Riverside - Wasteland (2018)

Polen
Label: Inside Out

1. The Day After (1:48)
  2. Acid Rain (6:02)
  3. Vale of Tears (4:48)
  4. Guardian Angel (4:23)
  5. Lament (6:08)
  6. The Struggle for Survival (9:31)
  7. River Down Below (5:40)
  8. Wasteland (8:25)
  9. The Night Before (3:58)
  10. River Down Below [Edit] * (4:26)
avatar van DargorDT
Vijf sterren. Moeiteloos. Dit klinkt scherp en spannend op een duistere manier zonder af te wijken van alle paden die Riverside zo'n goede band maken. Verrassend donker, een tikje rauw, wat past na de tragedie. Een plaat die je bij de strot pakt en erom schreeuwt vaker gehoord te worden. Dat worden herhalingsoefeningen die nimmer vervelen.

avatar van james_cameron
Gemengde gevoelens over dit album. Bij vlagen vind ik het materiaal behoorlijk sterk, maar even vaak kan ik mijn aandacht er maar moeilijk bijhouden. Het weer wat meer stevige geluid is een aanwinst, maar bepaalde tracks zijn op het slaapverwekkende af. Vooralsnog niet één van de betere albums van de band dus, wat mij betreft.

avatar van Fluvver
Tweede kennismaking met Riverside. Moet er nog aan wennen, kan me vooralsnog een beetje storen aanh het steenkolen Engels. Stem is ook niet echt mijn ding.

avatar van marathonman
Heerlijk melangolisch album dat beter en herkenbaarder wordt na een aantal draaibeurten.
Lament en Guardian Angel zijn pareltjes..

avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen:

In februari van 2016 wordt de band Riverside getroffen door een grote tragedie als mede-oprichter en gitarist van de band, Piotr Grudziński, komt te overlijden als gevolg van een hartstilstand. Zijn dood markeert het einde van een hoofdstuk, maar in zekere zin het einde van de wereld voor Riverside.

Wasteland markeert het begin van het tweede leven van Riverside. Een leven als trio, waarbij Mariusz Duda een groot deel van de gitaarpartijen voor zijn rekening neemt. De band heeft er bewust voor gekozen (nog) geen vervanger voor Piotr Grudziński aan te trekken, maar tourgitarist Maciej Meller neemt diverse solo’s voor zijn rekening.

Het nieuwe album Wasteland is geen conceptalbum maar kent wel een overkoepelend thema – overleven in een post-apocalyptische wereld- dat in veel nummers terug komt. Het geluid dat Riverside op dit album laat horen sluit daar ook op aan. Wasteland klinkt weliswaar als een Riverside-album, maar dan veel donkerde, melancholischer en zeer indringend. Het is een album van grote contrasten geworden, waarbij de akoestische gitaar een grote rol speelt, maar de band op gezette tijden ook erg stevig uit de hoek komt. Een mooi voorbeeld hiervan is het titelnummer, dat op momenten klinkt als een soundtrack voor een western. Opvallend is ook dat Duda op sommige nummers een veel lagere zangstem gebruikt dan we van hem kennen. Mede daardoor doet de band daardoor op het afsluitende The Night Before denken aan The National.

Riverside laat horen dat uit groot leed mooie dingen kunnen ontstaan. Wasteland is een prachtige en boeiende luisterervaring geworden en geeft bij elke luisterbeurt meer van zijn schoonheid prijs.

Groeialbum. Na tientallen luisterbeurten ontvouwt zich nog regelmatig een detail. Ik heb Riverside al zo hoog staan sinds hun debuutalbum. Ik hoor zoveel van de vorige albums terug, in de gitaarsound, de stem, de hammonds achterin, het rauwe maar zeker ook weer de verfrissende melodieen van het latere werk.

In mijn ogen een volmaakt album waar alles van de heren in zit. 5*, maar dat is persoonlijke smaak.

The night before trouwens een nummer geschreven door Lapaj. Schijnt ook met een solo project te willen komen net zoals Dudas Lunatic Soul... sign me up!

En... wat van de gelijkenis in albumhoes tussen deze en 'memories in my head'?

avatar van Hoedijk
Dit album behoort wat mij betreft tot het beste werk van Riverside. Gelukkig maar, want ik maakte me wel wat zorgen na het matige instrumentale album Eye Of The Soundscape. Maar dit album is een waardige opvolger van Love, Fear and the Time Machine. Het album kent geen zwakke nummers maar als ik toch mijn favorieten mag benoemen zijn dat: Acid Rain, Lament, The Struggle For Survival en Wasteland. Inderdaad hoor ik een vleugje Pearl Jam - Black bij Guardian Angle en western bij Wasteland (zoals eerder Pixies/Surftones dat deden met Cecilia Ann en Muse met Knights of Cydonia). En zoals al genoemd heerlijk melancholisch.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Dubbel bericht verwijderd.

Hoedijk om een bericht te editeren klik je best op het icoon met het potlood. Als je op de tekstballon klikt, citeer je een bericht. Indien je meer informatie nodig hebt, stuur me gerust een pm.

avatar van Alicia
Zanger en (bas)gitarist Mariusz Duda is weer heerlijk op dreef op Wasteland. Dat hij op dit album zelfs alle registers opentrekt, maakt hem voor mij momenteel een van de fijnste zangers in de progressieve rock/metal wereld. De a capella zang , maar ook het mooie vioolspel van Michał Jelonek én de spaghettiwesternmomentjes als de broodnodige sfeerelementen zijn meer dan geslaagd te noemen. Desalniettemin is Michał Łapaj voor mij de kers op de taart! Meer dan voorheen is hij een sfeermaker gebleken, die heel subtiel met zijn toetsenspel het voornamelijk door gitaren gedomineerde geluid van Riverside naar een hoger plan tilt. Ik krijg zelfs kippenvel bij het horen van de prachtige pianoklanken in The Night Before!

Toch heb ik ook paar minder plezierige noten gevonden. Daar waar de 'zware gitaren' een mooi contrast vormen met de rustige en melodieuze passages in Acid Rain, Wasteland, Lament of Vale of Tears, strijkt daarentegen het gitaargeweld in The Struggle for Survival mij een beetje tegen de haren in. In dit nagenoeg instrumentale nummer vind ik, dat wat een hoogtepunt zou moeten zijn: de gitaarsolo van gastmuzikant Maciej Meller, niet zo heel denderend. Voor mij is het dan ook een behoorlijke ‘struggle’ om door dit lange stuk heen te komen.

Al met al is en blijft het razend knap als je op een dergelijke wijze terug kunt komen met zo’n mooi album als Wasteland. Natuurlijk… ik mis nog altijd het fraaie en zeer gevoelige gitaargeluid van de in 2016 plotsling overleden Piotr Grudziński. Voor een vaste groep muziekvrienden daarentegen laat het verlies van een fijne kameraad en goede collega ongetwijfeld nog veel diepere sporen achter en dat voel je heel sterk in de muziek terug. Dit trieste feit had dan ook zomaar de ondergang van Riverside kunnen betekenen. Ik ben daarom heel blij en dankbaar dat Mariusz Duda, toetsenist Michał en drummer Piotr Kozieradzki, weliswaar voorlopig als trio, besloten hebben om samen muziek te blijven maken als een van de meest smaakvolle progressieve rockbands van dit moment.

avatar van Ste*
Oeh wist niet dat er een nieuw album was, snel luisteren.

avatar van Ste*
Een keer geluisterd nu, dus heeft nog wat meer tijd nodig, maar ben al wel positief. De 9 minuten lange instrumentale Struggle for Survival valt me heel positief op (maar ik ben dan ook een sucker voor instrumentaal) en de laatste twee nummers Wasteland en Night Before zijn prachtig.

Ook weer lekker stevig hier en daar.

Topper denk ik!

avatar van stoepkrijt
Deze band had ik eerder moeten ontdekken! Deze combinatie van Porcupine Tree, Dream Theater en Katatonia én een eigen smoel klinkt heerlijk. De snellere en hardere stukken vallen het best in de smaak, de ballads en rustigere passages hebben wat meer tijd nodig om in goede aarde te vallen, maar de composities zijn sowieso fraai.

Momenteel ben ik vooral verzot op The Struggle for Survival (geen tekst en toch zó boeiend van begin tot eind) en Vale of Tears (dat intro! ). Titelnummer Wasteland begint met zijn western-sound ook aardig te groeien én ik begin bijna te smelten op het moment dat de akoestische gitaar in River Down Below na één minuut de regie in handen neemt. Wonderschoon!

Voorlopige conclusie: Riverside knoopt tal van prachtige stukken muziek aan elkaar, maar het hele album moet nog wat rijpen om voor mij tot een echt geheel te gaan voelen. De contrasten tussen hard en zacht, snel en langzaam voelen nu nog wat onnatuurlijk groot.

avatar van Frenz
Mwah, er had best iemand een Marillion alert kunnen geven, daar doet het me helaas net ff teveel aan denken. Iets teveel gedragen, net een tikje teveel pathos, iets té prog.

Gegeven de tragische omstandigheden had ik ook iets meer rauwe emotie verwacht. Anyhow, niet helemaal mijn ding.

avatar van dynamo d
Maandag naar concert in Tivoli Ben benieuwd hoe ze dit album live spelen.

avatar van Rick53
Erg goed concert gehad gisteren van zowel Mechanism als Riverside.
Erg verrast met het oude werk van Riverside; Reality Dream was echt een pareltje om alsnog live te aanschouwen.
Naast dat het geluid soms wat verkeerd over kwam, heb ik een fantastische avond gehad. De nieuwe nummers komen goed uit de verf en vind ik de nummers net nog even beter ná het optreden (had ik ook met Dissolution van The Pineapple Thief).
Vooral Wasteland en Forgotten Lands vond ik uitermate goed. Volgende keer zal ik niet gauw een concert van ze overslaan. Keyboardist was ook vooral de moeite waard.

Toch erg mooi om te zien dat ze toch nog kort en bondig de relatie tussen Piotr willen kenmerken met een kort, maar vooral boeiend woordje. Respect. Ben blij dat ze er vol vreugde staan.

Echte artiesten. 4,5*

avatar van notsub
Het is wel even wennen aan deze nieuwe van Riverside. Met name het gebruik van zijn lagere zangstem en de lange instrumental The Struggle for Survival blijven nog in de weg zitten, maar met nummers als River Down Below en Vale of Tears heeft het album zeker mooie momenten. De voelbare emotionele lading en het thema van het overleven geven Wasteland iets extra's. Riverside lijkt zo de enorme klap te boven te komen en dat is knap.

avatar van Kos
Kos
Hele goeie band, maar het is mij allemaal iets te klinisch.

avatar van 4addcd
Riverside heeft al veel gezichten laten zien en een aardig aantal dingen daarvan bevalt me uitstekend. Misschien is het de leeftijd, maar ik was zeer te spreken over het wat rustigere LF&TTM. Mooie melodieën en erg goed gebruikte stem. Het nieuwe album kwam eigenlijk meteen lekker binnen. Veel herkenbaars, maar ook duidelijk nieuwe dingen en veel variatie. Als je veel verschillende stijlen (rustig en stevig, laag zingen en hoog zingen etc.) hanteert wordt het alleen maar moeilijk om het iedereen naar de zin te maken. Dat lees ik terug in sommige recensies.
Mijn muzieksmaak is enorm breed; van neo-klassiek tot metal tot indie tot ambient. Heerlijk als er veel te beleven valt op 1 album. En dat is precies wat mij goed bevalt. Niet 1 maar verschillende stijlen. Het is niet heel bands gegeven om hier goed mee om te kunnen gaan. Waarom geen 5 sterren? Omdat bijna onmogelijk is om alles mooi te vinden.....maar wel heel veel!

avatar van Eppers
Hoe graag ik het ook wil, ik kan dit maar geen geweldig album vinden. De minste tot nu toe eigenlijk.

avatar van Barney Rubble
Ik schaar me achter Eppers. Best een sterk album, maar ik mis wat van de magie van weleer.

avatar van permafrost
james_cameron schreef:
ik sluit me hier volledig bij aan, het is mooi . prachtig zelfs maar voor mij tevens te dikwijls te soft. ik hoop dan maar dat ze niet dezelfde kant opgaan als Opeth. die band heb ik opgegeven en dat wil ik Riverside absoluut nog niet.

Ik vind het te clean allemaal, er zit geen vuil randje aan.
Het kan me op geen enkele manier boeien.

avatar van frolunda
Op momenten erg sterk maar soms ook wat langdradig,vooral het dynamische,meer rockende gedeelte is best goed.Vooral in het sterke Vale of Tears komt dat goed naar voren.
Wel jammer dat de zang niet al te sterk is,dat doet toch flink afbreuk aan het totaal geluid.
Een voldoende wil ik er nog net aan kwijt maar na twee albums ben ik nog steeds niet overtuigd.

avatar van Metalwou
Het heeft enige tijd geduurd eer ik dit album volledig naar waarde kon schatten. Maar dat is nu wel gebeurd, mijn euro is gevallen zeg maar.
Schitterende melodieën vormen sterke meeslepende songs die van begin tot eind weten te boeien. Het melancholische stemgeluid van Mariosz Duda vind ik heel erg mooi maar ook het toetsenwerk verdient op deze plaat een speciale vermelding.
Alles samen gerekend een topplaat van een topband! Hopelijk gaan ze hiermee nog lang door.

avatar van Hanszel
Door de overwegend positieve reacties hier was ik hier erg benieuwd naar. Kreten als 'harder dan voorgaand werk' en goeie composities en dergelijke leken mij wel een kolfje naar mijn hand. Echter had niemand mij gewaarschuwd voor de stem van de zanger.... Zoals sommigen niets moeten hebben van bijvoorbeeld Billy Corgan en daarom Siamese dream niet te pruimen vinden, heb ik zoiets met deze. Ik vind het te mat. Zacht. Lieflijk ofzo... Ik weet niet, maar melodie+instrumentarium en zang passen niet goed bij elkaar vind ik.

Moet er bij zeggen dat ik 'm maar één keer beluisterd heb, met enige moeite en het instrumentale nummer wel heel sterk vind!

Zal mezelf nog eens dwingen hier vaker naar te luisteren. Misschien als ik de teksten beluister en daar wat interessants in hoor (is bij mij altijd groot pluspunt) dat het toch nog wat wordt.

avatar van Leptop
Mijn eerste serieuze kennismaking met Riverside (Leptop dat meen je niet!!! Jajaja....ik weet het, met mijn muzieksmaak. Mea culpa, je kunt niet alles in 1 keer luisteren ) en dat is bijzonder goed bevallen . Dat smaakt naar meer.