Horrendous - Idol (2018)

Label: Season of Mist

1. Prescience (1:18)
  2. Soothsayer (4:53)
  3. The Idolater (5:12)
  4. Golgothan Tongues (6:15)
  5. Divine Anhedonia (5:03)
  6. Devotion (Blood for Ink) (6:25)
  7. Threnody (2:19)
  8. Obolus (8:37)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Idol

avatar van Don Cappuccino
Ik geef deze dezelfde beoordeling als voorganger Anareta, maar dit is een 4,5* die zeer dicht tegen 5* aanzit. Horrendous heeft een enorme vooruitgang gemaakt en levert een parel van een progressieve deathmetalplaat af. De band stimuleert de hersens en de nekspieren tegelijk en weet organisch én bedachtzaam te klinken: dat is een balans die weinig deathmetalbands heel goed raken. Horrendous heeft langzaamaan zijn eigen stijl gevonden, maar als referentiepunten geef ik Cynic (Focus), Death (Symbolic), Atheist (Unquestionable Presence) en Coroner (vanaf Mental Vortex). Ook zit er een goede scheut prog in à la King Crimson (Discipline) en is het fretloze baswerk om van te watertanden. Al die technische hoogstandjes zijn verpakt in killersongs met wonderschone melodieën en duidelijk hoorbaar spelplezier. Ook gooit de band er een smaakvolle scheut melodeath in en wordt een goede pure jaren '80 heavymetalriff ook niet uit het oog verloren. Zelfs de experimenten met cleane vocalen zijn succesvol! Een van de beste platen van het jaar tot nu toe.

bennerd
In mijn zeer recentelijke ijver naar technische plaatjes kwam deze als eerste voorbij. Helemaal overtuigt ben ik nog niet, maar ik begin toch meer terug te grijpen naar dit schijfje. De waardering wordt al iets omhooggeschroefd.