A Tribe Called Quest - The Anthology (1999)

Label: Jive

1. Check the Rhime (3:38)
  2. Bonita Applebum (3:36)
  3. Award Tour (3:26)
  4. Can I Kick It? (4:24)
  5. Scenario (4:09)

met Leaders of the New School

6. Buggin' Out (3:39)
  7. If the Papes Come (4:14)
  8. Electric Relaxation (3:46)
  9. Jazz (We've Got) (4:10)
  10. I Left My Wallet in el Segundo (4:06)
  11. Hot Sex (2:45)
  12. Oh My God (3:24)

met Busta Rhymes

13. Stressed Out (4:53)

met Consequence en Faith Evans

14. Luck of Lucien (4:32)
  15. Description of a Fool (5:41)
  16. Keeping It Moving (3:48)
  17. Find a Way (3:23)
  18. Sucka Nigga (3:56)
  19. Q-Tip - Vivrant Thing (3:11)
  20. Bonita Applebum [12" Why? Edit] * (5:30)
  21. I Left My Wallet in el Segundo [Vampire Mix] * (5:54)
  22. Pubic Enemy (Saturday Night Virus Discomix) * (4:16)
  23. Can I Kick It? [Extended Boilerhouse Mix] * (6:40)
  24. Scenario [Young Nation Mix] * (5:10)
  25. Bonita Applebum [Hootie Mix] * (3:15)
  26. Oh My God [UK Flavour Radio Mix] * (3:51)
totale tijdsduur: 1:14:41 (1:49:17)
avatar van Kos
Kos
Tja, wat moet je hier nou voor geven...

avatar van Jordy
moeilijk altijd inderdaad. Ik ga altijd maar voor een laffe 3,5.

Ik had die tracks ook op een rijtje kunnen zetten, verdien ik dan ook een hoge beoordeling?? moeilijk..

avatar van Kos
Kos
Mja, ik ga er dan toch meer uit van mijn gevoel als ik hem zou draaien. Want 1 ding is zeker: Ik kan heel vaak van deze plaat genieten. Maar ja, het is niet echt iets aanvullends of zo.

Relax
Op TV is Find A Way nog wel eens.
Het nummer is wel relaxed, maar ik geef nu geen oordeel.
Ik ken ze niet en waarschijnlijk ontdek ik ze te laat.
Ze gaan nu solo ?
Maar oke, ik ga eens uitkijken naar deze Album

lee-john schreef:
4,5 * toch, omdat er erg veel vette tracks op zetten (meer dan bij Low End Theory..)

Luck of Lucien, Oh My God, Can I Kick It, Check The Rime, Sucka Nigga - allemaal ATCQ klassiekers.

ja heb je weleens op een greatest hits album

MJ_DA_MAN schreef:

ja heb je weleens op een greatest hits album

Hehe, beetje dom..

en dat noemt zichzelf ATCQ fan...

Misschien komt et omdat ik beetje moe ben

avatar van Dielie
Jordy schreef:
moeilijk altijd inderdaad. Ik ga altijd maar voor een laffe 3,5.

ook van dat gedacht

avatar van MJ_DA_MAN
Tja gewoon 4*. Hoger dan een 4* geef ik Greatest Hits-albums nooit, behalve als er veel nieuwe nummers opstaan maar dat is her niet het geval. Mijn favoriete ATCQ-nummer staat er trouwens niet op, We Can Get Down . Ook mis ik Excursions en er zullen er nog wel wat zijn die er niet op staan maargoed de playlist van dit album is toch vrij logisch.

Tha Flow
Staat hier niet bij, maar op de bonusversie van Anthology staat een remix van Oh My God. De UK Flavour Radio mix. Dat is een van de vetste nummers die ik ken. Ik word altijd vrolijk maar ook weemoedig als ik dat nummer hoor. Verder is dit album opzich weinig nieuws t.o.v. alle voorgangers. Maar voor een best-of is ATCQ natuurlijk wel geschikt.

avatar van FunkyMonk
Verbaast me ook dat de Groove Armada remix van Description of a Fool erniet tussen staan; die is ommes een stuk lekkerder als de originele.

avatar van Reijersen
Sterke compilatie van de baanbrekende en grondleggende hiphoppers van ATCQ. Heerlijk relaxte hiphop. En ja inderdaad, wat moet je voor een GH geven. Ik hou het op:

4 sterren.

avatar van LeRoi
1 van de betere bands binnen het genre, absoluut!

tuktak
zeer vet album, en ook als verzamelaar weinig mis mee. het album voelt gewoon als een goed geheel en is gewoon 1 lange rij aan vette tracks. een van mijn favoriete hiphopalbums. op elke manier een geslaagde compilatie dus.

avatar van Shinobi
Erg vermakelijke album met alleen maar toppers.
Ik heb trouwens bij mijn versie een 2de (remix) cd erbij zitten wat ook erg fijn is.
Zo kan ik hier lekker lang van genieten.

Ik geef 'm 4, 0 sterren.

Reijersen schreef:

Relaxte hiphop is ook een aardige omschrijving. Begin jaren '90 (dat is ineens best lang geleden) viel A Tribe Called Quest onder de omschrijving Jazz-Dance. Vind ik ook een aardige beschrijving van hun muziek. Weinig muziek klinkt zo cool.

Heerlijk relaxte jazz-dance hip hop dus. Can I Kick It? Yes You Can!

Dance? ³³

Ja, jazz-dance. Kan me voorstellen dat het wat raar klinkt, maar dat was destijds een toonaangevend genre. Bv. Oor stond er destijds voor de helft vol mee.

avatar van Niek
MJ_DA_MAN schreef:
Dance? ³³
Peoples Instinctive Travels & Paths of Rhythm is meer dance dan jazz.

avatar van LeRoi
Op de bonus staan toch hele aardige versies maar ook Q-tips 'Vivrant Thing' swingt de pan uit.
Ondanks dat ik bij ATCQ toch altijd heb van 'iets meer afwisseling mag' blijft hun sound tijdloos en bij vlagen verslavend....lekkerrr!