Dynazty - Firesign (2018)

Zweden
Metal / Rock
Label: AFM

1. Breathe with Me (4:06)
  2. The Grey (4:01)
  3. In the Arms of a Devil (4:20)
  4. My Darkest Hour (3:35)
  5. Ascension (6:07)
  6. Firesign (4:01)
  7. Closing Doors (5:06)
  8. Follow Me (3:36)
  9. Let Me Dream Forever (4:04)
  10. Starfall (4:23)
  11. The Light Inside the Tunnel (6:09)
avatar van Dukebox
Superlekker metal-album (of hoe je de muzikale stroming ook zelf wil noemen) van de heren die al een aantal CDs aan de weg timmeren. Er zitten hier wat opvallende elementen aan:
1) De zanger heeft echt een geweldige strot, en niet voor niets heeft Amaranthe deze knul ook geconfisceerd voor hun recente plaat. Ik heb een aantal albums teruggeluisterd, en ook die zijn wat de man betreft al de moeite waard. Gewoon nog beter dan die Lou Gramm van Foreigner vroeger.
2) Zoals Ozric al aangaf in een recensie van de vorige plaat: gaaf hoe ook de dubbelbass niet gespeeld is met dubbelbasspedaal of twee bassdrums maar met een gongdrum. Supergave drumsound, en subtiel gebruik van de dubbele bass. Ik weet niet wat het is, maar die knakker slaat zich heerlijk door het album heen.
3) de composities en productie lopen als een klok. Veel afwisseling, terwijl de sound wel redelijk hetzelfde blijft, nummer na nummer. Ja natuurlijk zit er wat overdadig vet aan, maar alle nummers nestelen zich zonder moeite in je hoofd, en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat ik hier de eerste melding moet doen van een heerlijke plaat. En er zit zeker ook best wat prog in, prima gemixt met het recht toe recht aan werk.
4) er zitten eigenlijk geen fillers of slechtere nummers in, alleen het laatste nummer verloopt wat onopvallender.
Het enthousiasme en plezier spat er echt vanaf, ook als je de video's van de heren ziet. Laten we hopen dat de zanger niet teveel tijd verdoet bij Amaranthe, want deze heren maken werk dat mij qua complexiteit, muzikaliteit en melodie veel meer kan bekoren dan Amaranthe. Wel opvallend dat de zangeres aldaar ook al een veel beter nummer aflevert in samenwerking met Arion dan bij Amaranthe. Maar dat terzijde.
Een echt ijzersterke plaat van Dynazty.

avatar van Dream Theater
Mijn melodieuze rock cd van 2018. Heerlijke nummers, geweldige zanger en sublieme sound.

avatar van lemon
Geweldig album, mooi op de grens van metal en melodieuze rock. Het duurde bij mij wel een paar draaibeurten voor het kwartje viel want ik moest wennen aan de overvolle productie maar daarna werd het een echte groeiplaat. Zoals al eerder gezegd is de zanger een geweldenaar en de songs zijn zonder uitzondering ijzersterk. De volle score dus van mij. Ik ben zeer benieuwd naar de andere albums van deze band.

avatar van Gerards Dream
Zeer genietbare metal rock uit Abbaland. Heerlijke degelijke muziek vloeit de oren in. De muzikanten kinken erg gemotiveerd hetgeen een prima drive oplevert. Heerlijke uptempo klanken die de zorg van alledag even doen vergeten. Een heel album lang weten ze deze sfeer vat te houden. Het is al het ware toverbal die van kleur verschiet die steeds mooi is. Hierdoor is sprake van een mooie continuïteit die me geboeid laten luisteren. Tevens is de boel qua geluidskwaliteit na behoren en vormt een reden om naar huis te schrijven. Kortom; een heel prettig album die snotverdorie voorbij is voordat je er erg in heb.