The 1975 - A Brief Inquiry Into Online Relationships (2018)

Label: Dirty Hit

1. The 1975 (1:34)
  2. Give Yourself a Try (3:16)
  3. TOOTIMETOOTIMETOOTIME (3:27)
  4. How to Draw / Petrichor (5:49)
  5. Love It If We Made It (4:12)
  6. Be My Mistake (4:16)
  7. Sincerity Is Scary (3:45)
  8. I Like America & America Likes Me (3:26)
  9. The Man Who Married a Robot / Love Theme (3:33)
  10. Inside Your Mind (3:50)
  11. It's Not Living (If It's Not with You) (4:08)
  12. Surrounded by Heads and Bodies (3:56)
  13. Mine (4:06)
  14. I Couldn't Be More in Love (3:51)
  15. I Always Wanna Die (Sometimes) (5:14)
avatar van Dikkop
Ik zal waarschijnlijk raar bekeken worden maar tot nu toe vind ik Love It If We Made It het beste nummer van dit jaar. Thank you Kanye, very cool!

Dikkop schreef:

Door mij niet hoor Het is inderdaad een lekker nummertje! Het is nu wachten op de haters die tegen gaan reageren op je comment (hehe). Ja The 1975 is afgegleden naar gladde popmuziek maar het is wel een band die voorop staat in z'n genre.

coldwarkids schreef:

Ze zijn altijd al wat "glad" geweest.
Kan me niet veel schelen. Ik vind dat ze geweldige popmuziek maken. De 4 nummers die bekend zijn van dit album tot nu toe zijn allemaal zeer goed. De gitaar op Give Yourself a Try heeft misschien teveel weg van Disorder van Joy Division, maar de tekst vind ik dan weer geweldig. Het zijn 4 totaal verschillende nummers. Ik ben benieuwd hoe ze van dit album een samen passend geheel kunnen maken.

Dikkop schreef:

Ze zijn altijd al wat "glad" geweest.

Ik vind het ook allemaal lekker klinken en deze LP staat al in bestelling via hun webstore!

JVT
5/5 review op NME . Heb er zelf nog niks van gehoord maar daar ga ik verandering in brengen.

avatar van Poles Apart
JVT schreef:
5/5 review op NME.

Zou ik niet te veel waarde aan hechten. De NME burelen huisvesten tevens the 1975 en Arctic Monkeys fanclubs, die waarderen elke scheet van ze met 5 sterren. Desalniettemin: veel luisterplezier!

JVT
Ik kan me vaak wel vinden in hun reviews. Of dat bij deze ook zo gaat zijn valt af te wachten, heb ooit wel eens wat van deze band gehoord en dat was niet helemaal m'n ding.
Maar ik ga het zeker proberen

avatar van mattman
NME is een verschrikkelijk vies pulp'magazine'. Ik riep in het begin van dit jaar al dat ze die nieuwe van 1975 tot album van het jaar zouden kronen.

Eerlijk gezegd: een goede score in de NME is voor mij vaak geen goed teken. Integendeel. Zelfs die laatste, verschrikkelijk vlakke plaat van de Prodigy kreeg de volle mep.

Maar goed: tussen de vooruitgebrachte nummers staan wel wat leuke popnummertjes. Niets wereldschokkends, want daarvoor lijkt hun sound iets te veel op wat vooraf al veel beter gedaan is, maar net zoals pakweg Christine & The Queens is dit het soort popmuziek waarvan ik niet moet kokhalzen.

avatar van fish
coldwarkids schreef:

Wat een bekrompen reactie. Alsof muziekliefhebbers die niet zo enthousiast zijn over dit genre of deze band, dan maar direct haters zijn. Pff. Er zijn vele tinten grijs, sommige praten over 50 verschillende tinten. Ik persoonlijk denk dat het er meer zijn.

coldwarkids
De vorige albums zijn over het geheel beter dan dit album. Dit album heeft zeker parels maar te weinig pit. De EP's zijn tot nu toe het beste wat ze hebben uitgebracht over de gehele linie.

avatar van jswa
Dat laatste nummer is wat mij betreft het mooiste nummer van het jaar.

jswa schreef:
Dat laatste nummer is wat mij betreft het mooiste nummer van het jaar.

Ik dacht meteen aan Hoppipolla bij dat nummer. Verder heel lekker album met wat experimentele invloeden en goede teksten.

liebhebber schreef:

Ik moest onmiddellijk denken aan Britpop.

avatar van MRDammann
Bam! Die komt even binnen! Wat een heerlijk en gevarieerd album. Haalt zeker weten mijn top 10 van dit jaar, erg onder de indruk.

avatar van FRNKY

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
FRNKY schreef:

Waarom opvallend?

avatar van FRNKY
Maartenn schreef:

Waarom opvallend?

Omdat ze bij de vorige albums niet zo positief waren.

coldwarkids
I Like America & America Likes Me is zooo gaaf!

avatar van blur8
Wat een lekker afwisselend album. electroPop, R&B, met Jazzy piano & trompet, rockgitaar en zwijmelviolen.
Wel beetje jammer dat ze te vaak gevoelsmatig er precies naast zitten. Het lijkt te veel bedacht en te weing oprecht. De mix van stijlen gaat geen direct avontuur met elkaar aan, en staan beetje doelloos naast elkaar. Dat de zang door zo veel filters heen gaat, is wellicht ook een matig teken van de kunne van the 1975's.

Love It If We Made It, is leuk voor in de auto. De verdieping in Inside Your Mind is geslaagd.
maar It's Not Living is weer een draak die je niet op een album wil zetten. En dan die gladde R&B verwijzingen, ik ben er geen fan van. I Couldn't Be More in Love kent even een fijne bluesgitaar, maar de kern van de song is slappe hap. Nog zn valkuil: Nepviolen om een nummer mooi te laten klinken.
We gaan het zien of herdraai nog iets oplevert. heb nu enige twijfel.

avatar van Ralph.
FRNKY schreef:
Pitchfork is ook opvallend positief.

88 score met 20 reviews op metacritic. Dus niet alleen NME en Pitchfork zijn positief.

avatar van lowieke
Het kan door negativiteit en nihilisme elders in de muziekwereld komen. Maar dit voelt als een kantelpunt. Zowel in catchy optimistische muziek, ondanks sommige thema's, als in gitaren!

Ik heb een lange tijd niet genoten van nieuwe gitaarmuziek. Wellicht omdat the 1975 de evolutie van muziek tegelijk wel omarmt. Tuurlijk electrische instrumentatie maar ook autotune en schema's.

JVT
Plaatje dat stillaan toch onder de huid kruipt, heerlijk gevarieerd ook. Er zijn nog wel enkele nummers die me weinig doen, maar mss veranderd dat nog, wnt het meeste is stillaan wel op zijn plaats aan het vallen. Toch nog in de top 10 voor dit jaar?

avatar van SOAD
Love It If We Made It is een prima nummertje. De rest doet me niet zoveel. Beetje van die highschool boyband teenpunk met autotune ook nog eens. Die intro is gewoon een soort mislukte Bon Iver.

avatar van Bert Wasbeer
N.a.v. de juichrecensie van oor beluisterd. Maar niet mijn kop koffie. Dat wat er aan talent voor mooie liedjes is verdrinkt of in een productiebad vol autotune en andere nutteloze toevoegingen en/of in bergen pretenties. Niets mis met pretenties maar ik voel er niets bij. Ik zal het later nog eens testen maar vooralsnog kom ik lang niet aan een voldoende.

avatar van otherfool
1,0
Na die intro weet je het eigenlijk al: dit wordt doffe, doffe ellende.

Want een lelijker sound dan die op deze plaat van The 1975 kan een band toch bijna niet hebben? Wat een afgrijselijke meuk is dit... De autotunes, de drukdoenerigheid, het geneuzel (The Man Who Married a Robot, really?), werkelijk alles is fout aan dit plaatje. Die zogenaamde gevoelige kant die zo nu en dan om de hoek komt kijken heeft ook de oprechtheid van nulkommanoppes. En dan duurt het ook nog eens een uur!

Brrr, snel douchen.

avatar van Elbow
otherfool schreef:
Na die intro weet je het eigenlijk al: dit wordt doffe, doffe ellende.

Brrr, snel douchen.

Elk zijn mening hier maar ik begrijp nog altijd niet hoe je een 1/5 kunt geven voor een album waar met hart en ziel is aan gewerkt. Ik ken veel albums die niet my cup of tea zijn... Dan geef ik geen quotatie want geen enkel album op deze planeet verdiend een 1 op 5.

Verder vind ik dat dit album echt wel onder je huid kruipt, een echte groeier! Inside your mind is nu al het beste dromerig nummer van het jaar !
I always Wanne Die is ook al zo'n sterk nummer. Je vraagt je af bij deze band waarom geen andere band dit ooit al heeft geschreven...dat heb je met vele songs van dit album.
Plaatje dat net mijn top 10 binnen duikeld !

thrm
Kansloos pretentieus zooitje troep. Toch vermaak ik me wel met dit mannetje. In tegenstelling tot zijn muziek staan zijn interviews namelijk wel vol met pareltjes. Ik citeer:

"Mijn ideaal is altijd geweest een liedje schrijven met de tekstuele zeggingskracht van Leonard Cohens Hallelujah en de muzikale uitbundigheid van Whitney Houstons I Wanna Dance With Somebody."

óf

"Tienermeisjes hadden door dat in de gelaagde rockliedjes een diepgang zat die professionele luisteraars nog wel eens ontging."

Geweldig.

[modknip: denigrerende opmerking verwijderd]

avatar van Mausie
Elbow schreef:

Ik denk niet dat we met zekerheid kunnen vaststellen dat hier met hart en ziel aan gewerkt is. I hate to break it to ya, maar niet iedereen heeft passie voor zijn werk. Dat geldt niet alleen voor muzikanten overigens. Je krijgt toch ook niet altijd een topmaaltijd voorgeschoteld in een restaurant? Er zullen ook koks rondlopen die er met de pet naar gooien, just to make a living. Bij mij op kantoor zitten ook mensen die wachten tot ze om 5 uur naar huis kunnen.

En zelfs als het wel het geval zou zijn dat er met hart en ziel aan gewerkt is, waarom zou je dan geen 1 mogen geven? Ik deel ze zelf ook zelden uit, maar dat is omdat ik troep (subjectief, dus wat ik troep vind) meestal links laat liggen. Maar af en toe slipt er dan toch een flutalbum doorheen en dan deel ik ook een dikke onvoldoende uit. En waarom zou je dan geen 1 mogen geven? Het gaat toch om wat je er zelf van vindt, niet hoeveel moeite de artiest heeft gedaan? Want in dat laatste geval zouden we net zo goed kunnen stoppen met recenseren en raten.

Wat betreft dit album, ik deel de kritieken denk ik wel. Het is net teveel over the top, het glazuur springt van mijn tanden. Maar Give Yourself a Try zou weleens tot een erg fijne guilty pleasure kunnen uitgroeien. Al moet je de lyrics negeren, die zijn echt tenenkrommend slecht.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Trollopmerking + reacties erop verwijderd.

avatar van Elbow
Mausie schreef:

Je hebt zeker een punt hoor maar ik vind dat er hier op mu/me sommige mensen zitten te wachten om eens een album af te kraken tot het bot dat gehypt wordt en goede recensies krijgt zoals The 1975 !
Muziek is en blijft subjectief. Ik zou het persoonlijk nooit over mijn hart krijgen om 0,5 te geven voor een album...
Maar iedereen doet natuurlijk wat hij of zij wil he☺️
Leve de muziek

avatar van Mausie
Elbow schreef:

Maar iedereen doet natuurlijk wat hij of zij wil he☺️
Leve de muziek

Ik zou ook niet snel een 0,5 geven hoor, heb het zelfs nog nooit gedaan zie ik. Alleen maar een keer 1 ster. Maar ik kan mij voorstellen dat als ik een Frans Bauer album ga luisteren, het wel zou kunnen gebeuren. Maar ja, daar ga ik dus niet aan beginnen

Er zijn hier idd veel mensen die graag iets willen afkraken, MuMe is überhaupt erg kritisch. Echter heb ik juist het gevoel dat dit niet vaak gebeurt bij albums die goede recensies krijgen. De bands die het hier vaak moeten ontzien, krijgen meestal ook slechte kritieken van de bladen.

avatar van midnight boom
Los van wat hopeloos pretentieuze grootheidswaanzin is dit een buitengewoon sterk popalbum. Diverser krijg je ze niet. Mooiste "Pinkpop band" in jaren

avatar van Slowgaze
Zag 'Give Yourself a Try' laatst langskomen op tv. Wat een cringefest is die tekst zeg.