Blood Red Shoes - Get Tragic (2019)

Label: Jazz Life

1. Eye to Eye (3:40)
  2. Mexican Dress (3:59)
  3. Bangsar (2:32)
  4. Nearer (3:54)

met The Wytches

5. Beverly (4:38)

met Ed Harcourt

6. Find My Own Remorse (4:07)

met Clarence Clarity

11. Elijah (4:52)
  12. God Complex *
  13. Call Me Up Victoria *
avatar van stoepkrijt
Géén God Complex op dit album?! Verrassend en erg jammer, want ik vond het een fantastische single. Ook geen Call Me Up Victoria, de laatste single die ik van ze ben tegengekomen. Eye to Eye en Bangsar staan er dan weer wel op, terwijl die inmiddels al meer dan een jaar oud zijn schat ik.

Maar hé, een nieuw album van Blood Red Shoes is altijd goed nieuws!

coldwarkids
God Complex en Call Me Up Victoria staan op de deluxe versie. oftewel de 7" die je erbij krijgt.

coldwarkids schreef:
Gaaf! Ik heb weer een extra reden om te balen van het feit dat ik geen platenspeler heb...

avatar van WoNa
Vele jaren van stilte worden eindelijk doorbroken door het duo Carter-May en Ansell. Het heeft vier jaar geduurd voordat de muziek die al in 2015 in de steigers stond eindelijk het licht ziet. De release van een aantal singles daargelaten, heeft Blood Red Shoes op knappen gestaan na de jaren van heel veel en hard werken samen. Het zou eindeloos zonde zijn geweest als dit was gebeurd, want een nieuwe Blood Red Shoes is altijd fijn.

Wat mij altijd bevalt, is de echte wisselwerking binnen dit duo. In tegenstelling tot veel andere duo's zijn hier de taken behoorlijk verdeeld. Natuurlijk valt de gitaar meer op dan de drums waar het om melodie gaat, maar verder zingen beiden om en om en met elkaar. Dit geeft een eigen dynamiek aan de muziek van Blood Red Shoes. Beiden zijn ook in staat om goede nummers te schrijven, die niet voor elkaar onder doen. De som van 1 + 1 = hier altijd minimaal 2 1/2.

Dat blijkt ook weer op Get Tragic. Nee, er staat geen nummer op dat zo goed is als mijn favoriet '7 Years' van 'In Time To Voices', ook mijn favoriete album, maar als geheel scoort Get Tragic een dikke voldoende, met 'Mexican Dress' als absolute topper.

Opvalt dat Get Tragic afstapt van de duo setting. Er gebeurt meer dan de twee op een podium redelijkerwijs kunnen reproduceren. Gaat er dus een derde (of vierde) muzikant mee op tour of worden songs gewoon naar een duo setting gestript? We kunnen het begin februari gaan zien.

De extra geluiden en muzikanten maakt van Get Tragic een meer gelaagde en gevarieerde plaat. Meer elektronica, maar ook een track die zo maar de soundtrack van nieuwe James Bond film zou kunnen zijn. De diepgang maakt het album aantrekkelijk om naar te luisteren. Nieuwe wegen verkennen, is een uiterst belangrijk proces voor een band, maar soms moeilijk te verteren voor fans. De dik vier jaar stilte tussen de twee laatste platen heeft Blood Red Shoes de tijd gegeven om vernieuwend te zijn en afstand te creëren tussen de verwachtingen van fans. Die tijd is goed gebruikt. Oud en nieuw ontmoeten hier elkaar op een heel verfrissende manier. Blood Red Shoes kan nog jaren mee.

Dit is een bewerking van een Engelstalig post op WoNoBloG.

avatar van stoepkrijt
Is de band er vijf jaar tussenuit geweest? Niets van te merken! Get Tragic is 'gewoon' weer een lekker aanstekelijk en vuig Blood Red Shoes-album geworden. Natuurlijk liggen er wat andere accenten - zo is er wat meer elektronica te horen en zijn de vocale capaciteiten van Steven duidelijk wat verder ontwikkeld - maar wereldschokkend is het allemaal niet. De liedjes hebben overigens wel iets meer 'kop-en-staart' gekregen. Het contrast met Box of Secrets en Fire Like This is op dat vlak redelijk groot. Verder hoor ik vooral een vrij vertrouwde sound en dat stemt me tevreden.

Howl en Mexican Dress zijn heerlijk pittige singles, Elijah is een voor hun doen meeslepend slotstuk en Anxiety heeft een van de meest geniale intro's die ik in jaren heb gehoord. Er valt dus weer genoeg te genieten op dit nieuwe Blood Red Shoes-product. Eigenlijk doet alleen het trio Nearer/Beverly/Find My Own Remorse me niet veel. De features zijn niet echt te horen en het zijn alle drie wat tragere nummers, terwijl BRS juist uptempo op hun best is. Dat waren ze vroeger al en dat zullen ze waarschijnlijk ook altijd blijven.

Het blijft zonde dat ze God Complex niet op de standaardversie van hun album gezet hebben, want dat is echt een prijsbeest, maar ook de tien liedjes die wél de reguliere versie van Get Tragic hebben gehaald zijn gelukkig zeer de moeite waard. Doe mij over een paar jaar maar nog zo'n album!

avatar van RadioMad
Fijne plaat weer hoor!
Ik moet bekennen dat ik de muziek van Blood Red Shoes met name ten tijde van hun eerste en tweede album heel regelmatig luisterde, maar daarna een tijdje uit het oog verloren heb.
Toch maar eens gaan opzoeken wat ik in de tussentijd allemaal 'gemist' heb.

Wel één puntje van kritiek op de mastering: de manier waarop 'Howl' abrupt afgekapt wordt. Het heeft geen outro. Ik dacht eerst dat het een fout op de cd was, maar op Spotify is het ook het geval. Jammer.

avatar van frolunda
The Blood red shoes bouwen met Get Tragic verder aan hun wel erg consistente oeuvre.Dit is gewoon hun vijfde goede subtopper op rij,waar weliswaar de accenten weer iets meer verlegd zijn richting elektronica maar qua kwaliteit veranderd er niet zoveel bij het Engelse duo.
Ach het is gewoon een onderhoudend en afwisselend plaatje geworden waarbij Mexican Dress en Howl zo op het eerste gehoor de lichte uitschieters zijn.
In de categorie alternatieve (gitaar)rock nooit echt de absolute top maar wel een uiterst betrouwbare band.
En dat is ook wat waard.