Riverside - Wasteland (2018)

Polen
Label: Inside Out

1. The Day After (1:48)
  2. Acid Rain (6:02)
  3. Vale of Tears (4:48)
  4. Guardian Angel (4:23)
  5. Lament (6:08)
  6. The Struggle for Survival (9:31)
  7. River Down Below (5:40)
  8. Wasteland (8:25)
  9. The Night Before (3:58)
  10. River Down Below [Edit] * (4:26)
avatar van Aproxis
legian, ik ben er nog niet uit. Ik mis voor een relatief lang nummer nog wel een spectaculaire gitaarsolo en ik weet ook nog niet of ik helemaal kapot ben van het gitaargeluid van Meller. Het is allemaal natuurlijk een beetje geforceerd in dit nummer omdat ze zowel tekstueel als qua muziek zelf veel wilde hinten naar nummers in het verleden. Dat maakt het wel een beetje onsamenhangend naar mijn mening. En de zangmelodie wordt een beetje vreemd.

We moeten het in ieder geval niet zien als een voorbode voor het nieuwe album. Maar om 20 jaar Riverside te vieren had in wel iets spetterenders verwacht, maar dat is het nog niet helemaal. Ik denk niet dat Riverside nog echt terug moet willen maar het geluid van de eerste albums. Heavy is prima, maar ze moeten wel progressie boeken. Het derde album in de reality dream trilogy vond ik ook al niet heel goed.

avatar van legian
Het is voor mij meer het sfeerbeeld dat ze met het nummer schetsen. Dat doet me enorm denken aan de periode dat ik de band leerde kennen. Muzikaal is het niet heel bijzonder, maar ze weten wel de juiste nostalgie voor mij te pakken. Daarbij viel alleen de zang me op, die past niet helemaal.

Ik heb nu, niet geheel toevallig, Out of Myself weer opstaan en dan merk je wel echt verschil in stijl en ook kwaliteit. Ze hadden het nummer beter 2 keer zo lang kunnen maken om de verschillende geluiden goed te kunnen uitwerken. Of het simpeler houden. Nu proberen ze wat te veel inderdaad.

Van mij mogen ze best wel weer wat harder en steviger. Ik hoop nog steeds op een vervolg van ADHD.

Maar goed, het is de single voor een verzamelalbum, niet voor nieuw studio werk. Dus er is nog hoop .

avatar van Alicia
Ik ben niet onder de indruk van deze nieuwe single. Ik vind de melodie niet zo bijzonder. Meller voegt toch een ander sfeerbeeld aan de muziek toe. En op zo'n moment van een soort 'teruggrijpen naar het verleden' mis ik het fraaie, harmonieuze gitaarspel van Piotr Grudziński, het baken van serene rust in de muziek. Het hoeft van mij dus ook niet steviger, maar het mag natuurlijk wel (want wie ben ik) alleen vind ik de meer 'rustige' composities van Riverside vaak veel mooier en die passen ook beter bij zanger Mariusz. Ben zelf geen al te groot liefhebber van ADHD, maar dat betreft niet de stevigheid ervan.

Maar hey, ik ben blij dat de band zo doorpakt met 'van alles en nog wat' en wacht met smart op dat echte nieuwe album!

Single is inderdaad niet Wauw , maar ik kijk toch stiekem uit naar hun nieuwe plaat ...

avatar van Aproxis
Alicia schreef:

Exact dat. Maar Meller moet het wel kunnen hoor, die heeft dat bij Quidam ook wel bewezen. Ik denk echter dat ze beter kunnen doorgaan op wat ze inzetten met wasteland, maar dan met iets meer gitaarsolo’s. Piotr is niet 1 op 1 te vervangen, bij hem voel je echt dat hij zijn ziel en zaligheid in het spel legt. Dan moet je ook niet proberen om die muziek te spelen. Zoals legian ook zegt vind ik de manier van zingen ook niet helemaal bij het nummer passen. Maar het is maar een extraatje op een verzamelaar die ik waarschijnlijk niet koop. Ik koop alleen studio-albums of goede live registraties. Wat dat betreft mag dat nieuwe studioalbum inderdaad wel komen TONYLUNA