EUT - Fool for the Vibes (2018)

Label: V2

1. Look (Who Has Decided After All) (3:21)
  2. Sour Times (3:05)
  3. Don't You Love Me (3:03)
  4. Bad Sweet Pony (3:33)
  5. Ping Pong Ball (3:40)
  6. Tygo Dex (4:35)
  7. The Buggs (Part I) (3:14)
  8. Storm of Stars (3:58)
  9. Supplies (3:14)
  10. I Came to Be Gone (3:46)
  11. Crack the Password (3:39)
  12. Lie Detector (3:19)
  13. How Did U Know (3:24)
avatar van WoNa
Fool For The Vibes is een plaat die direct indruk maakte bij eerste beluistering, maar ook een plaat waaarvan ik nog steeds niet weet hoe ik hem echt moet duiden. "Zo, nu al verder dan Wolf Alice's eerste plaat", dacht ik al snel, maar bij kritischer beluistering weet ik nog niet zeker of ik hem wel met de tweede van de Engelse band mag vergelijken.

Eut slaat vele wegen in op Fool For The Vibes. De band weet hoe alternatief te rocken, kan ook heel goed gas terug nemen, maar komt tegelijkertijd met een nummer dat op een plaat van Pink kan staan. Alhoewel Alicia Moore zeker rockende momenten heeft (en heel succesvol is), is zij toch geen artiest waar ik iemand graag mee vergelijk. Dat dit mogelijk is, zegt in ieder geval iets over de invloeden van Eut. Die zijn behoorlijk veel aanwezig op deze plaat. Alle bandleden, opnieuw een band die op een opleiding is samengekomen, het model werkt zeker, hebben hun faves meegenomen en dat is te horen. Het zoekplaatje mag iedereen zelf ontrafelen.

Dat levert een eclectisch geheel op, niet zelden zeer aanstekelijk. Zoals ik al schreef, Eut weet hoe te rocken en doet dat met verve op Fool For The Vibes. Vaak voorzien van een scherp randje dat schuurt en soms zelfs snijdt. Er valt daarom veel te ontdekken in de details van de nummers. Het maakt Fool For The Vibes een rijk album en zeker voor een debuut. Er is veel aandacht aan details geschonken en daar ook de tijd voor genomen, terwijl door de vibe die in de pers al werd gecreëerd, zeker druk was om snel met een plaat te komen. Dat heeft Eut niet gedaan en dat betaalt zich hier uit. Wijzer dan de album titel dus ...

De stem van Megan de Klerk moet je liggen. Van Lana del Rey tot de helium zangeres van het Deense Asteroïde gezelschap, het zit in haar stem. Dat laatste maakt haar stem beperkt als ik naar de toekomst kijk. Toch is het een terechte vraag wat wij van Eut mogen verwachten in die toekomst. Het debuut is al zo goed. Dat vraagt om meer.

Deze bijdrage is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van overmars89
Wat een frisse leuke debuutplaat is dit geworden. Vrolijke popliedjes die makkelijk in het gehoor liggen.
Ik ben er wel fan van. Een bandje die zichzelf niet te serieus neemt lijkt me.

Dim
Klinkt leuk, maar geen werelddebuut. Iets meer variatie had wel gemogen.