Marble Sounds - The Advice to Travel Light (2018)

Belgiƫ
Label: Zeal

1. The Advice to Travel Light (3:53)
  2. In Time (3:39)
  3. Speeches (3:57)
  4. Anyhow (Even Now) (3:54)
  5. About You (2:16)
  6. 39 (4:02)
  7. Fire in the Lake (3:55)
  8. The Road (3:09)
  9. Wisdom Is Bliss (3:14)
  10. Keep Repeating (3:57)
  11. One Last Regret (5:34)
  12. Learning All My Roles * (1:42)
avatar van Julian McArthur
Zo kort allemaal. Live bloeiden deze nummers helemaal open. Vooral Keep Repeating kreeg een magistrale outro mee. Ik heb hier erg naar uitgekeken maar deze studioversies zijn heel mak vind ik. Spijtig dat ze de potige live versies niet hebben vertaald naar de studioplaat.

avatar van tumkie
Sfeervol album.

avatar van engelse
Dit schijfje laat me met heimwee terugdenken aan Orange Black... Nog zo'n ondergewaardeerde band.

Heerlijke melancholische sound welke zich het beste laat beluisteren in de tijd dat de blaadjes van de bomen vallen. Muziek om jezelf van de buitenwereld af te sluiten, hooguit in gedachte uit het raam starend naar de weersveranderingen. Het singer-songwriting begin van titeltrack The Advice to Travel Light werkt zich toe naar een sterk door post-punk beïnvloed geluid. Dit komt voornamelijk door het invallen van de gitaar die er net een andere twist aan geeft. Het einde is bombastisch als een onverwachte regenbui, en eigenlijk vat die song Marble Sounds al perfect samen. Melancholische hedendaagse singer-songwriting georiënteerde groepssound met een flink post-punk randje.

Pieter Van Dessel is de spil van dit muzikale gezelschap; in 2007 opgericht in de Belgische hoofdstad Brussel, en ondertussen al verantwoordelijk voor hun vierde album. Om het geheel meer kracht te geven maakt het vijftal hier gebruik van verschillende gastzangers zoals Renée Sys, B. Jean Baudouin en Marino Roosen van Bonfire Lakes. Tevens wordt er flink aan de sound gesleuteld, en worden viool, cello, hoorn en trompet toegevoegd. De eerste twee instrumenten hebben samen een sleutelrol bij het begin van In Time, welke een wat meer up-tempo karakter krijgt. Alsof wolken zichzelf in tweeën splijten en zonnestralen verlichting geven. De centrale rol bij Speeches is weer weggelegd voor de rustgevende zang, soft ritmisch begeleid door drum en keyboard. Droomachtig en zalvend, bijna jezelf in slaap wiegend.

Heel anders dan het hardere slagwerk intro van Anyhow (Even Now), al heeft het als basis wel dat weemoedige met de keyboard ingesteld als piano. Hier gaat de zang lekker de hoogte in, en geeft het meer ruimte om te ademen. Dat er toch nog een plek is voor vrolijkheid, bewijst het zomerse Caribische About You, misschien wel de lelijke eend hier tussen de volgroeide zwanen, maar ook hier weet zich een schoonheid uit te ontwikkelen. Het nodigt uit om te bewegen, en lukt het niet met de voetjes, dan is het ritmisch meeklappen absoluut haalbaar. Met 39 komt het pijnlijke besef van ouder worden. Het weg vallen van geliefdes, de midlifecrisis die zich op een onvriendelijke manier aan je opdringt. Het ervaren niet meer overal bij te horen. Hier overheerst de herkenbaarheid, al zou je willen dat dit niet zo zou zijn.

Fire In The Lake gaat tekstueel ook de zwaardere kant op. Klagende backings die het thematische eeuwige afscheid nogmaals benadrukken. Een sterfgeval? Een scheiding? Een immigratie naar de andere kant van de wereld? Mooi dat die ruimte hierin vrij wordt gehouden voor eigen interpretatie, hierdoor haalt iedereen er zijn eigen herkenning en waarheden uit. Het folky gekleurde outro past er prima bij. Pieter Van Dessel komt vermoeid en oud over in het tevens op folk gerichte The Road. Een sterk kampvuur anthem voor de wereldreiziger, bijna een profetische song te noemen. Veel ruimte hier voor de akoestische benadering.

Wisdom Is Bliss heeft vervolgens een elektronische aanpak, en toch lukt het prima om aansluiting te vinden bij de vorige twee songs. Ook met deze methode voel je de warmte net zo goed terug. Nog meer naar de kern gaat het sobere ingeleide Keep Repeating, waar de drums duidelijk lijken te staan voor de titel. Repeterend blijven ze staande, al drukken sfeervolle keyboard klanken ze steeds meer naar de achtergrond. Dit zou een prima afsluiting van de plaat kunnen zijn geweest. Het kleiner van opzet samengestelde One Last Regret heeft deze status minder sterk, een prima uitgerekt luisterliedje, maar lang niet zo krachtig.

The Advice To Travel Light is het lichamelijk en geestelijk ouder worden. Verder met een lichtere rugzak, met alleen het hoofdzakelijke. Ellende definitief van zich afschuddend. Eerste indrukken en ontdekkingen worden omgezet in opgedane wijsheden. Twijfel over gemaakte keuzes in het verleden, twijfel over nog te maken keuzes in de toekomst. Afscheid van levensfases, maar ook afscheid van vroegere vrienden en geliefdes. Geen gemakkelijke plaat, treurnis regeert met zo nu en dan plaats voor zonnestralen. Maar de echte depressieve zwaarmoedigheid heeft ook weer niet de overhand. Hopelijk krijgt Pieter Van Dessel het nog lastig als toekomstig veertiger; het levert wel sfeervol werk op.

Marble Sounds - The Advice to Travel Light | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com