Anna St. Louis - If Only There Was a River (2018)

Folk

7. Hello (2:45)
  8. Freedom (3:09)
  9. Mean Love (4:01)
  10. Wind (3:18)
  11. If Only There Was a River (3:03)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Anna St. Louis - If Only There Was A River - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Folkie uit Los Angeles slaat op knappe wijze een brug tussen stokoude folk en eigentijdse Amerikaanse rootsmuziek
Toen Anna St. Louis vorig jaar opdook met haar eerste EP wist ik het al: "dit wordt een hele grote". De jonge singer-songwriter uit Los Angeles moest het vervolgens nog wel even waar maken met haar volwaardige debuut en doet dat nu op indrukwekkende wijze. Ze heeft haar plaat voorzien van een mooie maar ook avontuurlijke instrumentatie en voorziet deze vervolgens van vocalen die van alles met je doen. If Only There Was A River combineert ook nog eens op fraaie wijze invloeden uit een ver verleden met invloeden uit het heden, waardoor Anna St. Louis iets toevoegt aan alles dat er al is. Knap.

Anna St. Louis ontdekte ik bijna een jaar geleden, nadat ze op de website musicmeter.nl (aanrader) werd omschreven als “Mazzy Star met een country twist”. Het maakte me direct nieuwsgierig, want Mazzy Star is een van mijn favoriete bands en voor country heb ik absoluut een zwak.

Uiteindelijk hoorde ik op haar debuut EP, die overigens alleen op cassette (!) en digitaal werd uitgebracht vooral folk, maar dankzij de flirts met blues, country en vooral psychedelica was de omschrijving op musicmeter.nl zo af en toe toch treffend.

Alle reden dus om uit te kijken naar het volwaardige debuut van Anna St. Louis en dat debuut is nu verschenen. If Only There Was A River opent direct prachtig met een intro waarin een warm klinkende akoestische gitaar gezelschap krijgt van strijkers, die af en toe een rare vervormde twist mee krijgen. Het zorgt er voor dat alle aandacht uit gaat naar de muziek van Anna St. Louis wanneer ze begint te zingen.

Dat was op haar EP een reden voor alle aandacht en dat is het nog steeds. Als Anna St. Louis gaat zingen wordt je direct een aantal decennia terug geworpen in de tijd en meegenomen naar de oude folkies die in de jaren 60 de heuvels rond Laurel Canyon bij Los Angeles bevolkten. De zang van Anna St. Louis heeft iets bezwerends en donkers, maar haar stem is ook gewoon mooi en klinkt bovendien urgent, waardoor er niet veel tijd nodig is om van haar debuut te gaan houden.

De muzikante die werd geboren in Kansas, maar inmiddels Los Angeles haar thuisbasis noemt, maakte haar eerste EP nog in haar eentje, maar riept voor haar debuut de hulp in van onder andere Kyle Thomas (King Tuff) en Kevin Morby, die de plaat produceerden, en van drummer Justin Sullivan (Night Shop) en multi-instrumentalist Oliver Hill (Pavo Pavo), die If Only There Was A River hebben voorzien van een ingetogen, maar ook veelkleurig klankentapijt.

Net als op haar eerste EP kiest Anna St. Louis op haar eerste album vooral voor invloeden uit de folk en het is de Amerikaanse folk uit een ver verleden. De Amerikaanse muzikante ontsnapt echter makkelijk aan het etiket retro, door allerlei invloeden aan haar muziek toe te voegen, waaronder ook dit keer flink wat invloeden uit de country en de psychedelica. Het zorgt er voor dat de muziek van Anna St. Louis zowel stokoud als eigentijds kan klinken en dat is knap.

Anna St. Louis neemt op If Only There Was A River af en toe de tijd voor de instrumentatie, waardoor haar zang beter uit de verf komt en zich steeds nadrukkelijker opdringt. De songs van de Amerikaanse singer-songwriter zouden ook door Nico en door Mazzy Star kunnen zijn vertolkt, maar Anna St. Louis vindt het perfecte evenwicht tussen bezwering en verleiding.

If Only There Was A River is ook nog eens een plaat die uitnodigt tot volledig uitpluizen, waarbij je steeds meer bijzondere dingen hoort. Het debuut van Anna St. Louis is voorzien van een donker en broeierig geluid, maar het is ook een geluid vol bijzondere wendingen en onderscheidende accenten. Wat voor de instrumentatie geldt, geldt ook voor de stem van de singer-songwriter uit Los Angeles. Anna St. Louis kan op haar debuut alle kanten op en overtuigt net zo makkelijk in een indringende folksong als in een losjes gespeelde countrysong.

Haar eerste EP liep wat mij betreft al over van de belofte, maar al het talent komt er op If Only There Was A River uit, en hoe. Het is een plaat die in een week tijd is uitgegroeid tot een plaat om te koesteren en de groei is er nog lang niet uit. Het is momenteel dringen binnen de Amerikaanse rootsmuziek, maar ook dit is een talent om zeer nadrukkelijk in de gaten te houden. Erwin Zijleman

Bij First Songs ben ik eigenlijk nooit meer verder gekomen dan een vluchtige beluistering inclusief positieve opmerking (Mazzy Star met een country snik). Dat was een jaar geleden.

If Only There Was a River is dus een hernieuwd kennismaking, maar nu geen vluchtige beluistering. Het broeierige sfeertje bevalt me wel. Haar zang idem.

Toch weet het me nog niet volledig in te pakken. Misschien zijn daar nog heel wat meer draaibeurtjes voor nodig. De vraag is of dat gaat lukken. weet ze het deze keer wel voor elkaar te krijgen mij in te pakken met haar sobere nummers.

avatar van Ducoz
Ik hoor 'pops' Morby ook wel terug in haar manier van zingen en opbouw van teksten. Is dat een gekke vergelijking? Of doe ik haar daar te kort mee.