Holocaust - Live (Hot Curry and Wine) (1983)

Label: Edgy

1. No Nonsense (4:48)
  2. Smokin' Valves (5:56)
  3. Long the Bell Will Toll (3:43)
  4. Jirmakenyerut (3:55)
  5. Small Hours (3:53)
  6. Forcedown Breakdown (6:15)
  7. Heavy Metal Mania * (5:02)
  8. Nightcomers (4:30)
  9. Lovin' Feelin' Danger (3:56)
  10. Death Or Glory (3:38)
avatar van Sir Spamalot
Al te vaak zijn livealbums een verzameling greatest hits geweest of een afsluiting van een periode. In onze dagen zijn er groepen die om de haverklap live-albums of dvd's uitbrengen, in de oude dagen bracht men na vier of vijf albums een livealbum uit. Toch zijn er uitzonderingen.

Live (Hot Curry and Wine) komt uit na één album (The Nightcomers) en enkele singles of EP's , van The Nightcomers staan hier trouwens maar twee nummers op met Smokin' Valves en Nightcomers. Plaats en datum van de opnames? Edinburgh 10 september 1981. Net zoals bij de EP Live From the Raw Loud 'n' Live Tour lijken een aantal nieuwe nummers op te staan waaronder een paar bijzondere. Jirmakenyerut is een mooi instrumentaal nummer, The Small Hours wordt jaren later gecoverd door Metallica, Heavy Metal Mania krijgt dezelfde eer maar dan van Gamma Ray. Muzikaal is dit volbloed NwoBHM zonder poespas of franjes maar met rauw klinkende gitaren en sterke riffs, de zanger heeft een monotoon stemgeluid met een gemeen trekje. Ik kan hier van genieten, hoewel deze versie van het nummer Nightcomers enkel uit gitaar feedback lijkt te bestaan.

De originele versie uit 1983 bevat de eerste acht nummers, Metal Blade brengt deze in 2000 op cd uit met twee bonustracks, Sanctuary gooit er in 2003 nog een bonus cd bij met de soundtrack van de video Live From the Raw Loud 'n' Live Tour. Belangrijk om de versie van The Small Hours, volgens mij op geen enkel ander album van hen te vinden.

avatar van Zagato
Loop hier via via tegen aan, o.a. vanwege de Metallica cover van The Small Hours. De zang doet me op een of andere manier aan Ace Frehley denken. Leuk om dit soort proto thrash te horen (niet op elk nummer van toepassing overigens).