Entropia - Vacuum (2018)

6. Endure (9:43)
avatar van Don Cappuccino
Astral
Vacuum

Het Poolse Entropia zette in 2016 met Ufonaut een ijzersterk album neer: een dynamisch sludgy blackmetalbeest met een psychedelische touch. Vacuum zet een enorme stap qua sound en de psychedelische touch is nu een zeer belangrijk onderdeel van de muziek. Qua aanpak (niet qua sound) doet het me denken aan Oranssi Pazuzu, en dat is toch wel een heel groot compliment. De electronic is zeer sfeerverhogend en tilt deze plaat naar een torenhoog niveau. Het riffwerk is doordringend en sludgy, maar ook gracieus en gelaagd. De ritmesectie dondert met blastbeats en moddervette grooves, maar swingt ook als een gek. De vocalen komen zeer sporadisch langs, maar wanneer ze er zijn, zijn ze indrukwekkend en gepassioneerd. Qua compositie brengt Entropia echt een kunststukje, ambitieuze post-metalarchitectuur: motieven keren constant terug en transformeren prachtig. Ik geef nog geen beoordeling, maar is zeker een kans dat dit mijn eerste 5* van 2018 gaat worden. Fenomenaal.

avatar van The_CrY
Geniaal album. Heerlijke die swingende ritmes in post-black, perfect om helemaal bij weg te spacen. De drumsound is prachtig doorgaans, fantastisch bij de dansbare stukken, maar toch klein beetje irritant bij langdurige blastbeat stukken. Neemt niet weg dat ik deze band eens goed in de gaten ga houden.