Charles Bradley - Black Velvet (2018)

Soul
Label: Dunham

1. Can't Fight the Feeling (2:48)

2. Luv Jones (3:51)

met LaRose Jackson

3. I Feel a Change (4:26)

4. Slip Away (3:32)

5. Black Velvet (3:29)
  6. Stay Away (3:13)

7. Heart of Gold (3:03)

met Menahan Street Band

8. (I Hope You Find) The Good Life (5:11)

met Menahan Street Band

9. Fly Little Girl (3:19)

met Menahan Street Band

10. Victim of Love [Electric Version] (4:39)

met The Sha La Das

Een verrassing.. enigszins..

Ik zie wat non album tracks en wat onbekende titels. Leuk dat er nog iets komt.

Een hopelijk waardige afsluiting van deze korte maar prachtige carriere.

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Een verzameling van nummers die opgenomen zijn tijden de sessies van zijn laatste 3 albums, ik neem aan afvallers.

Niet alleen afvallers. Ook een aantal non album tracks staan er op zoals de neil young cover.

avatar van Nr.4
Altijd leuk om Charles Bradley materiaal te luisteren. Zal m'n favoriete album van hem vast niet worden, maar de beste man kan bij mij weinig verkeerd doen eerlijk gezegd.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Charles Bradley - Black Velvet - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Na zijn trieste dood moeten we het doen met restmateriaal van Charles Bradley, maar ook dat is bij vlagen zeer indrukwekkend
Ik wilde Black Velvet eigenlijk laten liggen en het houden bij de drie prachtplaten die Charles Bradley tijdens zijn leven maakte, maar ook het met restmateriaal gevulde Black Velvet is een goede en bij vlagen geweldige soulplaat, die je meedogenloos bij de strot grijpt. Ook Black Velvet laat een vintage soulgeluid horen met een soulzanger die niet had misstaan tussen de groten uit de jaren 60 en 70. Natuurlijk is het niet allemaal even goed, het is niet voor niets restmateriaal, maar de hoogtepunten op Black Velvet staan garant voor een dikke laag kippenvel. Charles Bradley wordt nog iedere dag gemist.

Charles Bradley had geen makkelijke jeugd. Hij groeide op in grote armoede in Brooklyn, New York, en bracht een groot deel van zijn tijd op straat door. Toen Charles Bradley 14 jaar was nam zijn zus hem (in 1962) mee naar een optreden van James Brown in het legendarische Apollo Theatre in Harlem. Vanaf dat moment wist Charles Bradley precies wat hij wilde met zijn leven: hij wilde een groot soulzanger worden.

Er volgde een strijd die een aantal decennia zou duren. Charles Bradley verruilde het ene laagbetaalde baantje voor het andere en trad in zijn vrije tijd zo af en toe op. Van een carrière als soulzanger leek het niet meer te komen, tot hij bij toeval werd opgepikt door het soullabel Daptone Records, werd gekoppeld aan muzikant Thomas Brenneck en op zijn 62e dan eindelijk mocht debuteren als soulzanger met het uitstekende No Time For Dreaming.

De geweldige soulstem van Charles Bradley kreeg eindelijk de waardering waar hij al zo lang van droomde en de soulmuziek had er een nieuwe held bij. Na No Time For Dreaming liet Charles Bradley op Victim Of Love uit 2013 en Changes uit 2016 horen dat hij nog veel beter kon, maar vervolgens sloeg het noodlot toe. Na de release van Changes werd kanker geconstateerd bij Charles Bradley en een jaar later overleed de soulzanger op pas 68-jarige leeftijd.

Ruim een jaar na de dood van Charles Bradley en op de 70e verjaardag die hij nooit zou vieren, is Black Velvet verschenen. Ik was eigenlijk van plan om deze plaat met restmateriaal te laten liggen, maar uit mededogen met het sympathieke Daptone Records, dat met Charles Bradley en Sharon Jones haar beide vlaggenschepen verloor, ben ik toch gaan luisteren.

Black Velvet is en blijft een verzameling restmateriaal en is over de hele linie niet zo goed als de vorige platen van Charles Bradley. Dat betekent echter niet dat er niets valt te genieten op de laatste plaat van de soulzanger die helaas even snel ging als hij gekomen was. Charles Bradley imponeert ook op Black Velvet met een soulstem die door de ziel snijdt.

Zijn band zet een prachtig vintage soulgeluid neer en Charles Bradley zingt zoals de grote soulzangers uit de jaren 60 en 70 dat ooit deden. Black Velvet bevat in de vorm van Nirvana’s Stay Away en Neil Young's Heart Of Gold twee opvallende en wat mij betreft geslaagde covers en ook tussen de andere songs op de plaat zitten pareltjes, waaronder de vanuit de tenen komende afsluiter Victim Of Love.

Black Velvet heeft ook zeker zijn mindere momenten, maar er staat zoveel moois tegenover dat de plaat de concurrentie met de meeste andere soulplaten van het moment makkelijk aan kan, hetgeen het unieke talent van Charles Bradley nog maar eens onderstreept. Charles Bradley heeft zich daarboven aangesloten bij vrijwel alle grote soulzangers en soulzangeressen, maar wordt hier nog steeds gemist. Erwin Zijleman

avatar van Reijersen
Voor Daptone was het zwaar om twee vlaggenschepen kort achter elkaar te verliezen. Eerst ging Sharon Jones en daarna Charles Bradley. Net als bij Sharon brengen ze ook voor Charles na zijn dood nog een album uit, in de vorm van dit Black Velvet.
Je krijgt bij opener Can’t Fight the Feeling meteen wat je van Bradley verwacht: die rauwe stem en de volle instrumentatie van in dit geval de Menahan Street Band. Altijd met genoeg ruimte voor blazers. Dan voelt Luv Jones een stuk zoeter en gepolijster aan, vooral in de zang en de koortjes. Charles brengt dat randje nog wel een beetje terug. Maar het absolute prijsnummer en daar waar de kracht van Charles Bradley ligt is I Feel a Change. In dit soort pure soulballads kan hij zijn hart en ziel er uit zingen. Superintens nummer, werkelijk prachtig.
Slip Away is energiek en druisterig. De blazers stuwen de vibe op, samen met de uithalen van Bradley. De titeltrack is daaropvolgend volledig instrumentaal, waar Stay Away meer richting de blaxploitation gaat. Dit hebben we nog niet veel hem gehoord, maar is wel cool gedaan.
Heart of Gold is kort en krachtig en brengt het bekende geslaagde recept wat we van Charles kennen. Opvallend is dan Good Life, opvallend zoet vooral. Het voelt qua productie bijna 80s aan. Het enige nummer dat me niet zoveel kan doen. Dan hoor liever het wat vuige Fly Little Girl. Die stem helpt daar ook wel bij, bij dat vuige. Om dan af te sluiten met een nieuwe versie van Victim of Love, die niet beduidend veel toevoegt aan het origineel.

Teveel James Brown echoes, dat 3e nummer kan zo op Payback, wel goed aan te horen maar niet speciaal genoeg om te kopen.

avatar van Minneapolis
Tja, deze uitgave doet natuurlijk gelijk denken aan Sharon Jones' Soul of a woman van slechts een jaar eerder. Dat album vond ik verassend goed (tot haar beste werkt behorend zelfs).
Dat gevoel heb ik bij deze Black Velvet niet; al moet ik zeggen dat ik altijd een song-picker ben geweest ipv een album draaier in het geval van Bradley.

De overeenkomt is wel dat er een paar nummers op staan met een ietwat verfrissende sound t.o.v. het overiger werk. Luv Jones bijvoorbeeld! Een beetje dralend, op een lekkere manier, maar ook erg cool. Niet in de laatste plaats om de fijne bas. Persoonlijk vind ik dat leuker dan zo'n typische Charles Bradley recepteur song als I Feel a Change. Het dromerige (I Hope You Find) The Good Life is een tweede voorbeeld, maar wel wat minder spannend.
Stay away (hier hoor ik nou flarden JB Grootfaas) is de knaller van de plaat wat mij betreft.
En Fly Little Girl is een mooi afscheid.