Riverside - Wasteland (2018)

Polen
Label: Inside Out

1. The Day After (1:48)
  2. Acid Rain (6:02)
  3. Vale of Tears (4:48)
  4. Guardian Angel (4:23)
  5. Lament (6:08)
  6. The Struggle for Survival (9:31)
  7. River Down Below (5:40)
  8. Wasteland (8:25)
  9. The Night Before (3:58)
  10. River Down Below [Edit] * (4:26)
avatar van Dielten
Een van mijn lievelingsgroepen geworden na de aanschaf van Wasteland. Ondertussen het volledige repertorium in huis gehaald !!!
Op zijn Westvlaams : maaaaachtieg !!!!

avatar van Aproxis
Ik kon een lange periode niet in het nieuwere komen van Riverside. Het geluid van Second Life Syndrome beviel mij dermate goed dat ik moeite had om andere albums te accepteren. Sinds kort weer aan het proberen en deze slaat in als een bom. Duistere sfeer, vol emotie en overtuiging. De voorganger vind ik voorlopig nog wat te ‘happy’ klinken, maar zodra ‘Wasteland’ nog een keer of 20 op de speler heeft gelegen zal ik mij langzaam terugwerken in mn backlog aan Riverside.

avatar van Aproxis
4addcd schreef:
Voor mij was het weer een poos geleden dat ik ze live zag. Dit was Riverside op z’n best; virtuoos en met heel veel gevoel en optimisme. Knap, want het verlies van Piotr hakt er nog steeds voelbaar in bij de super sympathieke band. Verdriet brengt niet zelden de beste muziek/teksten voort en ik heb het idee dat ook Riverside sinds zijn overlijden naast (prog)rock veel meer gevoel in hun muziek stopt. Voor mij een gouden combi omdat ik graag geraakt wordt door muziek en dit bij prog zelden gebeurt. Riverside, en dat zal zeker niet iedereen met me eens zijn, is op dit moment beter dan ooit. Kwamen ze morgen wéér, dan zou ik daar bij zijn. Wat een helden!

Ik deel die mening, zie mijn reactie hierboven.

avatar van chevy93
Toch wel een aardige stap terug t.o.v. de vorige. Ik weet niet precies waarom, maar deze beklijft niet. Waar de voorganger nog een aantal geweldige rocknummers had met wat memorabele en catchy riffs glijdt deze een beetje anoniem voorbij.

avatar van Barney Rubble
Dat was mijn eerste reactie ook. Wasteland is minder dynamisch/uitbundig in zijn arrangementen, waardoor het op eerste oor wat flauwtjes aanvoelt. Toch bevat ook dit album een aantal sterke nummers die mij bijblijven. Lament en Acid Rain vind ik bijvoorbeeld erg mooi.

Ik vind het vooral braaf en saai.

avatar van milesdavisjr
Tussen mij en Riverside zal het nooit helemaal tot een gelukkig huwelijk komen. Dat zit hem in het feit dat de band voor mijn gevoel altijd een bepaalde controle wil houden, alsof er binnen de kaders die ze zelf hebben gecreëerd voluit experimenteren, een groot spectrum binnen de progrock bestrijken maar nooit echt 'los' gaan. Alle albums scoren wat mij betreft meer dan voldoende, ik hoor de klasse, de groei en het vakmanschap. De heren weten ook op het laatste schijfje een bepaalde sfeer te creëren die mij aanspreekt. Mariusz Duda vormt voor mij echter op zangtechnisch niveau een beperking. ik zou hem wel eens flink willen horen uithalen, tegen bepaalde grenzen horen aanschurken. Duda is geen slechte zanger maar voor mijn gevoel mist de beste man een eigen geluid en lijkt hij niet mee te groeien. Daarnaast kwam de band op enkele voorgaande platen nog wel wat steviger uit de hoek, maar dit plaatje is vrij ingetogen, ook ingegeven door de omstandigheden waaronder Wasteland is gemaakt. Nummers als The Day After, River Down Below en Guardian Angel zijn (hoewel ingetogen van aard) prima songs. Kortom, meer dan degelijk, maar vanuit persoonlijke beleving lijkt er nooit een grote klik te komen.