a-ha - Hunting High and Low (1985)

Noorwegen
Label: Warner Bros.

1. Take on Me (3:48)
  2. Train of Thought (4:14)
  3. Hunting High and Low (3:44)
  4. The Blue Sky (2:36)
  5. Living a Boy's Adventure Tale (5:03)
  6. The Sun Always Shines on T.V. (5:07)
  7. And You Tell Me (1:52)
  8. Love Is Reason (3:07)
  9. I Dream Myself Alive (3:08)
  10. Here I Stand and Face the Rain (4:33)
  11. Take on Me [7" Version] * (3:18)
  12. The Sun Always Shines on T.V. [Extended Mix] * (7:09)
  13. Train of Thought [U.S. Mix] * (7:03)
  14. Hunting High and Low [Extended Remix] * (6:03)
  15. Take on Me [Demo] * (3:11)
  16. Train of Thought [Demo] * (4:19)
  17. Hunting High and Low [Demo] * (3:08)
  18. The Blue Sky [Demo] * (3:16)
  19. Living a Boy's Adventure Tale [Early Version] * (5:15)
  20. The Sun Always Shines on T.V. [Demo] * (4:08)
  21. And You Tell Me [Demo] * (1:56)
  22. Love Is Reason [Demo] * (2:22)
  23. I Dream Myself Alive [Demo] * (3:04)
  24. Here I Stand and Face the Rain [Demo] * (3:53)
  25. Stop! And Make Your Mind Up * (3:03)
  26. Driftwood * (3:05)
  27. Dot the I * (3:20)
  28. The Love Goodbye * (3:25)
  29. Nothing to It * (3:42)
  30. Go to Sleep * (2:12)
  31. Monday Mourning * (3:06)
  32. All the Planes That Come in on the Quiet * (3:03)
  33. Never Never * (3:16)
  34. What's That You're Doing to Yourself * (2:39)
  35. You Have Grown Thoughtful Again * (2:28)
  36. Lesson One [Demo] * (2:41)
  37. Presenting Lily Mars * (2:57)
avatar van Axeqlusive
Gisteren de Record Store Day release 'The Early Alternate Mixes' gescoord (op vinyl). Ik durf toch wel te zeggen dat ik best een liefhebber ben van deze Noorse horen en de ontwikkeling is interessant om te horen, dit ondanks dat dit niet bepaald een van mijn favoriete albums is van A-Ha (die eer gaat naar East of The Sun and West of the Moon). Toch zijn de demo's op de Remasterd Deluxe versies als 'work in progress' een stuk interessanter om te horen en is dit eigenlijk vooral een geinige alternatief om de alom bekende versies (of om gewoon geld te verdienen natuurlijk).

avatar van vigil
Niets zo overzichtelijk als een band die je hele muzikale leven met je meeloopt. Niet enkel vanuit mijn perspectief maar ook vanuit de hunne. Voorwaarde is dat de band vrijwel direct doorbrak, ik moest het direct goed vinden en dit moest zo rond 1985 gebeuren (Ik kom uit 1975) en nog steeds bestaan. Ik heb dit met twee bands; Pet Shop Boys en dus a-ha.

Voor a-ha begon het met dit album en ik heb het laatst voor de vierde keer gekocht. Na de LP, de cd, de 2 disc remaster nu de 4 disc box. Waarom een paar jaar geleden niet gelijk de 4 disc ipv de dubbelaar zal een logische vraag zijn. Dat kwam omdat het toen in een grote luxe box uitkwam welke richting iets van 80 a 90 euro ging. Nu hebben ze van die box een zeer kek digipackje gemaakt met de zelfde 4 schijfjes enkel dan voor 2 tientjes.

De 2 disc's extra maken het volledig waar. Op disc 3 de 4 singles in de lange versies, instrumentale versie, B kanten e.d. Sommige versies had ik al op 12", 7" of 80's 12" verzamel uitgave maar zo achter elkaar in de beste geluidskwaliteit loopt het water uit je mond. Opvallend is hoe sterk de singles nog zijn en ze spatten ook nu weer van cd af. Vooral de verschillende versies van Sun Always Shines doen mij watertanden van genot. Verder is het super dat de 1ste originele 1984 versie van Take on Me er zowel in de lange als 7" versie op staat.

De vierde cd is het volledige album enkel dan in een zogenaamde alternate mix. Veelal early mixen (niet te verwarren met de demo's van cd 2) waarop het album op 1 of andere manier wat serieuzer klinkt. Minder springerige synthpop maar meer geproduceerd als normaal popalbum.

Het is een fantastische trip waar ik regelmatig in een (jaja daar komt tie) a-ha erlebnis terecht kwam.

Verder nog even een opmerking aan mezelf wat betreft de V500 van volgend jaar, Here I Stand and Face the Rain en Sun Always Shines on TV moeten echt hoger!

Mijn stem ook trouwens, voor dit bijna ultieme pretpakket kan ik eigenlijk alleen maar 5 sterren kwijt!

avatar van Mssr Renard
Ik herken me wel in het verhaal van Vigil.

Ik heb (had) dat alleen met Saga. Maar die liefde is echt wel over. En daarbji heeft de band nooit eens interessante heruitgaves op de markt gebracht.

Voor wat betreft a-ha, is deze plaat voor mij de enige die telt. Echt heel mooie synthpop, geproduceerd door die kerel die ook Cliff Richard deed (Alan Tarney). Ik denk dat wat dat betreft meer credits geef aan Alan Tarney dan aan a-ha, want de rest van a-ha vind ik niet zo veel aan.

avatar van Edwin
vigil schreef:

Ik moest weliswaar even slikken toen ik een aantal weken terug het nieuws over de budget rerelease van de 4CD package vernam, maar het bovenstaande lezend kon ik mij ook niet voorstellen dat ik in 2015 zoveel als 80 tot 90 euro had betaald voor de 30th Anniversary Edition. Enig zoekwerk in mijn administratie leidde tot 55 euro op 14 september 2015 via creditcard betaald aan WOWHD.nl. Nog steeds een aardig bedrag natuurlijk, maar dat had ik er voor over. Ik wilde dat bonusmateriaal sowieso hebben en wie rekent erop dat hetzelfde materiaal zo kort daarna weer wordt heruitgebracht. Naïef natuurlijk, want toen in 2011 de 2CD reissue verscheen, dacht ik ook al dat het klaar was. De jubileumuitgave behoudt overigens wel enige meerwaarde. Het is een fraai uitgevoerd boekwerk met daarin een liefst 11 pagina’s tellend achtergrondverhaal over het album, heel veel foto’s, alle lyrics en een DVD met 6 videoclips, waaronder 3 versies van Take On Me. Omdat deze uitgave uiteraard al lang niet meer verkrijgbaar is, worden ze nu op Discogs aangeboden vanaf 108 euro. Dat biedt ‘enige marge’ om er zonder schade vanaf te komen. Want ja, die recente 4CD heruitgave heb ik natuurlijk ook in huis sinds de dag van release. Waarom gekocht? Veel handzamer in gebruik en hij past in mijn CD-opbergsysteem, netjes bij de andere albums van deze superband. Je zult maar zo gek zijn.