Lethal - Poison Seed (1996)

Label: Massacre

1. Down (5:52)
  2. Bitter Taste (5:00)
  3. Born (4:20)
  4. Walking Wounded (4:17)
  5. Poison Seed (5:32)
  6. Watch Me Feed (5:18)
  7. Meaning (5:45)
  8. Now (3:35)
  9. Your Favourite God (5:24)
  10. Odd Shaped Pearl (3:30)
avatar van Ricardo74
Totaal ander album als Programmed. Zijn voorganger was te vergelijken met de oude Queensryche. Dit is nergens mee te vergelijken. Dit album is totaal anders qua songs en klank. Maar daarom niet minder goed. Er wordt op dit album gebruik gemaakt van contrabas, viool en veel akoestische gitaar. Er staan hardere nummers op maar ook veel rustig materiaal. Het laatste nummer is zelf puur klassieke muziek. In de meeste recenties wordt dit album de grond in geboord maar dat is onterecht. Het is een album wat je niet na 1 of 10 luister beurten kan beoordelen. Dit album moet groeien. De heren laten prachtige songs horen en bewijzen dat ze muziekaal een heel stuk gegroeid zijn. Verwacht daarom ook geen Programmed deel 2!! Je krijg daarintegen wel een heel afwisselende plaat. Geef dit album de tijd en hij zal alleen maar groeien!

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Hun debuutalbum Programmed uit 1990 was een geweldig huzarenstuk in de stijl van de oude Queensrÿche en een hele tijd geleden mijn inzending voor de topic Het Metal Album van de Week. De EP Your Favorite God uit 1995 (!) vond ik al minder maar had nog zijn charmes. Er zat vijf jaren tussen met zijn invloed op de groep. Ook was één van de gitaristen van het eerste uur, Dell Hull, al vertrokken.

De grootste troef van Lethal blijft nog altijd zanger Tom Mallicoat, de hoge uithalen zijn er niet meer bij maar ik voel onmiddellijk zijn klasse in de zanglijnen. Toch is dit album heel anders dan Programmed door de iets zwaarder klinkende gitaren in de stevige nummers: Bitter Taste, Walking Wounded, Watch Me Feed. Luister maar eens naar de slepende gitaarlijnen in Bitter Taste en zeker Meaning. Het gaat er iets bedaarder aan toe en soms lijk ik stukjes Grunge te horen. In de kalme nummers komen hun breed spectrum en songschrijverskwaliteiten naar boven: Born, Poison Seed, Now. Het laatste nummer is bizar en atypisch Metal maar mooi gedaan.

Qua geluid is het een enorme stap zijwaarts van Progammed, weeral die naam, en dat is logisch gezien de vijf à zes lange jaren tussen hun twee albums. Ik ondervind voorlopig en na een paar luisterbeurten nog moeite om dit met volle goesting op te lepelen. Misschien was hun debuut te goed, dat kan ook een nadeel zijn. Ik mis die geweldige gitaarlijnen en die punch van hun debuut. Ik respecteer wel hun wens om iets anders te doen.