Soft Machine - Hidden Details (2018)

Rock / Jazz
Label: MoonJune

1. Hidden Details (7:36)
  2. The Man Who Waved at Trains (5:00)
  3. Ground Lift (5:21)
  4. Heart Off Guard (2:29)
  5. Broken Hill (3:49)
  6. Flight of the Jett (2:12)
  7. One Glove (4:30)
  8. Out Bloody Intro (2:41)
  9. Out Bloody Rageous, Pt. 1 (4:56)
  10. Drifting White (1:47)
  11. Life on Bridges (8:05)
  12. Fourteen Hour Dream (6:24)
  13. Breathe (5:04)

avatar van Barney Rubble
Erg sterke terugkeer van Soft Machine. Ditmaal met Theo Travis op de Saxofoon. Zelfs de remake van Out Bloody Rageous is smaakvol.

avatar van RuudC
Een nog redelijk album waarmee wat mij betreft het hoofdstuk Soft Machine wel afgesloten mag worden. Er hoeft hier duidelijk niets meer gepresteerd te worden en dus straalt dit album meer plezier uit. Ook nu kan ik er weinig meer van maken dat het prima voor de achtergrond is. Het is niet zo jazzy als in de vroege dagen. Het neerzetten van de juiste sfeer is waar het om draait. Niet slecht, niet bijzonder. Het cijfer zegt het eigenlijk wel.

Tussenstand:
11. Rubber Riff
12. Bundles
12. Spaced

avatar van lennert
Ik ben gedurende deze marathon er nogmaals achter gekomen dat jazz gewoon echt niet mijn ding is, maar in het omvangrijke oeuvre heeft Soft Machine mij gelukkig een aantal keren positief verrast. Hidden Details verrast me niet per se qua materiaal, maar het valt wel positief op dat de band in deze tijd nog steeds klinkt alsof er weinig veranderd is. Iets betere productie, maar nog steeds technisch en compositorisch vergelijkbaar met de hoogtijdagen. Mijn kopje thee is het niet, maar het is ergens wel te prijzen hoe de band zo lekker consistent blijft.

Eindstand:
12. Rubber Riff 2*
13. Spaced 0.5*
Gemiddelde: 3,12*

avatar van jurado
lennert! Om nou te zeggen dat je door het luisteren van deze marathon er (nogmaals) achter komt dat jazz niet je ding is, vind ik wel kort door de bocht.

Al zou je jazz willen leren luisteren, dan is Soft Machine nu niet het eerste voorbeeld wat ik mensen zou adviseren.
Alsof je zegt; Metallica vind ik niet zo leuk, metal is niet mijn ding.
Of is dit een verkeerde vergelijking?

Enfin, bedankt voor weer een gave marathon.

avatar van lennert
jurado schreef:

Alsof je zegt; Metallica vind ik niet zo leuk, metal is niet mijn ding.
Of is dit een verkeerde vergelijking?

Enfin, bedankt voor weer een gave marathon.

Hehe, je hebt een punt, maar ik probeer jazz af en aan al sinds mijn 18e levensjaar af en toe en kom niet verder dan dat ik af en toe de invloeden in bepaalde bands leuk vind. Ik dacht bij Soft Machine in eerste instantie dat het meer proggy zou zijn

Maar goed, over naar The Pentangle, blijkt dat die band ook jazzy is.