Anneke van Giersbergen - Symphonized (2018)

Rock / Pop
Label: Inside Out

1. Feel Alive (3:34)
  2. Amity (6:48)
  3. Your Glorious Light Will Shine - Helsinki (5:22)
  4. Two Souls (3:01)
  5. When I Am Laid in Earth (3:47)
  6. Travel (10:46)
  7. Zo Lief (4:05)
  8. You Will Never Change (4:18)
  9. Freedom - Rio (6:13)
  10. Forgotten (4:42)
  11. Shores of India (7:20)
avatar van Zagato
Ik heb al jaren een zwak voor Anneke daarom zette ik vanochtend dit album met een zekere verwachting op. Anneke's stem komt prachtig uit met dit symfonie orkest, inclusief de brabantse tongval en zonder de soms wat geforceerde stukken. De arrangementen zijn mooi en soms verrassend. Toch moet me van het hart dat de kracht van de originele nummers soms ontbreekt. Ik vind Travel bevoorbeeld een van de beste nummers uit haar The Gathering tijd maar het meeslepende einde van dit nummer komt met deze orkestrale uitvoering niet 100% uit de verf.

Ga het uiteraard nog wel een paar keer luisteren.

IsAllGoodMan
Soms een beetje te zoetig, of juist wat te bombastisch. Maar alle bij elkaar goed te genieten.

avatar van gigage
De (inter)nationale pers is lyrisch over deze release. De 9s en 10en vliegen je om de oren. Is dat terecht? Jazeker! Geen idee waarom dit maar bij twee shows gebleven is maar voor iedereen die er niet bij was kan deze release misschien de pijn verzachten. De aanwezigen beseften misschien pas achteraf dat ze een once in a lifetime concert hadden bijgewoond.

Geen band, geen gitaren maar een orkest die Annekes 25 jarig ouvre in het middelpunt zet.
Naast haar solo, the gathering, vuur en gentle storm werk ook nog het klassieke When I am laid in Earth en een persoonlijk Nederlandstalig kinderliedje.
Het zal best een karwei zijn geweest om al die songs om te zetten voor orkest maar het resultaat betaalt zich uit. Prachtig.
Ook voor luisteraars die de songs niet kennen en fans van orkestrale muziek.

avatar van gigage
Die staat al bij de tracklist toch? Hoewel een prima liedje voor de liefhebbers vind ik m best persoonlijk en erg afwijkend qua zangtechniek van de rest van het album. Geeft verder niets, maar ben blij dat het bij dat ene liedje is gebleven. Daarna komt mijn persoonlijke favoriet van het album. Het uptempo You will never change waar de slagwerker zich lekker mag uitleven op de tubular bells (of hoe dat ook heten mag)

Zoals altijd doet Anneke een Anneke, lijkt me. Anneke van Giersbergen heeft een aantal nummers opgenomen voor de Nederlandse film Apenstreken (2015), waaronder dit nummer.

Zelf ben ik meer gecharmeerd met de nummers die ze met het Metropole Orkest opnam:
Leaves en Strange Machines (1997)
gastoptreden bij Within Temptation - Somewhere (2008)

avatar van vigil

Anneke doet inderdaad een Annekeje. Dit lied is geschreven voor haar zoon Finn en zit inderdaad in de Nederlandse film Apenstreken.

avatar van Brunniepoo
gigage schreef:

Grote woorden. Ik heb dat toen niet zo ervaren en besef dat nu nog steeds niet. Neemt niet weg dat het een prima optreden was hoor.

Deze registratie niet ik nog maar eens luisteren.

avatar van gigage
Ik vind een concert met een symfonie orkest erbij nog redelijk uitzonderlijk voor dit genre. Ik maak het niet jaarlijks mee in ieder geval.

Al die partijen moeten noot voor noot worden uit geschreven, een flink karwei. Daarna nog instuderen en zo. Internationale sterren nemen zoiets mee op tour (Sting, Evanescence, Deep Purple) met bijbehorende ticketprijzen en een gevuld Gelredome voor een symphonica in Rosso zal misschien ook nog wel wat opleveren. Ik heb het idee dat dit meer voor de uitdaging en de eer is gedaan met opoffering van wat vrije uurtjes. Maar daar was ik niet bij, wel bij één van de slechts twee concerten.