Caspian - The Four Trees (2007)

Rock / Electronic
Label: Dopamine

1. Moksha (9:07)
  2. Some Are White Light (5:26)
  3. Sea Lawn (5:23)
  4. Crawlspace (7:37)
  5. Book Nine (5:43)
  6. The Dropsonde (2:05)
  7. Brombie (5:58)
  8. Our Breaths in Winter (3:23)
  9. The Dove (3:04)
  10. ASA (7:16)
  11. Reprise (5:14)
avatar van KampF
You Are The Conductor was een stevig debuut. The Four Trees heeft wat meer afwisseling, maar het blijft toch wat clichématige post-rock voor mij. Er waren eigenlijk weinig tot geen momenten waarop -mij íets écht opviel- Desondanks weer een hele fijn luisterplaat, goed genoeg voor een 3,5* !

avatar van snarf349
het debuut was veelbelovend, maar deze plaat valt me erg tegen.
teveel van hetzelfde oftewel saai.
jammer.

avatar van otnemem
Het is idd een beetje standaard post-rock, maar daar heb ik niets op tegen. Met name het gitaarmelodietje vanaf 6.30 in Moksha is briljant. Volgens mij heb ik nog nooit een breekbaarder en gevoeliger deuntje gehoord dan dat. Gaat echt diep.

Over het algemeen geef ik de plaat echter wel maar 3.5*. Moksha zelf zou 5* waard zijn.

avatar van Helicon
Misschien 'standaard', maar daarom niet minder mooi. Muziek hoeft niet altijd vernieuwend te zijn.
Ik vind dit best sfeervolle post-rock, met stevige gitaarmuren en hele mooie rustige stukken.

avatar van lykathea
Caspian was nog steeds een beetje zoekende, maar van "standaard" kan ik hier toch al niet meer spreken hoor. Dit album kent teveel hoogtepuntjes, en stijgt dus makkelijk boven het gemiddelde uit, in mijn optiek.

Hoe meer ik luister, des te meer ik zelfs pér nummer een aantal hoogtepunten ontdek. Denk bijvoorbeeld aan het einde van Book IX of het midden van Sea Lawn. Fantastische, meeslepende post-rock.

Nee, hier schuilt eerder een verborgen meesterwerkje achter dan een standaard (doch) genietbaar post-rock plaatje.

lykathea schreef:

Zou je ook eens de opvolger Tertia moeten luisteren. Heeft een iets zwaardere sound. Vind ik nog beter!

avatar van lykathea
Een snelle blik bij dat album en je ziet dat ik hem al een geruime tijd beluister , maar toch bedankt!

Hier nu een tip die jij waarschijnlijk ook al weet: Caspian is op 5 en 6 mei in Nederland!

lykathea schreef:

Oh had ik inderdaad niet gezien, bekijk altijd effe de persoonlijke updates en daar reageer wel of niet op. En jou bericht dus gemist blijkt

Had het inderdaad al gezien, ga waarschijnlijk nog wel heen. Vorige concert in Groningen scheen erg erg goed te zijn.

. Ik ga ook.

De live-filmpjes die de band zelf post op facebook zien er ook veelbelovend uit. Ze hebben nu tenminste genoeg materiaal om er een hele fijne show van te maken.

avatar van Stephanhogenboom
Heerlijke plaat. Aan het begin trekt het weinig aandacht, maar zoals hiervoor al is gezegd, gaan een groot aantal nummers je toch raken na een aantal maal luisteren.