Tangarine - Because of You (2018)

Pop / Folk
Label: Excelsior

1. Lemonade Sky (3:58)
  2. Cracks (5:25)
  3. Nobody Wants to Be the One (3:31)
  4. Ribbons (3:40)
  5. No Need to Worry (4:55)
  6. Echoes (5:03)
  7. Stranger (4:38)
  8. Cold Hearted Road (4:21)
  9. I Can Let You Go (4:08)
  10. Because of You (1:58)
  11. Shallow River (4:59)
  12. Heartbreak (3:25)
avatar van Mausie
Mausie (crew)
Mooie albumhoes! Vorig jaar meegegaan naar een optreden in de Kleine Komedie, omdat er een kaartje over was. Vond het toen wel vermakelijk, maar echt pakken deed het mij niet op mss 2 nummers na. Ik zit nu een paar nummers te luisteren, maar heb hetzelfde probleem als live. Het klinkt niet slecht, maar het blijft ook anoniem.

Hendrik68
Speel het nieuwe album af en draai There and Back er direct achteraan. Meer hoef ik eigenlijk al niet meer te zeggen. Alles wat There and Back was, mist deze plaat: krachtig melodieus en eenvoudigweg een plaat van internationale allure, ja zeg maar rustig een mini-klassieker. Nummers als New York, My Friend, Until a river came by komen nog geregeld in me op en fluit ik luidkeels als ik over straat loop. Hoe anders is het nu. De heren hadden een hoop te verwerken. De een is net vader geworden en de ander net gescheiden. Van de week gaven ze in de krant al aan dat het wel erg lastig was deze 2 emoties samen op 1 plaat te krijgen. Dat is helaas ook niet gelukt. Slecht is de plaat absoluut niet, maar het is een beetje vlees nog vis en het ontbeert vooral pakkende melodieën. De countrystijl op een bedje van de Everly Brothers op There and Back was een schot in de roos en een perfecte basis om op voort te borduren. Die stijl hadden ze vast moeten houden en met lichte variaties in de sound hadden ze hun privé sores veel meer smoel kunnen geven. Ze hebben best een hoop te vertellen, maar helaas gaat het het ene oor in en het andere uit. Gauw terug naar There and Back mannen! Trek die cowboylaarzen weer aan. Jullie kunnen zo veel meer en dat gaan jullie laten zien ook.

avatar van Ludo
buiten het (vrij geniaal) bij elkaar gejatte Joe Walshy openingsnummer, hoor ik ook niet veel soeps.

Ik ben juist ontzettend enthousiast over deze plaat. Op de een of andere manier ontsnapte hij mij vorig aan de aandacht, maar in de afgelopen weken heb ik hem vele malen mogen beluisteren. Alles klopt wat mij betreft, van de werkelijk sublieme hoes tot de melancholische en boeiende muziek. In het bijzonder komen de afzonderlijke instrumenten goed tot z'n recht, zoals de steel guitar en blaasinstrumenten. Waar ik normaal gesproken de hoogtepunten op een album kan aanwijzen, gaat dit voor 'Because of You' niet op: elk nummer deed mij meer verlangen naar de volgende. Hopelijk volgt een album dat in kracht, emotie en dynamiek verder gaat op deze weg. Was het vaak veel Simon & Garfunkel (niets mis mee, hou ik ook van), wat meer Pink Floyd en Neil Young past de band goed.

Voor mij is 'Because of You' het beste album van Tangarine tot nu toe. Een aanrader. We beginnen met 4,5*

avatar van nlkink
Tot en met There And Back uit 2016 liep het leven van Sander en Arnout Brinks synchroon. Because Of You is een weerslag van de periode erna waarin één van de twee vader werd en de ander zijn relatie beëindigd zag. Als gevolg daarvan werd het componeren van nieuw materiaal iets meer een uitdaging wellicht. Op zich denk ik dat de broers er goed doorheen zijn gekomen maar ik kan me voorstellen dat het album iets meer een worsteling is geweest om te maken. Iets minder toegankelijk dan de voorganger maar nog altijd grote klasse.