Meredith Monk - Dolmen Music (1981)

Neoklassiek
Label: ECM

1. Gotham Lullaby (4:19)
  2. Travelling (6:18)
  3. The Tale (2:51)
  4. Biography (9:32)
  5. Dolmen Music: I) Overture & Men's Conclave, II) Wa-Ohs, III) Rain, IV) Pine Tree Lullaby, V) Calls, VI) Conclusion (23:40)
The Light
Grappig: Toon en Paalhaas geven een 4.5, en blabla een 1.5... daar word ik nieuwsgierig van.
Wat moet ik hiervan denken (muzikaal gezien)?

avatar van Paalhaas
Meredith Monk is (samen met Diamanda Gálas) toonaangevend geweest als het gaat om 'stembandexperimenten'. De eerste 4 nummers zijn nog met instrumentale begeleiding, maar de klapper, het slotstuk, bestaat vrijwel geheel uit zang (9 personen) en bevat alleen wat cello-begeleiding in het middenstuk. Echt een uniek nummer en het is geweldig hoe muzikaal het geheel klinkt. Vooral de climax is erg indrukwekkend. Verplichte kost voor avontuurlijke luisteraars die nieuwe dingen willen ontdekken, al zal het waarschijnlijk lang niet iedereen bevallen. Sommige zang hier kan als erg irritant worden ervaren, daarvan getuigt blabla's stem.

The Light
Ha, bedankt! Klinkt interessant, hier ga ik maar eens naar op zoek.

avatar van Toon1
Echt een geweldig plaatje dit. Heb nog nooit zoiets gehoord, een must voor, zoals Teun al zegt, avontuurlijke luisteraars . Dat laatste nummer .

avatar van korenbloem
ik kom net eigenlijk tot de conclusie dat hier toch echt 5* horen te staan. Een prachtige ervaring, wat je niet meer los laat.

Meredith monk laat een muzikaal landschap horen op dit album wat ongekend is. Ik luister met verbazing naar de tonen en het spelen van haar stem (heeft dit trouwens ook een officiële naam in de muziek wetenschap). Maar als je daar niet genoeg aan hebt, luister dan maar eens heel gefocust op de "instrumentale begeleiding die onder de stemband experimenten door klinken, dit is alleen al een compleet genot op zich. De sound doet erg middeleuwse en gothisch aan.

The voice is a language, a world of continuing discoveries (meredith monk)

Zeker weten hier hoort 5* te staan

avatar van Pooiertje
The Tale is misschien wel het kutste nummer dat ik ken .

avatar van John Doe
Ik krijg positieve kriebels van dat nummer en sterk werk dit album vind ik. Ben benieuwd naar meer van haar.

avatar van dj maus
Midnight in a perfect world.

Misterfool
Minimalistische muziek die niet zelden doet denken aan label-genoot Steve Reich . Er ligt veel nadruk op het stemgebruik. Hoewel ik de manier waarop vocalen voor inkleuring zorgen erg verrassend en origineel vind, loop ik ook niet helemaal weg met de muziek . Een interessant album waarbij ik blij ben dat ik heb leren kennen, maar ik niet verwacht dat er veel luisterbeurten zullen volgen.

Prachtig album dat ik al I dejaren 80 heb aangeschaft. Turtle Dreams is nog zo'n mooi album. Van het klasse label ECM, dat nat de jazz in deze tijd ook met neo klassiek begon (ook Arvo Part)