Gas - Königsforst (1999)

4. Untitled (6:34)
  5. Untitled (15:17)
  6. Untitled (10:22)
Ik Doe Moeilijk
Heerlijk album, ongelooflijk dat er nog geen berichten geplaatst zijn. Dit is ambient techno op zijn best, escapisme ten beste. Heerlijke volle sounds en hypnotiserende 4/4 basskicks. Aanrader!
Jammer eigenlijk dat er relatief weinig aandacht is voor Mille Plateaux op MuMe, terwijl er toch veel boeiende dingen op dit label gebeurd zijn.

avatar van Bruno Banani
Zo, wilde eigenlijk op 4,0 inzetten, maar vond gemiddelde zo laag voor dit monument voor ambient techno dat ik er maar 4,5 van gemaakt heb.
En dat is ook wel terecht eigenlijk...

avatar van KampF
Wat ontzettend mooi zeg, de eerste vergelijking die ik wilde stellen was met The Coldest Season, maar dan minder gruizig. Heerlijke bassen.

ElMeroMero
Na gisteren deze plaat enigszins intensief beluisterd te hebben, moet ik concluderen dat mijn vorige waardering nogal aan de lage kant was. Naarmate de plaat vorderde, raakte ik erg begeesterd door de variatie, klankkleur en dynamiek die Voigt in zijn composities ingebracht heeft. Wat hij met Gas begon, krijgt op deze plaat eigenlijk vaste smoel.

En het is een verdomd schoon stukje smoel geworden

Zauberberg blijft tot nader orde mijn favoriet, maar dat zou in de nabije toekomst zomaar kunnen veranderen.

avatar van Mindshifter
Briljant. Een uur lang op de bank diep trippen op die prachtige klanken. Een absolute parel.
En de box Nah Und Fern is helemaal om een (spreekwoordelijke) harde plasser van te krijgen. Weer eens een zeldzame *5.

avatar van John Doe
Mijn favoriet van de vier albums uit de ''Nah und Fern'' box. Het ligt allemaal dicht bij elkaar maar deze komt het meest in de buurt van een 5 sterren rating. De andere drie hebben wat donkere tracks ertussen staan itt deze. Iets waar ik opzich niet vies van ben, maar Königsforst is zoeen sterke cohesieve vredige trip (zonder saai te worden). Misschien als geheel niet het interessantste, maar heeft wel het fijnste gevoel. Prachtig.

De titel verwijst naar een groot natuurgebied aan de rand van Keulen, de stad waar de producer vandaan komt. Zo te horen heeft hij daar een mooie tijd beleeft.

avatar van rubuh
Van de vier steken wat mij betreft deze en Zauberberg er een flink stuk bovenuit. De sfeer en finesse druipen er vanaf. Prachtige wandelingen door bossen van vormen en kleuren, heuvels van sfeer en geluid. Afzonderlijke vormen bestaan niet meer. Ze lopen uit en in elkaar over, alles is aan elkaar gelijk maar toch anders. Na een tijdje sta je stil en kijk je om je heen om te besluiten welke richting je op gaat lopen. Nieuwe richting, nieuwe vormen, nieuwe kleuren, nieuwe track. Zware geluiden zijn nog nooit zo subtiel gebracht. Zo subtiel dat je vaak niet eens zeker bent of je ze nou daadwerkelijk hoort, of dat je ze erbij verzint. Ik heb er nu toch al wel een behoorlijk aantal wandeluren op zitten, maar nog steeds kan ik me verbazen over deze muziek. Prachtig.

avatar van MJ_DA_MAN
Donkerder en mysterieuzer dan Pop, maar niet minder kwalitatief en vooral niet minder pakkend. Heb nooit veel woorden over dit soort ambient, wel vind ik het wat jammer dat nummer 4 vrijwel hetzelfde klinkt als nummer 2, maar dat wat korter. Anyway, dit zorgt natuurlijk niet voor minpunten:

avatar van Poa
Poa
MJ_DA_MAN schreef:

Nummer 3 van het debuut klinkt ook vrijwel identiek, maar dan zonder beat. Iets te vaak gerecycled lijkt het wel.

avatar van Maiky
Unaniem lovende reacties hier, die ik grotendeels onderstreep. Het wikkelt je in een donkerbruine, zachte, pluizige deken en laat je niet meer gaan. Wat mij echter een beetje tegenstaat is een nare bijsmaak die ik hier en daar krijg. Dat heeft in zekere zin niets met de kwaliteit van de muziek te maken (of juist alles), maar dat maakt dat mijn score toch wat lager uitvalt. Het is een bijsmaak die ik simpelweg niet kan omschrijven. De organische sound klinkt me net iets te weeïg in de oren.

avatar van Poa
Poa
Veel naar Gas geluisterd deze week, en met name de machtige opener van dit album maakte weer veel indruk. Vooral die bastonen bevatten erg veel gevoel.

avatar van rubuh
Poa schreef:

Dit zit m in de Nah Und Fern compilatie... Op de originele albums gaat dit niet op gelukkig omdat Gas - 3 daar een andere track is die niet op Nah Und Fern staat (net als Konigsforst A1 en D1 trouwens). Er wordt minder gerecycled, en dat maakt de originele albums zo mogelijk nog beter

avatar van John Doe
Originele album is het best inderdaad. Heb zelf de Nah und Fern compilatie, maar die originele plaat is eigenlijk begeerlijker.