-plaat, daar kijk ik naar uit! Ze hebben het over een experimentele plaat met lange psychedelische progressieve nummers, dus ik ben benieuwd! De eerste track zal op 20 juli vrijgegeven worden.

avatar van Sir Spamalot
Even de bonustracks toegevoegd naar aanleiding van dit bericht: Video Premiere: Voivod's 'Obsolete Beings' - Blabbermouth.net.

En ook maar de eerste videoclip: VOIVOD - Obsolete Beings (OFFICIAL VIDEO) - YouTube.

avatar van Don Cappuccino
Obsolete Beings is in ieder geval een toptrack! Erg mooie gitaarsolo vooral!

avatar van AOVV
Erg lekker nummer, inderdaad. Psychedelica is er duidelijk in te ontwaren, maar ook de nodige heftigheid is present!

avatar van Edwynn
Niks mis mee. Al wordt de Nothingfacekaart wel stevig getrokken. Maar ja. Wat geeft dat?

Always Moving

Wauw! Always Moving is een juiste naam voor deze track. Voivod houdt altijd wel van wat prog en psychedelica, maar op de track komt het heel sterk naar voren. Sterke King Crimson/Van Der Graaf Generator-sferen.

avatar van Thenop
Wat blijft Voivod een heerlijk eigenwijze band. Tegendraads en altijd net buiten de lijntjes kleurend. Van titels als Orb Conspiracy en Sonic Mycelium alleen word ik al blij. Maar van de muziek ook hoor.
Een prettige productie met warmte en diepte, ook dat komt de luisterbaarheid zeer ten goede. Een plaat als een late avond, beetje duister en dan toch weer wat warmte.

Klinkt bijna als een glas Rivella, beetje vreemd maar wel lekker

avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen - zwaremetalen.com

Het in 2013 verschenen Target Earth was het eerste album na het overlijden van Denis ‘Piggy’ D’Amour dat geen songmateriaal meer van hem bevatte. Met Daniel ‘Chewy’ Mongrain als gitarist en mede-songwriter liet Voivod op dit album horen nog steeds bestaansrecht te hebben. Na Target Earth is bassist Jean-Yves ‘Blacky’ Thériault (weer) vertrokken en Dominic ‘Rocky’ Laroche is zijn opvolger, die ook al speelde op de EP Post Society.

Met het vertrek van Blacky is de rol van Chewy als songwriter groter geworden en dat is te horen op het nieuwe album. Het geluid van de band wordt nog verder verrijkt met invloeden uit jazz en fusion (King Crimson) en Chewy neemt meer ruimte voor zijn fantastische en smaakvolle solospel. Maar het geluid blijft toch ook vooral typisch Voivod, met chromatische riffs, dissonante akkoorden en complexe ritmes.

Wat direct opvalt als opener Obsolete Beings begint, is de rauwe, droge en open productie van het album. Het gitaargeluid is ook relatief clean, waardoor veel ruimte blijft voor de details in de muziek, zoals de regelmatige accenten met akoestische gitaren of het strijkkwartet in Always Moving en Sonic Mycelium.

In compositorisch opzicht heeft Voivod het zichzelf en de luisteraar niet makkelijk gemaakt. Nummers als The End Of Dormancy, Spherical Perspective, Always Moving en Sonic Mycelium zitten vol complexe passages en kennen weinig standaard songstructuren, waardoor het enige tijd kost om de nummers te doorgronden. De band verloochent zijn roots in de thrash echter niet. Op Obsolete Beings en het krachtige Iconspiracy gaat de band gewoon vol gas vooruit. De afwisseling zorgt ervoor dat The Wake een interessant en sterk album is geworden waar de luisteraar lang plezier van zal hebben.