Burning Witches - Hexenhammer (2018)

Zwitserland
Label: Nuclear Blast

1. The Witch Circle (1:28)
  2. Executed (3:41)
  3. Lords of War (3:37)
  4. Open Your Mind (5:17)
  5. Don't Cry My Tears (4:57)
  6. Maiden of Steel (4:17)
  7. Dungeon of Infamy (0:41)
  8. Dead Ender (5:09)
  9. Hexenhammer (6:42)
  10. Possession (4:06)
  11. Maneater (3:54)
  12. Holy Diver (4:02)
  13. Self Sacrifice * (3:57)
  14. Don’t Cry My Tears [Acoustic] * (4:27)
avatar van Dream Theater
Geen super cd maar Executed en Hexenhammer zijn nummers die ik niet meer uit het hoofd kan krijgen. Vet!

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Gooi Manowar, Dio, Iron Maiden en Judas Priest door elkaar, tover de bandleden om tot een volledige bezetting powervrouwen en je hebt Burning Witches, een Zwiterse heavy metal-band die redelijk wat jaren alweer garant staat voor het uitbrengen van pittige, oerdegelijke, traditionele metal die behoorlijk gedrenkt is in vooral de jaren '80 getuige de invloeden uit o.a. de NWOBHM.

Wat de band zo onweerstaanbaar maakt, is het feit dat ze absoluut zonder problemen de ene na de andere oorwurm weten te produceren, getuige deze tweede langspeler Hexenhammer.
Iedere fan van traditionele heavy metal moet eigenlijk gewoon tot blinde aanschaf overgaan, want dit is gewoon top!

Opgericht door de Zwitserse gitariste Romana Kalkuhl, debuteerde dit gezelschap in 2016 met hun gelijknamige debuut Burning Witches en wisten ze meteen de aandacht te vestigen op vooral hun imago, namelijk dat vrouwen in het huidige heavy metal-klimaat overduidelijk zonder problemen hun eigen stempel weten te drukken met het produceren van zeer catchy, klassiek georiënteerde heavy metal en daarin automatisch hun mannetje staan.

Naast Romana, zijn de constante factoren binnen de band al die jaren gebleven bassiste Jeanine Grob en drumster Lala Frischknecht en hebben ze door de jaren heen o.a. versterking gehad van de Nederlandse gitariste Sonia "Anubis" Nusselder die tevens degene was die ervoor zorgde dat Burning Witches een geweldige opvolgster wist in te lijven, na het vertrek van vorige zangeres Seraina Telli. En met niemand minder dan metalgodin en -brulboei Laura Guldemond wist de band met het aantrekken van deze huidige zangeres zowaar ervoor te zorgen dat Burning Witches, naast Sonia, een Nederlands tintje kreeg.
Helaas is Sonia ondertussen alweer uit te band gestapt en staat de Zwitserse Larissa Ernst nu voor haar in de plaats.

Ten tijde van Hexenhammer, had Sonia de plaats ingenomen van voormalig gitariste Alea Wyss en Hexenhammer is dan ook haar debuut van voor de rest een band die op deze tweede langspeler al klinkt als een geöliede machine.
De grap is dat de belangrijkste en grootste troef binnen de band op dat moment zangeres Seraina blijkt te zijn. Ze weet al te overdonderen op het debuut, maar haar vocale prestatie op opvolger Hexenhammer is er ook eentje waar je u tegen kan zeggen.
Want ondanks dat ik Laura heel hoog heb zitten en ze qua imago de perfecte opvolgster is voor Seraina, moet ik eerlijkheidshalve toegeven, dat ik Seraina met gemak nog hoger heb zitten. Want wát een belachelijk goede zangeres is dit zeg!! Met gemak weet ze de ene na de andere uithaal te produceren en haar zangkwaliteiten klinken zo heersend en groots, dat het werkelijk gewoon doodzonde is, dat deze dame tegenwoordig in een halslachtig progrock-bandje zit. Seraina is namelijk geboren om als frontvrouw in een metalband door het leven te gaan als wat mij betreft de nieuwe Doro. Wat?? Seraina maakt gehakt van Doro, met alle respect !
Luister maar naar tracks als "Executed", "Lords of War" (werkelijk die stoere uithalen op dit nummer zijn fenomenaal) en uiteraard hét prijsnummer, namelijk titelnummer "Hexenhammer". Vooral die laatste staat nu al ergens in mijn top 50 van beste metalnummers allertijden!
ook de "Holy Diver"-cover wordt met tien vingers in de neus gebracht en is een toffe ode aan de Dio-klassieker.

Concreet: als je van traditionele heavy metal houd en je hebt lak aan originaliteit, check Burning Witches dan vooral uit. Ze hebben vooralsnog vier toffe platen uitgebracht die allemaal de moeite waard zijn. Maar begin wat mij betreft met Hexenhammer, al is het alleen maar vanwege het fenomenale titelnummer.