King Princess - Make My Bed (2018)

Label: Zelig

1. Make My Bed (1:26)
  2. Talia (3:27)
  3. Upper West Side (3:31)
  4. Holy (2:54)
  5. 1950 (3:45)
avatar van E-Clect-Eddy
Het nummer 1950 is, op dit moment, volgens Spotify al ruim 136 miljoen keer beluisterd, en Talia 'slechts' net iets meer dan 16 miljoen keer. Er is op een aantal streaming-platforms zoals YouTube, Bandcamp en Soundcloud een hele wereld die aan mij nagenoeg onopgemerkt voorbij gaat.

Was wel benieuwd wat zoveel aandacht krijgt en de Paradiso Noord (vandaag) uitverkoopt maar blijkbaar toch niet groot genoeg is om in de grote zaal van de Paradiso te staan.

De eerste beluistering valt niet tegen met uitzondering van het onnodig veel gebruik van effecten op de vocalen, maar dat is iets waar vele acts zich deze jaren schuldig aan maken. Het blaast me nergens omver maar stoot ook niet af. Pop met een singer-songwriter sfeertje en een nummer als 1950 is een mooi ingetogen ballad-achtig nummer met (te veel) artistiek gebruik van die verfoeide effecten op de vocalen. Maar ze kan wel degelijk zingen en het boeit ook wel.

Bij dit soort acts vermoed ik dat het live in de zaal veel minder boeiend is dan wat ze in video en livestreams presenteren. Zag eerder al een live nummer van zo andere hype op YouTube Poppy op YouTube en vond dat iets wat amateuristisch over komen, met name haar dansers.

Ik vermoed dat dit soort acts een nieuw soort muzikale eendagsvliegen zijn.